Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

OlaM

Veldig spent på de nye demperne. Det trenger ikke å være så voldsomt komplisert heller, så lenge det er forskjellig demping på humper vs brems/sving. Mykt når det skal være mykt og stivt når det skal være stivt er alt jeg forlanger av støtdemping.  :)
'21 3LR

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Lurer på om Tesla noensinne vil tilby et kjøretøy hvor man slipper å sitte under glass?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

"all existing Model S and Model X owners who wish to purchase a new Model S or Model X Performance car will get the Ludicrous Mode upgrade, a $20,000 value, at no additional charge."

Likte også dette... ☺️ hmmm
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Sitat fra: Klykken på onsdag 24. april 2019, klokken 11:36
Synes det er konge at taket er av glass, jeg.
Mange som er tynnere i hyssingen enn deg  :laugh:
Men seriøst, jeg plages skikkelig av kaldras. Også i fanget. Synes også at det er ekstremt forstyrrende med lys/synsinntrykk/bevegelse i deler av synsfeltet som ikke er nyttig for selve kjøringen.

Imagine

Sitat fra: OlaM på onsdag 24. april 2019, klokken 11:12
Veldig spent på de nye demperne. Det trenger ikke å være så voldsomt komplisert heller, så lenge det er forskjellig demping på humper vs brems/sving. Mykt når det skal være mykt og stivt når det skal være stivt er alt jeg forlanger av støtdemping.  :)


Tror nok ikke vi skal forvente for mye utover at det kan justeres stivere og mykere. Er jo bare en software-endring som de gamle kan få også, ikke «nye dempere».

Øyvind.h

Slik jeg leser nyheten kommer de med nye adaptive dempere i tillegg til mer avansert programvare. Dagens dempere er jo ikke adaptive annet enn at karakteristikken endrer seg med høyde. Dvs ikke ekte adaptive.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: Imagine på onsdag 24. april 2019, klokken 11:55
Sitat fra: OlaM på onsdag 24. april 2019, klokken 11:12
Veldig spent på de nye demperne. Det trenger ikke å være så voldsomt komplisert heller, så lenge det er forskjellig demping på humper vs brems/sving. Mykt når det skal være mykt og stivt når det skal være stivt er alt jeg forlanger av støtdemping.  :)


Tror nok ikke vi skal forvente for mye utover at det kan justeres stivere og mykere. Er jo bare en software-endring som de gamle kan få også, ikke «nye dempere».

Adaptive er ikke nødvendigvis slik at du velger stivt eller mykt. De skal være stive i sving og brems, men myke over humper. Og kan være det samtidig, f.eks. i en humpete sving. Det er flere måter å løse dette på, også rent mekanisk uten noe som helst magnetisk olje à la VAG eller datastyring. Det er ganske vanlig i ettermarkedet til MC, men til bil så virker som veldig få har noe å tilby utenom "lavere og stivere".
'21 3LR

noGas

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. april 2019, klokken 11:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 24. april 2019, klokken 11:36
Synes det er konge at taket er av glass, jeg.
Mange som er tynnere i hyssingen enn deg  :laugh:
Men seriøst, jeg plages skikkelig av kaldras. Også i fanget. Synes også at det er ekstremt forstyrrende med lys/synsinntrykk/bevegelse i deler av synsfeltet som ikke er nyttig for selve kjøringen.

Tror nok dessverre du tilhører en minioritet, og historisk sett skal ikke minioriteter ha det lett.

For lyset kan du enkelt foliere, kulden derimot...

georglu

Sitat fra: noGas på onsdag 24. april 2019, klokken 13:03
Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. april 2019, klokken 11:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 24. april 2019, klokken 11:36
Synes det er konge at taket er av glass, jeg.
Mange som er tynnere i hyssingen enn deg  :laugh:
Men seriøst, jeg plages skikkelig av kaldras. Også i fanget. Synes også at det er ekstremt forstyrrende med lys/synsinntrykk/bevegelse i deler av synsfeltet som ikke er nyttig for selve kjøringen.

Tror nok dessverre du tilhører en minioritet, og historisk sett skal ikke minioriteter ha det lett.

For lyset kan du enkelt foliere, kulden derimot...

Jeg tenker man kan bruke en slik en (for også kjøpt på SC i Norge) og evt. legge inn noe isolering på innsiden (men TeslaBjørn har en video som viser noe tilsvarende i en Model X):

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-s-fixed-glass-roof-sunshade.html
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Simen1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. april 2019, klokken 09:15De 200 kW er trolig begrenset av batteripakken. Tesla sier det er samme batteripakke som før, men jeg tviler litt på at det er null endringer. Ville ikke utelukket en oppdatert batterikjemi og/eller forbedret kjøling.
Jeg antar den interne kablingen og vern blir oppgradert. Derfor tviler jeg på at eldre modeller automatisk får høyere ladeeffekt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Maximus

#102
Tek.no har laget en tabell med de nye estimerte EPA og WLTP-verdiene.

Det rare er at de oppførte WLTP-tallene i hovedsak er lavere enn de for EPA, det er jo ikke det vanlige:

https://www.tek.no/artikler/tesla-model-s-og-x-far-enda-bedre-rekkevidde/463506

En kjapp sjekk for MS LR på den norske og den amerikanske konfiguratoren forteller at for i hvert fall den modellen så stemmer tallene i tabellen til Tek.

o.b.lix

Artige er at Ludicrus mode er gratis for eksisterende S/X-eiere, men at dette koster $20.000 i USA og kr 99.000 i Norge...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Simen1

Jeg regnet litt og fant ut at ladetiden på superladere reduseres med anslagsvis 40%! Noe som også betyr at ladestasjonene i teorien kan betjene 66% flere biler.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA