Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Creep og bakker

Startet av SabreMan, onsdag 07. mars 2018, klokken 18:59

« forrige - neste »

SabreMan

Før jeg kjøpte en Model S, hadde jeg tre biler med automatgir (og én manuell). Automatgir er glimrende når du må stoppe midt i en bakke, så jeg har derfor stort sett kjørt med creep på, men hvordan fungerer egentlig en Tesla med creep av i bakker? Må du holde foten på bremsen, eller holder den seg i ro uten å skil bakover?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Zett


Model S har "hill hold", så den holder seg i ro med bremsene.

Når det er sagt, så liker jeg best å ha på creep uansett.

Øyvind.h

Lett trykk på bremsen holder, så står  bilen i ro til du gir gass. Kjørte tre år med creep før jeg byttet. Synes det fungerer mye bedre uten creep, men var en ukes tilvenning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Triller bakover uten creep, eller om hillhold ikke er aktivert ja. Pre-ap biler har ikke hill hold, kun en slags assistent som holder bremsen i 1 sekund før den slipper av seg selv.

SabreMan

Så hill hold fungerer perfekt i selv de bratteste bakker?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

jlan

Jeg har testet hill hold på TMX AP1 i en veldig bratt bakke.  Mitt inntrykk er at bilen ikke har tendens til å skli bakover, den står stille til det er nok moment fra motorene til å overta for bremsene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tuxedo


smurf

Sitat fra: SabreMan på onsdag 07. mars 2018, klokken 20:28
Så hill hold fungerer perfekt i selv de bratteste bakker?

Trykk inn bremsen litt kraftig når du står stille for å aktivere hill hold. H med sirkel rundt kommer opp i instrumentpanelet. Da står bilen i ro til du trykker på gassen. Funker perfekt. Funker også utmerket kun med creep mode er min erfaring. Bakkestart kan ikke bli enklere.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

m1chaelt

Å


Sent from my iPhone using Tapatalk

ChrML

Hill Hold fungerer også fint på flata i kryss med Creep aktivert. Bare trykk hardt på bremsen en gang, så kan du slippe alt til du skal begynne å kjøre igjen.

I min erfaring er det alltid mye tryggere med Creep arkivert. Årsak: Når du skal lukeparkere eller kjøre trange steder uten, så må du flytte bena mye mellom gass og brems. Med Creep aktivert så lirker du bilen på plass kun med bremsepedalen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ChrML på fredag 09. mars 2018, klokken 23:15I min erfaring er det alltid mye tryggere med Creep arkivert. Årsak: Når du skal lukeparkere eller kjøre trange steder uten, så må du flytte bena mye mellom gass og brems. Med Creep aktivert så lirker du bilen på plass kun med bremsepedalen.
Helt enig. Har trang garasje, og det var ganske skummelt å ha creep av.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA