Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

Simen1

Model S var og er fortsatt revolusjonerende, men det dukker stadig opp nye og flotte konkurrenter (Porche, Audi BMW, Fisker..), noe som også er et uttalt mål fra Musk. Men kjenner jeg fyren rett så nøyer han seg ikke med å bare være en i mengden. Han vil nok stake ut kursen videre og sette standarden. Nå som roadsteren nylig har fått annonsert en erstatter ca 12 år etter introduksjon, begynner jeg å lure på når model S er moden for en større oppgradering. Dvs. vi jar jo fått mange mindre revisjoner som facelift, autopilot, nye seter med mer, men nå tenker jeg på en større oppgradering. Jeg vil kalle det v2.0 i stedet for dagens v1.1, v1.2 osv. Model S hadde salgsstart i 2012, kan 2022-2024 være et greit estimat?

Hva tror folk her inne vil forbedres?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

ludwig_holberg

Model S er en meget god bil, og jeg har ikke inntrykk av at plattformen eller annet har noen vesentlige svakheter. Hvis 85 var v 1.0, så var 85D v 1.1, og facelift V 1.2. Det kommer nok snart en V 1.3 (ny MCU, bedre interiør, kanskje raskere lademuligheter, og enda større batteri) - men med en slik oppgradering kan nok Model S greie seg i flere år fremover. Jeg tror en helt ny generasjon Model S neppe er aktuelt før tidligst i 2022.

o.b.lix

Det som vil forbedres med S, er nok produksjonskostnad - dette "testes ut" på model 3.

Men det som må forbedres mest er autonom kjøring - Autopilot 2.5 har ikke tjangs.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

Den største svakheten til S verdjon 1.x er etter min mening den høye vekta. Hadde Tesla slanka bilen 10% ville det gjort mye både med prestanda, rekkevidde, slitasje (dekk osv) og ikke minst kjøreegenskaper.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Simen1

#4
AP vil sikkert forbedres, men jeg tror ikke det blir modent for å holde lovnaden om "kjøre helt på egenhånd" før om minst 10 år. I hvert fall slik jeg tolker påstanden (kunne legge seg til å sove, eller sende passasjerer uten fører av gårde). Dagens autonomitet er en kostbar vits.

Jeg tenker at v2.0 vil bety endringer i bæresystemer, chassi og batteri. Ennå bedre kollisjonssikkerhet, større bagasjevolum til tross for to motorer, nytt dæsjbord, nytt ratt, ny midtkonsoll, nye interiørmaterialer, bedre lyddemping, redusert vekt, forenklet produksjon, optimert volum til batteri (20700-celler) som muliggjør større batterier, CCS-plugg og hengerfeste.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jlan

Jeg tror det er mer sannsynlig at det blir en plattformstandardisering, slik at neste Model S blir basert på en Model 3 / Model Y platform.  Jeg tror den vil ligne litt på den nye Audi A7 - 2019.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Diravi

V1.3 bør dukke opp i løpet av året eller senest tidlig 2019, med bedre interiør, ny MCU og andre mindre forbedringer. Men foreløbig så selger jo bilen fortsatt bra, så jeg regner med at Tesla vil skvise sitronen så lenge det går.

V2.0 bør ha batterier med en annen tetthet, som dermed også gir en ny arkitektur og bedre innvendig plass - hvis vi skal være helt ærlig så er kupévolumet på Model S relativt lite i forhold til ytre mål på bilen, først og fremst pga dårlig høyde. Men en ny arkitektur fra bunnen av koster penger (Nissan har jo gjenbrukt gamle Leaf i nye, og bare platet den om), og derfor tviler jeg på at det kommer før Tesla virkelig kjenner konkurrentene på kroppen. 2021?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:54
Men en ny arkitektur fra bunnen av koster penger (Nissan har jo gjenbrukt gamle Leaf i nye, og bare platet den om), og derfor tviler jeg på at det kommer før Tesla virkelig kjenner konkurrentene på kroppen. 2021?

Ser man på signalene Elon har gitt så er han ivrig etter å ta i bruk en helt ny plattform. Han ønsket dette alt i Model Y, men ble overtalt til å utsette dette slik at den vil bruke samme arkitektur som Model 3. Men det betyr altså at de alt ser for seg en rekke forbedringer i forhold til den plattformen de nå tar i bruk på Model 3.

Og med det sagt, så tviler jeg altså også på at de vill ta i bruk hverken den eksisterende Model S/Y eller Model 3/Y plattformen ved en versjon 2 av Model S. Joda, de vil ta i bruk mye av  det de har lært fra Model 3 plattformen, men dra den enda lengre for å kunne ta i bruk denne "alien dreadnought" produksjonen han ønsker seg.
Model S 85D

ChrML

Elon har tidligere kommunisert at han angrer på å ha brukt Model S platformen til å bygge Model X. Nok forskjeller til at det ble en mye større utfordring enn først antatt.

Jeg tviler på at det blir et tema å masseprodusere S og X på samme måte som M3. Linjene til M3 er dyre, kun lønnsomme når bilene produseres i skyhøyt volum. Tipper de kommer til å fokusere på å bygge Mod Y med teknikker lært fra M3 først, mens de fortsetter å iterere S og X gradvis.

S og X tjener de mye penger på da de selges dyrt i nåværende volum. Ingen grunn til å øke volum enda. S og X må bli mindre premium for å selges rimeligere, men da blir det andre biler. På sikt lanserer de nok heller flere modeller i andre klasser som er masseproduserte, motorsykler, pickup, etc...

Diravi

Sitat fra: ChrML på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:18
S og X tjener de mye penger på da de selges dyrt i nåværende volum. Ingen grunn til å øke volum enda. S og X må bli mindre premium for å selges rimeligere, men da blir det andre biler.

Jeg mistenker at mesteparten av inntjeningen er det foreløbig Model S som står for. Større volum og færre dyre feil å rette på reklamasjon. Og fortsatt - tross alle konsertbiler fra Audi og Mercedes - de eneste romslige elfamiliebilene med en viss rekkevidde og vil ha-faktor. Jaguar kommer til å ta en bit av dette markedet, men den er dyr. Jeg ville gjerne byttet ut Model S i en e-Pace om den prismessig plasserte seg mellom M3 og MS, men den blir for kostbar. Tesla har egentlig allerede begynt å selge Model S med samme teknikker som andre produsenter selger modeller mot slutten av modellsyklusen, nemlig med mer utstyr inkludert og med svært gode låneavtaler. Med de grepene virker salget fortsatt å være så bra at MS kan holde et par år til med bare mindre forbedringer - men interiør bør være en av dem.



Model S 2.0, med mer kompakt batteripakke og dermed bedre plassutnyttelse,kan gå to veier - om lag samme innvendige format, men med lavere vekt og litt mer kompakte ytre mål, og dermed rendyrke sportsedan-imaget, eller opprettholde ytre mål og øke interiørvolum - bedre baksete og generelt bedre takhøyde. Jeg gjetter på at de går for førstnevnte, og profilerer bilene på fartsressurser i enda større grad, Jfr. ny Roadster. En enda romsligere sedan vil i USA konkurrere med SUV-markedet først og fremst. Kjøpere av veldig store og luksuriøse sedaner er en ganske konservativ gjeng og neppe noen kjernemålgruppe.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

turfsurf

Sitat fra: Diravi på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:54
V1.3 bør dukke opp i løpet av året eller senest tidlig 2019, med bedre interiør, ny MCU og andre mindre forbedringer. Men foreløbig så selger jo bilen fortsatt bra, så jeg regner med at Tesla vil skvise sitronen så lenge det går.
Jeg tror også det kommer en refresh av eksteriør / interiør før det kommer en fullstendig ny utgave. De har allerede produksjonskapasitet til 18650 batterier, det er ikke bare å bytte over til 2170 celler. Tror folk undervurderer kostnaden og logistikken ved å bytte batteripakke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Tror det kommer en refresh i 2019. Veldig liten forskjell for oss, men stor forskjell for Tesla med tanke på produksjonskost.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

OlaM

Håper Elon ikke blir fyrt opp av konkurransen og annonserer masse rart på Twitter som de ikke klarer å følge opp skikkelig.
'21 3LR

Tuxedo

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. mars 2018, klokken 09:31
Håper Elon ikke blir fyrt opp av konkurransen og annonserer masse rart på Twitter som de ikke klarer å følge opp skikkelig.
Enig. Den dagen fyren får seg en Twitter-konto kan det fort komme mye sprøyt.

krl

Sitat fra: fonberg på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:54
Den største svakheten til S verdjon 1.x er etter min mening den høye vekta. Hadde Tesla slanka bilen 10% ville det gjort mye både med prestanda, rekkevidde, slitasje (dekk osv) og ikke minst kjøreegenskaper.
Slitasje på dekk går vel mye på fører og diverse feil på tidlige biler? Vi er godt over 40.000 km på både sommerhjul og vinterhjul, og selv om det ikke er lenge til disse må skiftes, så er de innenfor kravene fremdeles.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA