Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ACC eller ikke?

Startet av Charged, fredag 09. mars 2018, klokken 13:31

« forrige - neste »

Krabbe 2

Har det på eGolfen men har ikke brukt dette 1 gang.

Mange tekniske "nerder" her inne og noen som meg som elsker å kjøre bil slik en alltid har gjort det.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

HelectriC

Sitat fra: Krabbe 2 på lørdag 10. mars 2018, klokken 09:44
Har det på eGolfen men har ikke brukt dette 1 gang.

Mange tekniske "nerder" her inne og noen som meg som elsker å kjøre bil slik en alltid har gjort det.

Dessverre er det mange med meg som ikke mener å stå 30min i langsomtgående kø defineres som «å kjøre» bil. Da kan like gjerne bilen ta over. For meg blir det ALDRI en bil uten ACC igjen. De ganger jeg har leiebil uten, så savner jeg det konstant!
ioniq 5

Oddaa

Sitat fra: HelectriC på lørdag 10. mars 2018, klokken 12:38
Dessverre er det mange med meg som ikke mener å stå 30min i langsomtgående kø defineres som «å kjøre» bil. Da kan like gjerne bilen ta over. For meg blir det ALDRI en bil uten ACC igjen. De ganger jeg har leiebil uten, så savner jeg det konstant!
Spot on. ACC er genialt. Og variantene som skrur seg av ved 30 km/t er ikke mye å samle på...



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Tellus

Kjører man ofte langtur så kan ACC være kjekt å ha. Ellers bruker jeg det lite selv. For moro skyld har jeg benyttet ACC i stop and go trafikk, men stort sett velger jeg å kjøre manuelt under slike forhold. Har bestilt HSE nå og får dermed med ACC. Hadde jeg spekket opp fra S uten å ønske skinnseter hadde jeg droppet det. Med skinn så ville jeg selvfølgelig tatt det med da prisen ikke er all verden hvis jeg har forstått konfigurasjonenen riktig.

De som prioriterer minst verditap skal kun ta med setevarme foran og beholde bilen minst 5 år. Uslåelig strategi.

Tormod_Aas

ACC forventes i nye biler, og vil bli standardutstyr ned i Polo-klassen de neste årene. I en Jaguar forventes også skinnseter, som de fleste Tesla og mange rimelige elbiler er utstyrt med . Hvis dere har tenkt å selge bilen om noen år vil manglende ACC og skinn sannsynligvis påvirke bruktprisen negativt. Jeg tror 50.000 er en ganske god investering med tanke på både bilfølelse og komfort, og man vil få igjen store deler av denne summen ved et evt. salg

Tellus

#20
Tiden jobber alltid for en som kjøper den mest strippede bilen.

Etter 15 år kan man trygt regne verdien til 0. En som kjøpte bil til 600K har tapt 200K mindre enn en som kjøpte bil til 800K.

Hvis man planlegger å selge bilen etter bare 2-3 år kan det jo være at enkelte påkostninger kanskje ikke bidrar til økt verditap. Kanskje  man faktisk kan spare ørelite grann sammenlignet med å ikke kjøpe utstyret.

Etter 5 år tviler jeg sterkt på at slikt utstyr finnes. Med unntak av setevarmer foran kanskje

jkirkebo

Sitat fra: Tormod_Aas på lørdag 10. mars 2018, klokken 14:42
ACC forventes i nye biler, og vil bli standardutstyr ned i Polo-klassen de neste årene. I en Jaguar forventes også skinnseter, som de fleste Tesla og mange rimelige elbiler er utstyrt med . Hvis dere har tenkt å selge bilen om noen år vil manglende ACC og skinn sannsynligvis påvirke bruktprisen negativt. Jeg tror 50.000 er en ganske god investering med tanke på både bilfølelse og komfort, og man vil få igjen store deler av denne summen ved et evt. salg

Om man selger etter 2-3 år så kanskje. Muligens. Om man selger etter 8-10 år så er det ikke en sjanse i havet.

Økt komfort? For enkelte, sikkert. For min del er det økt komfort med stoffseter. Skinnsetene er kalde om vinteren og varme om sommeren. Stoffsetene er behagelige hele året, og hverken setevarme eller -kjøling er nødvendig.

ACC gir meg ingen økt komfort overhodet. Men ofte det motsatte, når den gjrø ting jeg ikke ønsker. Men så kjører jeg nesten aldri i tett kø heller, og de gangene jeg har gjort det har jeg endt opp med å kjøre manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

4Matic Fanatic

ACC kommer jeg til å savne, men ikke sjans i havet at det er verdt 50 tusen for meg.
Skulle jeg ha en selvkjørende bil kunne jeg jo bare tatt bussen eller valgt en Tesla...  :-D

Stoffseter og kjøling er også ting jeg gjerne skulle hatt, men igjen, ikke verdt nærmere 80 tusen ekstra som det vil bli med utgangpunkt i S utstyrsnivå.

dsi

ACC er det jeg setter mest pris på av ekstrautstyr og det blir ikke kjøpt bil uten det verlken ny eller brukt. Tror det er et stort pluss ved videre salg.

4Matic Fanatic

Sitat fra: trt på lørdag 10. mars 2018, klokken 17:32
ACC er det jeg setter mest pris på av ekstrautstyr og det blir ikke kjøpt bil uten det verlken ny eller brukt. Tror det er et stort pluss ved videre salg.
Ja, det er klart det er. Det meste av utstyr bidrar når man skal selge... men jeg velger ikke utstyr for å selge bilen men for å leve med den, og da har jeg overbevist meg selv at det ikke er verdt så mye penger.  ???

Det som virkelig er et pluss for meg vil være å få en bil med firhjulstrekk igjen. For oss som lever halve året på snø og is var det den største nedturen når jeg gikk over fra den gamle E-klassen til Golf som bruksbil.

Ansjosfilet

Det kommer til å være gull å kunne selge bilen 50000,- billigere enn alle andre når den tid kommer.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Softblue

Er det noen selvkjørende teknologi på jaguaren?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

bmw2002

Det er selvkjøring dersom man velger steering assist. Vanskelig å si hvor bra den er. Men ifølge product manager er den like bra/dårlig som Tesla. De har droppet automatisk feltskifte fordi det er potensielt farlig på autobahn der hastighetsforskjellen kan være stor mellom felter.

HelectriC

Sitat fra: bmw2002 på mandag 12. mars 2018, klokken 21:13
Det er selvkjøring dersom man velger steering assist. Vanskelig å si hvor bra den er. Men ifølge product manager er den like bra/dårlig som Tesla. De har droppet automatisk feltskifte fordi det er potensielt farlig på autobahn der hastighetsforskjellen kan være stor mellom felter.

Jeg forstod det som at man ikke kan slippe rattet. Kan man ikke det så er det langt fra Tesla Autopilot.
ioniq 5

geear

Sitat fra: Oddaa på lørdag 10. mars 2018, klokken 13:58
Sitat fra: HelectriC på lørdag 10. mars 2018, klokken 12:38
Dessverre er det mange med meg som ikke mener å stå 30min i langsomtgående kø defineres som «å kjøre» bil. Da kan like gjerne bilen ta over. For meg blir det ALDRI en bil uten ACC igjen. De ganger jeg har leiebil uten, så savner jeg det konstant!
Spot on. ACC er genialt. Og variantene som skrur seg av ved 30 km/t er ikke mye å samle på...
100% enig. Møter stadig dette argumentet med "bare for folk som ikke liker å kjøre bil", men da har man misforstått. Det handler virkelig ikke om å komakjøre der man KAN kjøre bil, men å få det veldig behagelig der man egentlig ikke har spesielt lyst til å befinne seg, i helt saktegående rushtrafikk, i kø inn mot rundkjøringer og kryss (bare å aktivere og tenke på noe annet til man kan kjøre) og ikke minst i utfartstrafikk på veier det uansett er meningsløst å begynne å kjøre forbi på. Det har gjort meg til en mer avslappet sjåfør og fått ned frustrasjonen som har hatt en tendens til å ende i litt for drøye forbikjøringer.

ACC var standard på e-Golfen, og gjorde at jeg betalte 41 lapper ekstra for å få det på Model X-en. Drøy kost, men angrer ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA