Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil burde jeg importere fra USA?

Startet av femmila, fredag 09. mars 2018, klokken 22:59

« forrige - neste »

femmila

Jeg skal flytte fra USA tilbake til Norge om 1 måned.
Jeg vil kjøpe en elbil i California og ta med meg til Norge med flyttelasset.
Hvilken bil og årsmodell er best å ta med?

Mine kriterier: lett å konvertere til norske forhold, stor nok prisforskjell mellom USA og Norge.
Hva kan dere anbefale meg? Er det vanskelig å bruke en USA elbil i Norge? Hva må konverteres?

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke mye prisforskjell å snakke om.

Men det er en del kortrekkeviddeelbiler som faller raskere i verdi i USA enn her i Norge. F.eks Nissan Leaf og Kia Soul. Disse har CHAdeMO, så der er hurtigladestandarden lik.

Tror egentlig det er lite man trenger endre. Det kom noen nye regler for ikke så lenge siden, uten at jeg egentlig har satt meg inn i de. Men det er ting som ikke vil fungere - navigasjon og app, tror jeg. Og de har vel neppe DAB.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ansjosfilet

Kan du ikke heller ta med deg en klassisk muskelbil da...
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

elektrolux

Hverken klassisk muskelbil eller elbil er det mye gevinst på.

Velg heller en moderne Corvette eller annen attraktiv eksosbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Big T.

En Chevrolet Bolt(Ampera) her på Berget koster brukt 350.000kr.

Bare sjekk at den har vært registrert minimum 6 mnd i USA før den importeres til Noreg..

Muskelbil er vel lite å tjene på med avgifts systemet her..Veteran bil kanskje..?

Nå er brukte dieselbiler i Norge,samme pris som resten av Europa pga alle som kjøper batteribil,og selger dieselbilen sin.
Det er overflod av brukte diesel-bensin biler på Finn.no


Espen Hugaas Andersen

Der det er en del å tjene finnes det aktører som jobber aktivt med å importere biler. Dermed vil man som regel ikke klare å finne en bil som er kjempeprofittabel å importere.

Det var annerledes før, når man kunne ta med seg en bil med redusert/ingen avgift på flyttelasset. Men disse reglene er avviklet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

femmila


Trekkoppbil

#7
Jeg ville nok sett på biler som det er vanlig å importere, og som ser trygge ut.

Det viktige er å finne en bil med bra batteri, og det kan være stor forskjell på nord og sør i California. I San-Fransisco kan batteriene vare 3 ganger lengre enn innlandet sør: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model

Enkelte modeller av El-biler selges ikke utenfor California, og de kan være litt ukurante.

Model S, Rav4 EV og B-klasse, bruker den samme drivlinja som ikke er skrudd bra sammen, og de har en slarkete motor som må byttes av og til.

Fiat 500E ligger høyt i pris i Norge, men jeg synes den er blitt litt dyr i California også. Det er en liten bil uten hurtigladeport. Den er muligens kul og har godt rykte på seg. Nå er det plutselig mange til salgs her i landet, og jeg veit ikke åssen prisen utvikler seg. 500E må ikke forveksles med elektriske utgaver av eldre 500.

Eldre modeller av Volt har et batteri som kan ryke plutselig da det oppstår feil i BMS. Det er moms på bilen i Norge, og det kan være vanskelig å skaffe utslippstall på usa-modeller, og uten den kan engangsavgifta bli dyr.

Leaf er ganske trygg, hvis den har bra batteri. Batterier fra før sommeren 2013 blir ofte bytta i varme strøk.  Jeg trur 2016 SV og SL er enda værre. Finner man 8-barers bil innenfor kapasitetsgarantien, kan man få nytt batteri. Det kan gjelde 2013 hvor de seks siste sifra begynner på 40, men det er vanskelig å finne sånne biler. Bilselgere sier ikke stort om tilstanden på batteriene, men private selgere på Ebay og Autotrader sier gjerne fra hvis bilen har fått nytt batteri.

GM bytter batterier på de første Boltene. Det er meldt om dårlig kapasitet på ca 100 biler, og GM kontakter noen hundre flere bileiere. Jeg trur det gjelder 2017 Bolt som er produsert i 2016. Ikke ta med deg en sånn bil, hvis den har gammelt batteri.

Konvertering:
GM og andre Detroit-merker har rødblink bak, og gjerne gult markeringslys foran, i stedet for hvitt p-lys. Det kan være slitsomt å bygge om. Før fikk man vanligvis ikke kjøre med sånne farger i Norge. Det er mulig man får lov nå.
Leaf S mangler også hvitt p-lys.

Det finnes EVSE for nivå 1, eller nivå2 og noen som støtter begge deler. Kun nivå2 er for 240V.  EVSE fra Panasonic m.fl kan du få byggd om hos evseupgrade i SanFransisco. Be om europeisk firmware, og pass på at du får en som støtter europeisk TN-nett, ellers vil det tolkes som jordfeil hvis ikke jord er midt mellom spenningstrådene. Evseupgrade gjør det rett, hvis de veit at evse skal til Europa.
Det er ikke alle EVSEr som det er verdt å oppgradere.

Når det gjelder hurtigladeport, så gjelder det å finne biler med Chademo, som f.eks Leaf. Chademo brukes i alle 3 verdensdeler. Det er kommet biler med typen CCS, hvor det brukes spesiell kontakt i Europa. Kjøper du e-golf kan du prøve å finne port på høggeri her hjemme. Kjøper du Bolt, kan du prøve å kjøpe hurtigladeport med type 2 fra en forhandler av GM-deler i Usa. På en annen tråd på forumet, var det en som mente han hadde funnet delenummer. Bytter du port på bilen, trenger du å bytte evse også, for å få en med type 2-plugg.

Tesla har noen propretiære ladeløsninger som kan være forskjellige i Nordamerika og Europa.

Jeg har lest tråder om at Soul er håpløs med lokalisering, da den ikke støtter km etc.

Skal det være butikk i å kjøpe bil, gjelder det å få tilgang til auksjonene. Det enkleste kan være å gå via en broker som Auctionxm, da det kan være jobb å skaffe egen tilgang.  Skal du kjøpe bare en bil, kan det være lettvint, men dyrt å handle retail i stedet, når du først er i USA. Det går muligens ann å være heldig med det også.

Lykke til!

Jeronan

#8
Unless you are into old classic ICE cars (which can be very profitable to import), I would never import an Electric car from the US.

For one, they have a different charging standard there, so you would need to convert it to the European standard ( Type 2, ChaDeMo, CCS ).
Most of the cars won't have a heat pump installed either, since in large parts of the US it's not used due to warmer climate.

Tesla for example, builds cars for the Norwegian (European) market in separate production runs, since they have to make certain changes due to more strict safety regulations in Norway/Europe. They also seem to put a larger/heavier brakes (calipers) on the cars for Norway. Etc.

Also, warranty is much better on Norwegian cars (including 5 year reclamation rights) compared to US. When you import a car from US, it will have the US warranty! So keep that in mind as well, as you will have constant discussions regarding warranty claims and repairs.
People have burned themselves time and again on this very point alone.

But, the most critical one, is that you need to make sure that the car you are interested in, is even allowed to be driven on the Norwegian road.
For example, a lot of US cars don't comply with the much more strict EU safety regulations and are not legal to be driven on public roads.
One such example is airbags. In the US the airbags in cars have to be much more powerful, because there are still states in the US that allow driving without a seatbelt. These kind of airbags are not allowed in Europe due to safety risks.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elektrolux

Sitat fra: Jeronan på onsdag 14. mars 2018, klokken 09:59
But, the most critical one, is that you need to make sure that the car you are interested in, is even allowed to be driven on the Norwegian road.
For example, a lot of US cars don't comply with the much more strict EU safety regulations and are not legal to be driven on public roads.
One such example is airbags. In the US the airbags in cars have to be much more powerful, because there are still states in the US that allow driving without a seatbelt. These kind of airbags are not allowed in Europe due to safety risks.

The rouls for this has changed, and any car imported from EU or US will now be approved for Norway.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

femmila

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 13. mars 2018, klokken 21:07
Jeg ville nok sett på biler som det er vanlig å importere, og som ser trygge ut.

Det viktige er å finne en bil med bra batteri, og det kan være stor forskjell på nord og sør i California. I San-Fransisco kan batteriene vare 3 ganger lengre enn innlandet sør: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model

Enkelte modeller av El-biler selges ikke utenfor California, og de kan være litt ukurante.

Model S, Rav4 EV og B-klasse, bruker den samme drivlinja som ikke er skrudd bra sammen, og de har en slarkete motor som må byttes av og til.

Fiat 500E ligger høyt i pris i Norge, men jeg synes den er blitt litt dyr i California også. Det er en liten bil uten hurtigladeport. Den er muligens kul og har godt rykte på seg. Nå er det plutselig mange til salgs her i landet, og jeg veit ikke åssen prisen utvikler seg. 500E må ikke forveksles med elektriske utgaver av eldre 500.

Eldre modeller av Volt har et batteri som kan ryke plutselig da det oppstår feil i BMS. Det er moms på bilen i Norge, og det kan være vanskelig å skaffe utslippstall på usa-modeller, og uten den kan engangsavgifta bli dyr.

Leaf er ganske trygg, hvis den har bra batteri. Batterier fra før sommeren 2013 blir ofte bytta i varme strøk.  Jeg trur 2016 SV og SL er enda værre. Finner man 8-barers bil innenfor kapasitetsgarantien, kan man få nytt batteri. Det kan gjelde 2013 hvor de seks siste sifra begynner på 40, men det er vanskelig å finne sånne biler. Bilselgere sier ikke stort om tilstanden på batteriene, men private selgere på Ebay og Autotrader sier gjerne fra hvis bilen har fått nytt batteri.

GM bytter batterier på de første Boltene. Det er meldt om dårlig kapasitet på ca 100 biler, og GM kontakter noen hundre flere bileiere. Jeg trur det gjelder 2017 Bolt som er produsert i 2016. Ikke ta med deg en sånn bil, hvis den har gammelt batteri.

Konvertering:
GM og andre Detroit-merker har rødblink bak, og gjerne gult markeringslys foran, i stedet for hvitt p-lys. Det kan være slitsomt å bygge om. Før fikk man vanligvis ikke kjøre med sånne farger i Norge. Det er mulig man får lov nå.
Leaf S mangler også hvitt p-lys.

Det finnes EVSE for nivå 1, eller nivå2 og noen som støtter begge deler. Kun nivå2 er for 240V.  EVSE fra Panasonic m.fl kan du få byggd om hos evseupgrade i SanFransisco. Be om europeisk firmware, og pass på at du får en som støtter europeisk TN-nett, ellers vil det tolkes som jordfeil hvis ikke jord er midt mellom spenningstrådene. Evseupgrade gjør det rett, hvis de veit at evse skal til Europa.
Det er ikke alle EVSEr som det er verdt å oppgradere.

Når det gjelder hurtigladeport, så gjelder det å finne biler med Chademo, som f.eks Leaf. Chademo brukes i alle 3 verdensdeler. Det er kommet biler med typen CCS, hvor det brukes spesiell kontakt i Europa. Kjøper du e-golf kan du prøve å finne port på høggeri her hjemme. Kjøper du Bolt, kan du prøve å kjøpe hurtigladeport med type 2 fra en forhandler av GM-deler i Usa. På en annen tråd på forumet, var det en som mente han hadde funnet delenummer. Bytter du port på bilen, trenger du å bytte evse også, for å få en med type 2-plugg.

Tesla har noen propretiære ladeløsninger som kan være forskjellige i Nordamerika og Europa.

Jeg har lest tråder om at Soul er håpløs med lokalisering, da den ikke støtter km etc.

Skal det være butikk i å kjøpe bil, gjelder det å få tilgang til auksjonene. Det enkleste kan være å gå via en broker som Auctionxm, da det kan være jobb å skaffe egen tilgang.  Skal du kjøpe bare en bil, kan det være lettvint, men dyrt å handle retail i stedet, når du først er i USA. Det går muligens ann å være heldig med det også.

Lykke til!

Takk for en særdeles detaljert og nyttig innlegg. Her lærte jeg mye. Moralen er vel at det er dyrt å kjøpe billig. Spesielt når man vurderer å importere kun en bil.

Trekkoppbil

#11
Sitat fra: Jeronan på onsdag 14. mars 2018, klokken 09:59
For one, they have a different charging standard there, so you would need to convert it to the European standard ( Type 2, ChaDeMo, CCS ).
Most of the cars won't have a heat pump installed either, since in large parts of the US it's not used due to warmer climate.
Hvis bilen har Chademo, vil det fungere både i USA og Europa.
Når det gjelder varmepumpe, vil jeg anta at det ikke betyr så mye hvor du kjøper bilen. Jeg antar at de fleste el-bilene som importerres denne veien, er Leaf. Leaf kom med varmepumpe sommeren 2013 i Europa, og et halvt år tidligere i USA. Billigmodellen mangler varmepumpe både i Europa og Amerika. En del bilmodeller som kun er produsert for California, har antakelig ikke varmepumpe.

Sitat fra: Jeronan på onsdag 14. mars 2018, klokken 09:59
Tesla for example, builds cars for the Norwegian (European) market in separate production runs,
Det er ikke normalt å importere Tesla brukt over dammen.
Sitat fra: Jeronan på onsdag 14. mars 2018, klokken 09:59
Also, warranty is much better on Norwegian cars (including 5 year reclamation rights) compared to US.
Ja, det er vanlig at fabrikkgarantien brytes når bilen fraktes ut av USA. Tilbakekallinger kan det også være lurt å fikse før oversjøisk transport, da det er ikke alltid man får dekkt tilbakekallingene her.
Sitat fra: Jeronan på onsdag 14. mars 2018, klokken 09:59
But, the most critical one, is that you need to make sure that the car you are interested in, is even allowed to be driven on the Norwegian road.
For example, a lot of US cars don't comply with the much more strict EU safety regulations and are not legal to be driven on public roads.
Kjører du bil med nordamerikansk typegodkjenning i Norge, så er det amerikanske kjøretøyforskrifter som gjelder, og ikke europeiske.
Det du må passe på, er å tilfredstille §10a i bilforskriften, for å få bilen enkeltgodkjennt i Norge. Det nyet kravet er at bilen må ha vært registrert 6 mnd i USA, før eksport. Det har også vært krav om at bilen ikke har Salvage title, men jeg kjenner ikke til om kravet fortsatt gjelder.
Bytter du deler på bilen, så skal skal de være godkjennte etter amerikanske regler. På trafikkstasjonen fikk jeg høre at jeg ikke kan gå til en navngitt lokal dekkforhandler å kjøpe hjul, da de må ha amerikansk typegodkjenning. (Antakelig er det ikke så alvorlig ment, og det er dessuten nyere regler som gjelder nå.)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA