Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ACC eller ikke?

Startet av Charged, fredag 09. mars 2018, klokken 13:31

« forrige - neste »

Vind

#30
Sitat fra: HelectriC på mandag 12. mars 2018, klokken 21:22
Sitat fra: bmw2002 på mandag 12. mars 2018, klokken 21:13
Det er selvkjøring dersom man velger steering assist. Vanskelig å si hvor bra den er. Men ifølge product manager er den like bra/dårlig som Tesla. De har droppet automatisk feltskifte fordi det er potensielt farlig på autobahn der hastighetsforskjellen kan være stor mellom felter.

Jeg forstod det som at man ikke kan slippe rattet. Kan man ikke det så er det langt fra Tesla Autopilot.

Følger man definisjonene for selvkjørende biler er både dagens Tesla modeller og Jaguar I-Pace på samme nivå. (Dvs høyt nivå 2) De gir føreren støtte i oversiktlige situasjoner.  De har omtrent like mange kameraer og sensorer.  Det at Tesla har valgt at føreren kan slippe rattet helt er omdiskutert - det er greit på motorvei men veldig usikker på hva en Tesla gjør når det kommer en elg ut på landevei.

Det viktigste for denne tråden er at ACC med styreassistanse er på nivå med det samme de fleste andre leverandørene har i 2018, dvs dette er likt det både BMW, Volvo, Mercedes, Audi og Tesla tilbyr.

Det at Tesla ønsker å tilby nivå 3 en gang i fremtiden uten å oppgradere hardware er jeg (og mange) skeptisk til, men den diskusjonen hører vel til en annen tråd, på et annet forum.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

S.S

Som jeg har forstått, er selvkjøring (minst) på samme nivå som Tesla?
Forskjellen ligger i å måtte ha en hånd klar på rattet?

Dette er i så fall bare en liten forskjell i filosofi, du kan slippe rattet i korte perioder, men da får du warning. Kan kanskje ha kneet der ;-)
På Tesla kan du slippe i lengre perioder, men må touche rattet av og til?
Og muligens har I-Pace hardware fra en annen produsent.

Får vel sammenligninger når de slipper biler til pressen.

Vind

Det er Mobileye som er leverandør til I-Pace (og andre Jaguar/ Land Rovere), dette er samme leverandør som Volvo, BMW, Audi, Mercedes og Tesla benytter.  Tesla planlegger å gått bort fra Softwaren deres, og benytter bare hardware.


Så vidt jeg har lest meg til så er det stereo front kamera. Radar i grillen, samt den benytter parkeringssensorer og de fire parkeringskameraene. 

Har man kjørt en ny bil fra noen av produsentene over kan man nok renge med at det er ganske likt, Stereo kamera gir ett veldig godt trafikkbilde.  BMW i3 har f.eks kun monokamera og ikke radar, og det gjør ACC svært sensitiv for motlys.  Det vil ikke være ett problem i I-Pace.

Det I-Pace har som få andre biler har (enda) er en egen varsel i bakdørene som varsler for døråpning når det kommer biler forbi bakfra (og bilen står stille eller i lav fart). 



BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

mariowing

#33
MobilEye leverer ikke lenger til Tesla. De sa opp avtalen fordi Tesla skyldte på dem etter en ulykke. Hele AP 2 skyldes denne oppsigelsen, AP 2 er bygget og utviklet av Tesla selv mens AP 1 var mer eller mindre hyllevare fra MobilEye. Tesla hadde i praksis intet annet valg enn å begynne fra bunnen med AP 2 men som de fantastiske markedsførere de er klarte de å selge det inn som en positiv greie, i alle fall til å begynne med.

https://www.google.no/amp/s/www.inverse.com/amp/article/28218-musk-call-tesla-mobileye-autopilot
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Nordlands

I brukermanual som er linket til i annen tråd ser det ut til at follow mode fungerer likt som på Velar, dvs. kan deaktiveres, men husker ikke innstilling når bilen slås av. Steering assist kan også slås av og på og det ser ut som den husker innstilling fra gang til gang.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Vind

Tror vi akkurat har sett ett 5 års tilbakeslag for selvkjørende biler i tettbygde strøk.

Så vi skal være fornøyd med selvkjørende nivået på I-Pace.

https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

oyvind86

#36
ACC er bra det, men for 50 000,- ekstra (fordi man må velge andre pakker) vil nok dette i så fall utebli for min del.

Hadde det vært autopilot så hadde nok det vært mer aktuelt for meg. Her snakker man om en pakke med ACC og en type line assist med sensorer som gjør at du må holde i rattet hvert 30 sekund. Slik vil det fortsette.

Tror det finnes nok kjøpere på bruktbilmarkedet om 2-3 år som også vil kjøpe en bil uten dette. Denne teknologien er vel historie da. Nå skal det også sies at jeg alltid vil håpe på en bil med ratt og pedaler i fremtiden, hva skal man med 400-500 hk. Om dette uteblir?


4Matic Fanatic

Jeg var også lenge der, alt for dyrt for å oppgradere til ACC. Samtidig har jeg det på batterifolkevogna og det blir helt feil å kjøpe en 3 ganger så dyr bil som mangler utstyr man er blitt vant med... så jeg beit tenna sammen og kryssa av de rette plassene... ;)

Amatøren

Etter at jeg begynte å bruke ACC som følge av at det var med på konas Caravelle så ønsker jeg meg IKKE tilbake til ren CC.

I tillegg så er ACC på e-Golfen mange hakk bedre enn den på Caravellen.

Håper ACC blir standard på e-tron (i hvert fall de som selges i Norge) så jeg slipper å bite tennene sammen under avkryssingen......

Anbefaler ACC - Utrolig behagelig.

Riktig hørt mye rart om de som er kamera baserte og ikke radar baserte.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mariowing

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:37
Riktig hørt mye rart om de som er kamera baserte og ikke radar baserte.

Har kamera basert ACC i i3, fungerer fint når det er passe mye sol. Fungerer dårlig i motlys, regn og snø. Fungere også bare sånn passe ved innkjøring til tuneller, den kan slite med den plutselige endringen i lyset.

I-PACE har radarbasert med doble kameraer i tillegg som vist nok hjelper til så den vil jeg anta er stødig og god.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Gordon Retriever

Jeg har gått fra å kjøre bil med ACC til bil uten. Savner det overhodet ikke.  Avventer heller en kommende generasjon selvkjøringsegenskaper enn å bruke mye penger på ACC.
Hadde jeg derimot tilbrakt mye tid på køkjøring, ville konklusjonen kunne blitt en annen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA