Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

fredag

Teslas aksjekurs er veldig avhengig av gode produksjonstall for Model 3. Tesla må oppnå 2000-2500 produserte biler ved kvartalsslutt for å ha noen positive soundbites til aksjemarkedet. Det er mye shorting av aksjen, en Model S recall og en Model X autopilot ulykke i kjernemarkedet Silicon Valley som bidrar til å presse aksjen nedover. Med lavere aksjekurs kan Tesla få problemer med å skaffe penger. Tesla er avhengig av å kontinuerlig låne penger eller trykke nye aksjer for å holde kontantstrømmen positiv og unngå konkurs. For å holde seg varme et kvartal til pisser de i buksa for å holde varmen. De stenger produksjonen av Model S og Model X midlertidig, og flytter arbeiderne som jobbet med Model S og Model X over til Model 3, for midlertidig å prestere bra produksjonstall av Model 3. Så snart Tesla begynner å få opp produksjonstempoet for Model 3 vil Tesla også få inntektene fra salg av Model 3, og vil da være i en tryggere økonomisk situasjon.

Men vi kan jo håpe på at det bare er en mindre omlegging av produksjonen. Den første måneden i hvert kvartal er det de europeiske, australske og asiatiske Model S og Model X bilene som produseres. Kanskje vi får noen nyheter som integrert CCS ladeport? Hvis Model S og Model X skal betateste CCS ladeport før produksjonen av europeisk versjon av Model 3 starter, så passer timingen ganske bra.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fonberg

#46
Sitat fra: HKS på lørdag 31. mars 2018, klokken 00:38
Sitat fra: fonberg på fredag 30. mars 2018, klokken 23:51
Noen andre enn meg som spekulerer i at produksjonsstoppen av S og X nå egentlig skyldes at de skal gjøre større endringer på flaggskipene?
Det var tydelige på at grunnen var at produksjonsmåtene for S og X var nådd dette kvartalet.
Tesla er uansett avhengig av å øke profittmarginen så mye som mulig på Model S og X mens de øker produksjonen av Model 3. Det rimer ikke overens med å gjøre store oppgraderinger.

Tviler dessverre på at det kommer noen sendringer utenom små forbedringer (f. eks ny MCU) i år.

Tar vi litt hensyn til historikken til Tesla, så vet vi at de ikke forvarsler store oppgraderinger. Eksempler: Hverken AP (2014) eller AWD (2015) ble annonsert.
Jeg har rimelig god tro på at redesignet S kommer nå, rimelig sikker på nytt interiør, og kanskje oppgraderte batterivalg?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JorEl

Ser at du har hatt dine Sèr, fonberg. Forstår du har fulgt med en stund. Håper du har rett :)

Dette med CCS-ladeport var jo også smart/plausibelt, kanskje? :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Cobos

Nå har vel Tesla også sagt at produksjonslinjen for Model S og X har ca 100k som maks. De klarer nok sikkert å skvise den til 110k eller 120k, men særlig mer enn dette krever større investeringer.
Nå i slutten av Q1 var det vel snakk om at arbeiderne på S&X linja fikk 2 dagers påskeferie, men hvis de ville kunne de jobbe på M3 linja for ekstra betaling. Så at de stenger Model S linja i 2 dager betyr ingenting, de har jo jevnlig stengt linja for mindre oppgraderinger, vedlikehold osv. Da gjerne en hel uka av gangen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

turfsurf

En komplett redesign av S og X er det siste Tesla trenger nå. Det er ekstremt kostbart. Evolusjon av dagens modeller er nok det vi vil se i større og mindre sprang, frem til de begynner å merke konkurransen fra andre. Diverse interiør endringer er nok det enkleste, og det som kommer først.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Simen1

De har allerede gjort en rekke mindre endringer av interiør osv. Trådens tema handler om når vi får en virkelig stor endring. Det skjer neppe nå som de er opptatt med mange andre utfordringer og S ikke har noe prekært behov for store endringer. Siden det ikke er noe offisielt eller nevneverdige rykter om større endringer på gang så er tråden ren gjetting og ønsketenkning. Ikke at det er noe galt i det, men det er kanskje greit å minne om hva tråden handler om. Gjette på årstall og endringer. For en S v2.0 kommer det nok før eller siden om ikke Tesla går konkurs i mellomtiden.

Jeg gjetter som sagt på 2022-2024 (dvs at designprosessen er i startfasen), hengerkrok, ny front, ny motorkonfigurasjon(2+1, men svakere enn Roadster 2), CCS 350 kW-støtte, produksjonstekniske forbedringer, batteri med faststoffelektrolytt (i hvert fall som tilvalg), redesignet dashbord,
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

daktari

Spørsmålet er jo også om det kommer en helt redesignet (hva innebærer det?) S før en eventuell storselgende Y?
Jeg tror ikke det, eventuelt blir det fortsatte justeringer på design, men ikke større tekniske endringer av/ny plattform. Jeg tror kanskje justeringer av interiørpaneler og baklysene ligger nærmest.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ludwig_holberg

Ser ikke behovet for noen stor revisjon av Model S, og teknikken har jo blitt løpende forbedret skritt for skritt gjennom de fem årene bilen har vært i markedet til nå. På ytelsesfronten kan det hende større batteri, eller mulighet for ultra-lading, kan komme på nåværende modell. Men ellers må det vel være heving av interiørstandarden som er nærliggende. Både for å møte konkurransen fra en rekke andre premiumprodusenter, men også for å markert avstanden til Model 3.

nortrahof

#53
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 03. april 2018, klokken 11:46
Ser ikke behovet for noen stor revisjon av Model S, og teknikken har jo blitt løpende forbedret skritt for skritt gjennom de fem årene bilen har vært i markedet til nå. På ytelsesfronten kan det hende større batteri, eller mulighet for ultra-lading, kan komme på nåværende modell. Men ellers må det vel være heving av interiørstandarden som er nærliggende. Både for å møte konkurransen fra en rekke andre premiumprodusenter, men også for å markert avstanden til Model 3.

Noen utøkelse av kapasiteten på 400V-batterier tror jeg ikke på. Tesla har allerede "stanget hodet i taket" mht. kortslutningseffekt på nåværende 100kW-batteri da de har innført pyrotekniske sikringer for å kunne bryte en eventuell kortslutningsstrøm i batteriet. Dette er "kjent teknikk" som skal bryte strømmen før full kortslutningsstrøm skjer. Noen "ultra-lading" tror jeg heller ikke på da dette har sammenheng med kortslutningseffekt og kjøling.
- Tror heller ikke på noen CCS-ladeport. Dette vil komplisere allerede eksisterende SC.

Først når batterispenning øker, vil det være mulig å lade raskere (men ikke full lading) og utøke kapasiteten. Det ser ut til at Porsche, Audi og andre tyske produsenter har forlatt 400V-systemet og heller satset på 800V for "premium-biler"?
Denne batterispenning gir også lavere tap/er mer energieffektiv.

TMS vil nok bli produsert med små detaljforbedringer rundt 10 år fra lansering?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

ludwig_holberg

Ja, er i all hovedsak enig. Smoothere interiør på S. X kunne og burde fått vanlige dører istedet for FWD - i tillegg til samme interiøroppgradering.

Det er jo i praksis interiøret fra 2012 som både S og X bruker.

ludwig_holberg

Med ny MCU, nytt tre til kreminteriør, og bytte av chrome til granitt, så tror jeg ikke det skjer noe større innvendig facelift dette året. Kanskje litt mer flikking her og der fremover.

Og kanskje vi ser at Tesla fjerner 75kwh-pakken, og kun kjører 100kwh til en mye lavere pris enn i dag, eventuelt 100 + 115+ til høsten engang.

Hvis også E-Tron slår S75D og X75D på rekkevidde til lavere pris slik I-Pace gjør, så vil det vel være veldig nærliggende for Tesla å foreta et grep i disse baner.

ludwig_holberg

Musk varsler nå supercharger v3.0 til sensommeren 2018. Det burde tilsi at Model S-utgavene som bestilles fom da og utover bygges for superlading på 200 - 250 kw. Nå flikkes det litt på interiøret, men den mest logiske oppgraderingen er jo nettopp ladingen. Da holder Tesla avstanden til Jaguar og Audi på et helt sentralt punkt for en elbilspesialist. Spørs om det ikke skjer noe på batterisiden samtidig med supercharging 3.0 også...

MyMuffin

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 22. mai 2018, klokken 13:01
Musk varsler nå supercharger v3.0 til sensommeren 2018. Det burde tilsi at Model S-utgavene som bestilles fom da og utover bygges for superlading på 200 - 250 kw. Nå flikkes det litt på interiøret, men den mest logiske oppgraderingen er jo nettopp ladingen. Da holder Tesla avstanden til Jaguar og Audi på et helt sentralt punkt for en elbilspesialist. Spørs om det ikke skjer noe på batterisiden samtidig med supercharging 3.0 også...

Mon tro hva som offres fra batteriet sin side hvis superladingen boostes opp til 200kw+.. Kan da umulig være bra for levetiden.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Øyvind.h

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 22. mai 2018, klokken 13:01
Musk varsler nå supercharger v3.0 til sensommeren 2018. Det burde tilsi at Model S-utgavene som bestilles fom da og utover bygges for superlading på 200 - 250 kw. Nå flikkes det litt på interiøret, men den mest logiske oppgraderingen er jo nettopp ladingen. Da holder Tesla avstanden til Jaguar og Audi på et helt sentralt punkt for en elbilspesialist. Spørs om det ikke skjer noe på batterisiden samtidig med supercharging 3.0 også...

I dag er det kun 100-pakken som kunne utnytte mer enn eksisterende toppeffekt, tror jeg. De andre pakkene henter ikke ut maks av laderne på noe tidspunkt.
Men om effekten økes vil det føre til at man får høyere effekt ved deling av lader, noe som er positivt.

Nå tar det nok noen år før Jag/Audi er i nærheten av hurtiglader-tilbudet Tesla har, så forspranget ser det ut til at de beholder i overskuelig fremtid. Men det er nok ikke unaturlig at Tesla videreutvikler nettverket sitt, både med økning i antall uttak og maksimal effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ludwig_holberg

Dette tilsier vel at det samtidig skjer forbedringer med batteriet, slik at man får utnyttet oppgradering til 200-250 kw. At Musk modererte seg fra 350kw til 200-250kw, var vel nettopp med utgangspunkt i hva som var realistisk og fornuftig mtp batteriteknologien.

Ikke usannsynlig at man faser ut 75kw-batteriet med denne oppgraderingen, altså. Isåfall går vel også prisen på 100kwh-pakken noe ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA