Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr uttrykket "Tesla Killer" (for deg)?

Startet av Avh, torsdag 08. mars 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. mars 2018, klokken 10:14
Tesla-killer må være en bil som er bedre på veldig mye, til en vesentlig lavere pris.
En bil slik f.eks. denne da  :)

https://youtu.be/oa5F1cWLnRg
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

Fin den :)

Når tror du den kan kjøpes som 5-seter med stort ladenettverk, induksjonslader og hyggelig pris?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løve

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:36
Fin den :)

Når tror du den kan kjøpes som 5-seter med stort ladenettverk, induksjonslader og hyggelig pris?
Er vel ingen el-bil som selges i Norge som ikke har et stor ladenettverk...

Rollep

#18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:36
Fin den :)

Når tror du den kan kjøpes som 5-seter med stort ladenettverk, induksjonslader og hyggelig pris?
Jeg tenker ca. 2 år etter Mission E går i produksjon neste år. Teknisk sett bør det ikke være særlig problematisk ettersom bilen kommer å være basert på nettopp Mission E.

Stort ladenettverk finnes allerede og i tillegg er man godt igang med utbygningen av 350 kW nettverket. Induksjonslader ser jeg ikke særlig vits i selv om det sannsynligvis også kommer. Det antydes en pris for Mission E på ca. 100 000 Euro, noe som vil bety en hyggelig pris selv om momsfritaket skulle være opphevet før denne Cross Turismo kommer.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

#19
Sitat fra: Rollep på lørdag 10. mars 2018, klokken 17:13
Jeg tenker ca. 2 år etter Mission E går i produksjon neste år. Teknisk sett bør det ikke være særlig problematisk ettersom bilen kommer å være basert på nettopp Mission E.

Altså kanskje i 2021 da? 9 år etter Model S ble lansert.
Da kan den være et reelt alternativ 8 år etter jeg fikk min første Model S. Bra det kommer alternativer!

Sitat fra: Rollep på lørdag 10. mars 2018, klokken 17:13
Stort ladenettverk finnes allerede
OK. Hvor lader du med god effekt mellom storbyer i Norge? Hvor lader du med god effekt om du skal en tur til Sverige, Danmark, Tyskland etc? Husk at dette er en langturbil med stort batteri. Har du veldig god til går jo 50kW laderne (som gjerne gir snitt på 40-45kW) greit, men da snakker vi jo 2 timer fra tomt til fullt. Dette er tross alt en stor bil med 80-90-100kWh batteri. Ikke en småbil med 20-30kWh batteri ment for bykjøring.

Må også si jeg lurer på om du i det hele tatt har testet Teslas ladenetterk. Det er en helt annen liga på oppetid og sømløshet enn kommersielle ladere. Kan ikke sammenlignes.

Sitat fra: Rollep på lørdag 10. mars 2018, klokken 17:13
i tillegg er man godt igang med utbygningen av 350 kW nettverket.
Hvor står disse 350kW laderne som de har begynt å bygge? Om 3 år kan det godt være det begynner å bli grei dekning med 350kW stasjoner med 30-40-50 uttak. Men foreløpig må vi bare vente og se om de tar jobben like seriøst som Tesla har gjort. Tesla slenger nå opp 20-30-40 plasser som standard og dekningen øker jevnt og trutt. Det stopper naturligvis ikke opp.

Sitat fra: Rollep på lørdag 10. mars 2018, klokken 17:13
Induksjonslader ser jeg ikke særlig vits i selv om det sannsynligvis også kommer.
Enig. Induksjon er ikke spesielt interessant for meg heller. Men som jeg skrev i min post bør en såkalt "Tesla-killer" være bedre på mye, og Porsche selv skryter av induksjon i videoen. Så da antar jeg at det kommer i prod-versjonen.

Sitat fra: Rollep på lørdag 10. mars 2018, klokken 17:13
Det antydes en pris for Mission E på ca. 100 000 Euro
Men det er vel ikke vesentlig lavere pris enn Tesla? Ref posten du siterte i utgangspunktet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Løve på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:42
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:36
Fin den :)

Når tror du den kan kjøpes som 5-seter med stort ladenettverk, induksjonslader og hyggelig pris?
Er vel ingen el-bil som selges i Norge som ikke har et stor ladenettverk...

Du må evne å skille på store langturbiler med 100kWh batteri kontra småbiler med 20-30kWh batteri. Om du tror 40kW snitteffekt er fint og flott for denne typen biler bør du nok tenke om igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 18:34
Sitat fra: Rollep på lørdag 10. mars 2018, klokken 17:13
Det antydes en pris for Mission E på ca. 100 000 Euro
Men det er vel ikke vesentlig lavere pris enn Tesla? Ref posten du siterte i utgangspunktet.
Man må selvsagt sammenligne med en Tesla med litt futt i, den kommer glatt på 1,1 million og oppover, og det før moms. Antydet pris for Mission E er som sagt 100 000 Euro inkludert mva i Tyskland.

I tillegg må man tenke på at Porschen kommer å ha betydelig bedre kjøreegenskaper, mye finere interiør og garantert milevis bedre byggekvalitet.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

#22
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 18:34
Må også si jeg lurer på om du i det hele tatt har testet Teslas ladenetterk. Det er en helt annen liga på oppetid og sømløshet enn kommersielle ladere. Kan ikke sammenlignes.

Tror det ville bydd på visse problemer å teste Teslas ladenettverk med min lille i3  :D

Men hvem vet, kanskje jeg får muligheten når EU-direktivet blir implementert  ;D

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38219.0
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

At Porsche vil ha bedre kjøreegenskaper og bedre kvalitet er jeg ikke i tvil om. Porsche er godt kjent for begge deler :)

Om 0-100 på 4,4 ikke er nok går prisen raskt oppover på Model S også. Over 5 sek ble jeg for raskt vant til med S85`en. Den var rett og slett ikke brutal nok. Men S90D`en nærmet seg 4 sek 0-100 og hadde med 4wd en veldig kvikk respons og bra drag også i svinger. Den klarte jeg ikke gå lei av det året jeg hadde den, selv om Cross Turismo nok vil være raskere enn den igjen. Tror nok Cross Turismo må se seg slått av P100D i akselerasjon, men for meg er 4,5 og nedover godt nok. Og ved inspirert landevei der svingene kommer tett regner jeg med Cross Turismo vil være langt bedre enn S`en pga vekt og fordi Porsche virkelig kan understell.

Mission E Cross Turismo kan fort være en aktuell bil for meg når den kommer. I hvert fall om Ionity m.fl. klarer å lage et stort og stabilt nettverk til da! Og jeg må ha 5 seter og god bagasjeplass. Helst også takstativ og hengerfeste, men minimum en av delene. Ender det som en Panamera-løsning hvor både bagasjeplass og kupe er langt mindre enn en skulle forvente vil den ikke holde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 19:40
At Porsche vil ha bedre kjøreegenskaper og bedre kvalitet er jeg ikke i tvil om. Porsche er godt kjent for begge deler :)

Om 0-100 på 4,4 ikke er nok går prisen raskt oppover på Model S også. Over 5 sek ble jeg for raskt vant til med S85`en. Den var rett og slett ikke brutal nok. Men S90D`en nærmet seg 4 sek 0-100 og hadde med 4wd en veldig kvikk respons og bra drag også i svinger. Den klarte jeg ikke gå lei av det året jeg hadde den, selv om Cross Turismo nok vil være raskere enn den igjen. Tror nok Cross Turismo må se seg slått av P100D i akselerasjon, men for meg er 4,5 og nedover godt nok. Og ved inspirert landevei der svingene kommer tett regner jeg med Cross Turismo vil være langt bedre enn S`en pga vekt og fordi Porsche virkelig kan understell.

Mission E Cross Turismo kan fort være en aktuell bil for meg når den kommer. I hvert fall om Ionity m.fl. klarer å lage et stort og stabilt nettverk til da! Og jeg må ha 5 seter og god bagasjeplass. Helst også takstativ og hengerfeste, men minimum en av delene. Ender det som en Panamera-løsning hvor både bagasjeplass og kupe er langt mindre enn en skulle forvente vil den ikke holde.
Da er vi jo i stort sett enige  :)

Jeg er på Mission E reservasjonslisten å kommer nok å slå til på den, eneste bekymringen er at man risikerer å ikke få med seg ting som kommer relativt raskt i nyere versjoner. Men å andre siden, hvis den blir en hit kommer det vel å bli klin umulig å få kjøpt hvis man venter for lenge.

Et annet problem blir jo å bestemme seg for hvilke biler man skal beholde, men den dag den sorg  ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ansjosfilet

«Tesla killer» er jo selvsagt click bait og ingen ting annet.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Amoss

Sitat fra: Rollep på lørdag 10. mars 2018, klokken 19:32
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 18:34
Må også si jeg lurer på om du i det hele tatt har testet Teslas ladenetterk. Det er en helt annen liga på oppetid og sømløshet enn kommersielle ladere. Kan ikke sammenlignes.

Tror det ville bydd på visse problemer å teste Teslas ladenettverk med min lille i3  :D

Men hvem vet, kanskje jeg får muligheten når EU-direktivet blir implementert  ;D

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38219.0

Ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på det. Siste fra ett annet forum forteller:
Sitat fra: hobbesNews on German supercharger strategy (after Ladesäulenverordnung has forced all public DC fastchargers to include CCS): First new supercharger in Germany in a long time will have a gate that can be opened via a code (like the lounge at Kettleman). SC is open, gate not there yet though.

Link to German forum (info is spread over the thread):
Supercharger in Deutschland • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde

Model S 85D

OhmPaPa

Tesla-Killer er et sørgelig uttrykk!


Vi ønsker jo at elbilene skal overta for fossilbilene.

Men journalistenes tanketomme bruk av uttrykket får det til å høres ut som om det er krig mellom Tesla og alle andre elbil-produsenter.

Og mange lar seg påvirke av dette tullet - det ser vi på hvor mange som har sterke meninger om Tesla i alle mulige sammenhenger.

Når flotte elbiler som MB EQC, Audi e-Tron, nye Nissan Leaf, Jaguar i-Pace og mange andre lanseres må det jo være best om de får fossil-eiere til å kjøpe ny bil. Bilister som ellers hadde kjøpt fossile utgaver fra disse produsentene.

Audi e-Tron bør f.eks. være en som A4-eiere blir fristet av. Og hvem vil ikke heller ha en EQC enn en dieselbasert E-klasse?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA