Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading.

Startet av buylove, lørdag 10. mars 2018, klokken 22:27

« forrige - neste »

Tellus

#75
Nå tror jeg ikke du leste tråden jeg linket til. Det var en tråd vedrørende en 'boks' som vil kunne konvertere 2 eller 3 av fasene i et TN nett til 1-fase slik at at I-Pace kan lades på 32 A i stedet for de 16A som du har mulighet til nå med din 16A 3-fase løsning. Med andre med en slik boks eller en trafo (som eksisterer) eller en 3-fase til DC lader så vil du kunne lade 7.3Kw i stedet for 3.7 kW.

Det kan være at I-Pace senere kommer med innebygget 3-fase lader. Jeg tviler på om det blir mulig å oppgradere dagens I-Pace, men det kan selvfølgelig hende at det kommer en løsning.

Inntil en slik løsning måtte foreligge har du kun tre muligheter til å få raskere lading så vidt jeg vet.
- Etablere en ny kurs og kjøpe en 32 A lader (1 eller 3 fase spiller ingen rolle).
- Kjøpe en trafo som konverterer til 32 A 1-fase fra 3-fase 16A som du har i dag.
- Kjøpe en 3-fase til DC lader. Disse er dyre. Fra rundt 25K (kinamodell) til rundt 100K. Med en slik løsning kan du faktisk lade 11kW eller mer.

Den linken jeg la ut i forrige innlegg omhandlet en mulig ny rimeligere løsning.

Nordlands

Evtun sin "Accelev" bruker så vidt jeg kan se bare 2 faser opptil 13A og gir da maks 26A / 6 kW.

Jeg tror det er urealistisk å tro at Jaguar vil tilby noen enkel oppgradering fra 1-fase til 3-fase lader, det er ganske klart at det som er installert er samme 1-fase lader som er brukt i JLR hybrider sånn at laderen må i tilfelle fysisk byttes ut, og sannsynligvis også intern kabling og type 2 stikkontakt. Det beste man kan håpe på er at de faktisk vil utføre slik oppgradering, men jeg tror ikke det blir aktivt tilbudt eller at det blir spesielt billig.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Taben

#77
Sitat fra: Tellus på lørdag 03. november 2018, klokken 22:56
Nå tror jeg ikke du leste tråden jeg linket til. Det var en tråd vedrørende en 'boks' som vil kunne konvertere 2 eller 3 av fasene i et TN nett til 1-fase slik at at I-Pace kan lades på 32 A i stedet for de 16A som du har mulighet til nå med din 16A 3-fase løsning. Med andre med en slik boks eller en trafo (som eksisterer) eller en 3-fase til DC lader så vil du kunne lade 7.3Kw i stedet for 3.7 kW.

Det kan være at I-Pace senere kommer med innebygget 3-fase lader. Jeg tviler på om det blir mulig å oppgradere dagens I-Pace, men det kan selvfølgelig hende at det kommer en løsning.



Inntil en slik løsning måtte foreligge har du kun tre muligheter til å få raskere lading så vidt jeg vet.
- Etablere en ny kurs og kjøpe en 32 A lader (1 eller 3 fase spiller ingen rolle).
- Kjøpe en trafo som konverterer til 32 A 1-fase fra 3-fase 16A som du har i dag.
- Kjøpe en 3-fase til DC lader. Disse er dyre. Fra rundt 25K (kinamodell) til rundt 100K. Med en slik løsning kan du faktisk lade 11kW eller mer.

Den linken jeg la ut i forrige innlegg omhandlet en mulig ny rimeligere løsning.


Hei. Takk for mer utfyllende og forklarende tekst, sjekker opp videre med elektriker. Blir vel å legge en ny kurs og kjøpe 32A lader eller en trafo som vil kunne konvertere til 32A 1-fase fra 3-fase 16A.

Gratulerer med I-Pace
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

elektrolux

Vi tar nå inn EVtun sin 2 fase 400V til 1 fase ladekladd/stasjon for test.


https://www.youtube.com/watch?v=YTQnpv39P0Y

Ellers er det mange I-Pace eiere som har oppdaget Zappi som med sin dynamiske lading er skånsom mot resten av det elektriske anlegget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2018, klokken 07:02
Vi tar nå inn EVtun sin 2 fase 400V til 1 fase ladekladd/stasjon for test.
Synd den ikke virker med IT nett, kjekk sak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JohnPGriff

Hei Taben, takk for bekreftelse om appen. Ikke imponert at en bil til 850 000 jeg må opp om natten til å stanse lading!

Igår lading var satt på vent og etter noen minuter lading begynt igjen uten at jeg hadde gjørt noen ting.  Kan ikke "Pre-Condition" uten lading og inntil videre må akseptere bilen vil lade hver gang til 100% hvis jeg vil "Pre-Condition".

Jaguar, skjerp dere, dette må fikes nå, dette er en skam!!!

E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

daktari

Det er åpenbart en batteri varming som pågår ved lading.
Er på hytta. Tok ut kabelen i går kveld på 79%, den oppgir å lade på 2% i timen og oppga vel ca 6-8 timer til full. Egentlig gir den 2,7%. ,2,3 kW av 84,7 kWh.
Satte inn igjen nå og den oppgir hele 10 timer til full. Batteriet har jo blitt kaldt i natt, så tipper det er der det går litt strøm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JohnPGriff

Litt om min erfaring lading med 32Amp kurs hjemme (TN Nett 230v)

Min gamle Model S 75D når "Units" var satt på "Rated" ladet rundt 43km/Time, eller undt 9%/time.

Jeg bruke de samme kurs og en nye Tesla UMC lade (ikke veggboks) med en blå industri kontakt å lade min I-Pace.  Ladehastighet er max 7.2kW som er litt lavere en Model S (7,4Kw). Dette er max du kan få ut av 32amp 230v enkelt fase. Har ingen efaring med 32 Amp 3 fase, men min forståelses er dette den beste løsning. Da vil du få også 7,2kW, men fordelt over 2 faser. Skjevlasten blir bare 12A, nesten en tredjedel av 1-fase alternativet.

Hvis du har 400V hjelpe ikke, max er fortsatt 7,2kW. Fordel med E-Tron og Tesla, begge har høyere kapasitets innebygd lade som standard. Og i tillegg E Tron kan oppgraderes til 22Kw som var like den gamle Tesla "Double Charger" løsning. I min mening dette er et stort fordel, hvis du har 400v. Min først Model S hadde en "Double Charger" og ladet rundt 130km/time

For min I Pace, % Charge/time med Tesla UMC har variert rundt 5-10%/time avhengig of SOC og temperatur. Men på 50% SOC få rundt 9%/time som er 7.2kw

Det var mulig å få den Tesla "Double Charger" ettermontert, men jeg er ikke så sikkert Jaguar har tenkt på en slik mulighet. Kansje hvis de kommer med en høyere kapasitets lade den 7,2kW kun byttes ut eller oppgraderes. "Time Will Tell" ;)
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

JohnPGriff

Ref Oppvarming av Batteri. Fra førererhåndbok side 27:

"Nar bilen forlates tilkoblet, oprretholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra stromførsyningen. Når et et tidspunk for avreis er angitt, styres batteritempaeraturen for a gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise."

Hvis det er kaldt "Best Practice" er la bilen stå koblet og etter noen timer starte lading for de antall timer du trenger. På grunn av batteri er varm, lading hastiget vil øke. I tilleg sette opp et tidspunkt for avreise en time for du reiser.  På hytte med -10c min Model S var parkert for 12 timer. Fikk ingen lading for nesten en timer og rundt 2 time for lade hastighet var normal. Når det var kaldere tok ende mer tid. I- Pace med batteri oppvarming har et klar fordel, men appen og opsjoner for klargjøring av kjøretoy og foretrukket ladeperiode må virke.

Har akkurat nå stilt inn en foretrukket ladeperiode med bruk av instilling opsjon i bilen. Koblet ladekable, lading startet umiddelbart, foretukket ladeperiod var ignorert! Appen er kansje ikke høved problem men bilens SW.

Må også stille en kritisk spørsmal til hvorfor en så viktige opsjon for a stille in en "foretrukket ladeperiod" er skjult og avhengig av at du må forstå når du velger Ekstra Funksjoner, "Klargjøring av Kjøretoy" fra meny i berøringsskjerm, at du må trykk "Instillinger" og deretter trykk på "Instillinger for klargjøring" og nå kan du stille in en foretrukket ladeperiode.

I min mening, meny skjermbildene for "Ekstra Funksjoner", "Klargjøring av Kjøretoy" burde vært 2 funksjoner "Avreistidspunkter" og "Lading" eller "Foretrukket Ladeperiode". Appen er sett op slik.

Må si jeg er veldig skuffet over at en så viktig funksjon ikke virker og Jaguar sier ingenting.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

daktari

Jeg kan også melde at forvarming mens man lader med 10A tar all strømmen, ladefarten ble "0% lag til pr time."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

På min gamle leaf tok forvarmingen mer enn det min 16A lader kunne levere. Litt usikker på om det er tilfelle med I-Pace. Står på 100% etter forvarming i hvert fall, men det står også at den lader.

Tellus

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2018, klokken 07:02
Vi tar nå inn EVtun sin 2 fase 400V til 1 fase ladekladd/stasjon for test.


Spennende. Regner med at du forteller om dette fungerer som det skal. En slik løsning er midt i blinken for alle de som har 400V TN anlegg og elbiler som ikke kan lade med flerfase (alle elbiler utenom Tesla og Zoe ?)

Egil Fonn

Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 18:21
Jeg kan også melde at forvarming mens man lader med 10A tar all strømmen, ladefarten ble "0% lag til pr time."

I streng kulde går det mye energi til forvarming. (Kjenner ikke effektene til i-pace men BMW i3 trekker inntil 5,5kw til kupevarmer og 1kw til batterivarmer.) Betyr at ombordlader må yte minst 6,5kw om tapping av batteri skal unngås. Har man lav lade effekt tilgjengelig lønner det seg å forhånds fastsette avreise tid slik at bilen starter denne prosessen med batterivarming og kupevarming i god tid.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

geear

Sitat fra: Tellus på søndag 04. november 2018, klokken 18:28
Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2018, klokken 07:02
Vi tar nå inn EVtun sin 2 fase 400V til 1 fase ladekladd/stasjon for test.


Spennende. Regner med at du forteller om dette fungerer som det skal. En slik løsning er midt i blinken for alle de som har 400V TN anlegg og elbiler som ikke kan lade med flerfase (alle elbiler utenom Tesla og Zoe ?)
e-Golf 300km, i3 og MB kan vel også ta to eller flere faser...

Burns

Sitat fra: JohnPGriff på søndag 04. november 2018, klokken 10:31
Hei Taben, takk for bekreftelse om appen. Ikke imponert at en bil til 850 000 jeg må opp om natten til å stanse lading!

Igår lading var satt på vent og etter noen minuter lading begynt igjen uten at jeg hadde gjørt noen ting.  Kan ikke "Pre-Condition" uten lading og inntil videre må akseptere bilen vil lade hver gang til 100% hvis jeg vil "Pre-Condition".

Jaguar, skjerp dere, dette må fikes nå, dette er en skam!!!

Er det ikke såpass stor buffer i toppen at viktigheten av å stoppe lading før 100% er begrenset?

Ellers så kan du vel sette den opp med lading i X-timer? Hvis du vet ladehastighet på hjemmeladeren vet du ca hvor mange timer lading som behøves for å nå ca. 80%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA