Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr uttrykket "Tesla Killer" (for deg)?

Startet av Avh, torsdag 08. mars 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Espen Hugaas Andersen

Elbil som ikke er i nærheten av å slå Tesla på noen målestokk. (Ja, begrepet har mistet sin mening.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Avh på torsdag 08. mars 2018, klokken 21:32
Hater uttrykket er vel alt jeg vil si ...

At det enten er en bilprodusent som vil ha ekstra omtale ved å omtale sitt nye elbilprosjekt som en "Tesla killer", eller en journalist som legger det til for egen regning for å få flere klikk på artikkelen.

Uansett - så lenge de bruker uttrykket så betyr det at de anser Tesla's biler som best - eller i det minste best i publikums øyne. Så er mer grunn til å "hate" dersom de slutter å bruke det... (selv om jeg skal innrømme at uttrykket har rukket å bli litt vel forslitt etterhvert :p )
Model S 85D

Løve


hsa77

Sitat fra: Avh på torsdag 08. mars 2018, klokken 21:32
Hater uttrykket er vel alt jeg vil si ...
Der har du jo selv skrevet hvorfor journalister elsker uttrykket!

Clickbait er jo dessverre noe nettavisene må ta ibruk for å få klikk og dermed annonseinntekter. Tesla er et selskap som mange, på samme måte som Apple, enten elsker eller hater. Overskriften "Tesla-killer" får både hatere og fan-boys til å klikke i vei.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Gordon Retriever

hsa77 kom meg dessverre(?) i forkjøpet:  "Tesla-killer" lukter clickbait-artikkel på lang avstand.

doldis1

"Tesla killer" betyr at Tesla er målestokken og slik kommer det til å forbli lenge! Vanligvis en journalist som ønsker seg klikk på en artikkel om en eller annen småskala compliancebil noen skal selge med tap ...

cra

Som regel betyr det "en flott bil med god spec som vi aldri ser noe mer til". A.k.a. Konseptbil.

Når det er sagt så må det vel snart bli slik at noen av dem faktisk når markedet; det er jo så mange "Tesla-killere" for tida at noen burde klare det?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Tesla-killer må være en bil som er bedre på veldig mye, til en vesentlig lavere pris.

Stor familiebil med gode ytelser, stort ladenettverk som fungerer like sømløst, bedre komfort. Og lavere pris. Da har du et produkt som kan plukke en del kunder fra Tesla.

Men nå har jeg kjørt elbil med knallgode ytelser og lang rekkevidde siden 2013. Tesla-killers er og blir en skapning i kritikernes hoder. Tesla er jo på vei videre fra de dyreste og største bilene og flytter seg nå til volumproduksjon.
I løpet av 2018 regner jeg med de klarer å oppskalere M3 produksjonen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Agmuns

Teslakiller betyr for meg konseptbil som kommer om 10 år ... Altså et helt meningsløst uttrykk for noe som aldri kommer på veien.

Det virker for meg som at bilprodusentene ikke bryr seg nevneverdig om Tesla og at uttrykket er noe media har funnet opp. Ingen andre bilprodusenter sikter seg inn på å prøve å slå en rallycrossbil på akselerasjon - selv ikke sportsbilprodusentene. Det må det være en grunn til og jeg tviler meget sterkt på at det er manglende kompetanse. Det er vel det eneste forspranget Tesla har på andre luksusbiler i samme segment.

Og hvis akselerasjon er et krav for å bli Teslakiller, så tror jeg vi aldri vil se det heller. Ihvertfall ikke fra en europeisk bilprodusent. 0-100 (dragrace) har tross alt aldri vært interessant her på kontinentet.

fredag

Var det han som drepte Nikola Tesla, brøt opp safen hans og stjal oppskriften på Teslas dødsstrålevåpen?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Karl-Wilhelm

Søk på ordet: "iPhone killer"


Historien gjentar seg ikke, den rimer.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Burger

<sett inn produkt som er tiltrekkende> killer betyr at man ikke har noe å selge, men vil ødelegge for andre/ikke fremstå som irrelevant.

Porsche har sin andre konseptil og 350kw ladenettverk rett rundt hjørnet nå på andre året. Any day now....

Kudos til Jaguar for faktisk å ha klart å lage noe tilrekkende i det segmentet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Larsebass

En "Tesla-killer" er en bil lansert av en av de store produsentene og som fremdeles ikke har gått på veien med en vanlig forbruker rattet. Helst med lansering om et par år slik at ingen av bil-"journalistene" husker hva som egentlig ble lovet når man om to år igjen lanserer enda en konseptbil.
Tesla X75D.

Knut Røe

Sitat fra: Larsebass på lørdag 10. mars 2018, klokken 15:21
En "Tesla-killer" er en bil lansert av en av de store produsentene og som fremdeles ikke har gått på veien med en vanlig forbruker rattet. Helst med lansering om et par år slik at ingen av bil-"journalistene" husker hva som egentlig ble lovet når man om to år igjen lanserer enda en konseptbil.
I stor grad feil.
Dette er et uttrykk som er skapt av click-bait medier for å skape annonseinntekter og diskusjoner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA