Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

krl

Skinnseter kan du gjerne også legge til på listen. Det er svært lite fristende å bytte til bil med plastseter...

CCS-port kan være nyttig på lang sikt, men med f.eks. en dobling av antall superladere, så er landet rimelig godt dekket uten CCS...

fredag

Flere ønsker til neste oppdatering av Model S:

Radar på trunken slik som Model X har på sidedørene, slik at trunken ikke går opp i garasjetaket. Eller i det minste et minne som husker at når trunken er blitt stoppet før den går helt opp, så husker den det til neste gang også.

Mulighet til tidsbegrenset deling av tilgang til bilen i appen med andre, uten at de får tilgang til min Tesla-konto. Kjekt når man skal låne bort eller leie ut bilen til andre. Feks utleie av bil på Turo, Nabobil eller annen bilpool, eller når man plutselig trenger hjelp av andre til å lade bilen når man selv er på ferie.

Nye vinduslister på sidedørene som ikke samler skitt og sandkorn som skraper opp vinduene når man går inn og ut av bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

o.b.lix

Sitat fra: fredag på søndag 18. mars 2018, klokken 19:30
Eller i det minste et minne som husker at når trunken er blitt stoppet før den går helt opp, så husker den det til neste gang også.

Dette har den jo. Hold inne lukkeknappen på luka til den sier et langt piip, da åpner den ikke høyere.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nortrahof

Tror ikke TMS blir byttet ut på lenge - all den tid man har problemer med produksjonen av Model 3 og har lansert ny roadster og lastebil? I så fall kommer TMS etter disse modellene er levert og produksjonen av Model 3 går på skinner.
Noen utøkning av batterikapasiteten har sikkert stoppet opp grunnet naturlige begrensninger som kortslutningseffekt. Da nåværende batteri allerede "stanger i taket" med ca. 2kA kortslutningseffekt og har allerede pyrotekniske sikringer for å klare å kunne bryte en kortslutningsstrøm, må enten batterikjemien endres til "mindre reaktiv" for å kunne øke kapasiteten og holde kortslutningsstrømmene under kontroll. En "mindre reaktiv" batterikjemi vil sikkert forårsake mer tap og lengre ladetid, så det tror jeg ikke?

Det ser ut som de nye elbilene kommer med 800V-system? Da kan tapene reduseres og batterikapasiteten 4-dobles fra i dag med nåværende kjemi. Dette krever at alt av SC byttes ut - og det er kostbart. Dessuten vil nettleverandørene få problemer om de må levere 3 ganger så mye strøm til en ladestasjon (om kapasiteten med 800V utnyttes til grenseverdien). 800V vil kreve at TM sikkert endrer ladekontakten?
- Kanskje TM hopper over 800V og legger seg like under 1500V som er grensen for høyspenning DC i flg. IEC i dag. Da har man maksimal kapasitet og minimale tap. Batteriet er fortsatt kategorisert som lavspenning (som nåværende 400V-system). Det burde holde - også for TM-trailere!

- Tror heller på en ny FL for TMS.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

kirky

En ting jeg lurer på er hvordan de skal redesigne ladeluke til å evt passe en CCS-plugg? Lys/reflektoren den er bak nå er vel ikke stort nok, selv om det er superelegant. Frustrerende at standarden ble en såpass stor og stygg plugg..
2019 Long Range S, HW3, CCS.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: kirky på onsdag 21. mars 2018, klokken 09:25
En ting jeg lurer på er hvordan de skal redesigne ladeluke til å evt passe en CCS-plugg? Lys/reflektoren den er bak nå er vel ikke stort nok, selv om det er superelegant. Frustrerende at standarden ble en såpass stor og stygg plugg..

Nå gjettes det jo på at dette skal komme i forbindelse med en redesign av bilen, så lys/reflektoren den i så fall blir gjemt bak vil vel da bli tilpasset denne større pluggen. Ser for meg en tilsvarende løsning som på Model 3, der er det gjort pass nok til en CCS kontakt.
Model S 85D

Elbil fundamentalist

Sitat fra: krl på torsdag 15. mars 2018, klokken 20:32
Skinnseter kan du gjerne også legge til på listen. Det er svært lite fristende å bytte til bil med plastseter...

CCS-port kan være nyttig på lang sikt, men med f.eks. en dobling av antall superladere, så er landet rimelig godt dekket uten CCS...
Jeg hadde 85D med skikkelig skinn. Veganseter er «bra» men om det er placebo eller ikke, så er jeg enig i at skikkelig skinner bedre. Noe med friksjonen, litt lettere å mkrojustere sittestilling. Blir ikke klam, men føler at skinn «puster» bedre. Det kan også være at de nye setene er mer «sportsseter» som ikke gir rom for særlig endring i sittestilling. Får litt vondt i hofta etter flere timer i bilen. Dette var mye verre på BMW 5 serien vi hadde før. XC90'n (etter BMW'n) var skinnsetene (og plassen) helt konge. Kjørte hele veien til Nederland og tilbake i den uten å få vondt i hverken beina hofta eller skuldrene. Den forrige S85D var rett under XC90'n. Den nye S75D er mye bedre enn BMW'n, men under enn S85D (forbedret siste versjon classic seter) Tenker på at vi skal ha en S100D om ett par år, og da vil jeg vurder jeg kjøpe tekstil og trekke om til skikkelig skinn.
Kanskje her? http://www.fairmont.no/salmakeri-17137s.html
Burde Tesla få tilbake skikkelig skinn tilbake i tilvalgene, innen omtrekking til skinn utenom Tesla blir en trend?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

fonberg

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 21. mars 2018, klokken 23:27
Sitat fra: krl på torsdag 15. mars 2018, klokken 20:32
Skinnseter kan du gjerne også legge til på listen. Det er svært lite fristende å bytte til bil med plastseter...

CCS-port kan være nyttig på lang sikt, men med f.eks. en dobling av antall superladere, så er landet rimelig godt dekket uten CCS...
Jeg hadde 85D med skikkelig skinn. Veganseter er «bra» men om det er placebo eller ikke, så er jeg enig i at skikkelig skinner bedre. Noe med friksjonen, litt lettere å mkrojustere sittestilling. Blir ikke klam, men føler at skinn «puster» bedre. Det kan også være at de nye setene er mer «sportsseter» som ikke gir rom for særlig endring i sittestilling. Får litt vondt i hofta etter flere timer i bilen. Dette var mye verre på BMW 5 serien vi hadde før. XC90'n (etter BMW'n) var skinnsetene (og plassen) helt konge. Kjørte hele veien til Nederland og tilbake i den uten å få vondt i hverken beina hofta eller skuldrene. Den forrige S85D var rett under XC90'n. Den nye S75D er mye bedre enn BMW'n, men under enn S85D (forbedret siste versjon classic seter) Tenker på at vi skal ha en S100D om ett par år, og da vil jeg vurder jeg kjøpe tekstil og trekke om til skikkelig skinn.
Kanskje her? http://www.fairmont.no/salmakeri-17137s.html
Burde Tesla få tilbake skikkelig skinn tilbake i tilvalgene, innen omtrekking til skinn utenom Tesla blir en trend?

Lurt å prøve tekstilsetene ei stund først da før man begynner å styre med omtrekking, siden tekstilsetene går jo både skinn og vegan en høy gang på komfort.
(Men liksomskinn i dører og mellom setene er nedtur i forhold til ekte skinn som var før).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

fonberg

Noen andre enn meg som spekulerer i at produksjonsstoppen av S og X nå egentlig skyldes at de skal gjøre større endringer på flaggskipene?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

HKS

Sitat fra: fonberg på fredag 30. mars 2018, klokken 23:51
Noen andre enn meg som spekulerer i at produksjonsstoppen av S og X nå egentlig skyldes at de skal gjøre større endringer på flaggskipene?
Det var tydelige på at grunnen var at produksjonsmåtene for S og X var nådd dette kvartalet.
Tesla er uansett avhengig av å øke profittmarginen så mye som mulig på Model S og X mens de øker produksjonen av Model 3. Det rimer ikke overens med å gjøre store oppgraderinger.

Tviler dessverre på at det kommer noen sendringer utenom små forbedringer (f. eks ny MCU) i år.
Tesla Model 3 Long Range

Counterpointer

Det som er inkonsekvent er lengre leveringstider på S og X, sett i sammenheng med at de nå stopper produksjonen?

De positive tolker dette som stor refresh kommer og de negative at de må sette alle krefter inn på 3 akkurat nå for å få ut så mange som mulig for å styrke aksjekursen.

Jeg heller mest mot den siste varianten.

HKS

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. mars 2018, klokken 01:18
Det som er inkonsekvent er lengre leveringstider på S og X, sett i sammenheng med at de nå stopper produksjonen?
Det ble også sagt under presentasjonen av Q4 2017 at de kom til å begrense produksjonen av Model S og X fremover til 100.000 biler i året, og at dette ville føre til noe økt leveringstid fremover.
Tesla Model 3 Long Range

Counterpointer

Sitat fra: HKS på lørdag 31. mars 2018, klokken 01:51
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. mars 2018, klokken 01:18
Det som er inkonsekvent er lengre leveringstider på S og X, sett i sammenheng med at de nå stopper produksjonen?
Det ble også sagt under presentasjonen av Q4 2017 at de kom til å begrense produksjonen av Model S og X fremover til 100.000 biler i året, og at dette ville føre til noe økt leveringstid fremover.
Ja, og dette synes jeg er litt rart.  Jeg skjønner at Ferrari og andre lager små serier av sine eksklusive biler for å gjøre dem ekstra attraktive, men Tesla tjener mest på å selge så mange som mulig av S og X og ville derfor ikke ha samme motivasjonen. Hadde 100 k biler vært det de maksimalt klarte å produsere så hadde det vært mer naturlig. Men det er det jo ikke når de begrenser produksjonen selv............

Får ikke logikken til å stemme med denne forklaringen

JorEl

#44
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. mars 2018, klokken 11:20
Sitat fra: HKS på lørdag 31. mars 2018, klokken 01:51
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. mars 2018, klokken 01:18
Det som er inkonsekvent er lengre leveringstider på S og X, sett i sammenheng med at de nå stopper produksjonen?
Det ble også sagt under presentasjonen av Q4 2017 at de kom til å begrense produksjonen av Model S og X fremover til 100.000 biler i året, og at dette ville føre til noe økt leveringstid fremover.
Ja, og dette synes jeg er litt rart.  Jeg skjønner at Ferrari og andre lager små serier av sine eksklusive biler for å gjøre dem ekstra attraktive, men Tesla tjener mest på å selge så mange som mulig av S og X og ville derfor ikke ha samme motivasjonen. Hadde 100 k biler vært det de maksimalt klarte å produsere så hadde det vært mer naturlig. Men det er det jo ikke når de begrenser produksjonen selv............

Får ikke logikken til å stemme med denne forklaringen
Men vil det stemme logisk, om Tesla vil kvite seg med mesteparten av S og X, om det kommer noe nytt? Da tenker jeg så pass mye nytt at de bilene som ikke blir solgt, må settes ned i pris for i det hele tatt bli solgt. Bare denne nye MCUèn gjør jo at jeg aldri hadde gått for en "eldre" bil akkurat nå..

Edit; En S eller X uten ny mcu hadde ikke vært et problem om jeg fikk mye i avslag. Men de pengene trenger vel Tesla akkurat nå også. ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA