Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: krl på torsdag 08. mars 2018, klokken 09:48
Sitat fra: fonberg på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:54
Den største svakheten til S verdjon 1.x er etter min mening den høye vekta. Hadde Tesla slanka bilen 10% ville det gjort mye både med prestanda, rekkevidde, slitasje (dekk osv) og ikke minst kjøreegenskaper.
Slitasje på dekk går vel mye på fører og diverse feil på tidlige biler? Vi er godt over 40.000 km på både sommerhjul og vinterhjul, og selv om det ikke er lenge til disse må skiftes, så er de innenfor kravene fremdeles.

Dekkfirmaet vårt oppdaget at Tesla Trondheim hadde slengt på 3 Hakka8 og ett Hakka7 da jeg (endelig) fikk vinterdekkene høsten før. Mao. kjørt på dette en sesong (H7 og 8 har helt ulike mønster). Jeg klaget og fikk nytt dekk, og bekymret meg litt for forskjell i slitasje på nytt og gammelt dekk. Men det viste seg at 8-dekkene var omtrent ikke slitt, etter en hel vintersesong.

Jeg tror for øvrig ikke 100 kg fra eller til utgjør særlig på rekkevidde; det er først og fremst på kjøreegenskapene det merkes. Men lettere bil gir grunnlag for å dimensjonere ned hjuloppheng, som igjen gir lavere vekt og reduserte produksjonskostnader.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

o.b.lix

Det som kutter kostnader på helt ny platform er nytt ledningsnett - f.eks 48v i stedet for 12v som i dag, men databuss som gir signal, Elon ville ha dette på Y, men ble jo overtalt til å ikke tulle med dette nå. Men ny S kan bli slik.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MrBacardi

#17
Model S fikk en liten mini-oppdatering nå i månedsskiftet feb-mars, biler blir nå levert med lys i interiørspeilet:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/833yle/i_think_i_got_a_2018_model_s_refresh_today

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

ludwig_holberg

Jeg tipper det skjer noe når Tesla er ferdig med utleveringene for Q1...ila april en gang kommer det nok nyheter om oppdateringer :) Hvis ikke, så rett over Q2 i juli - men neppe senere enn da.

HKS

Tesla gjorde det klart under fremleggingen av Q4-2017 at det var uaktuelt å flytte over Model S og Model X produksjonen til de nye battericellene som brukes i Model 3.

Nå som produksjonen av Model S/X også begrenses til 100.000 biler i året ser jeg ikke på det som urealistisk at det kommer en refresh av interiør, etc. og kanskje flere sensorer til autopilot (AP 3.0) i løpet av året.

Ellers tror jeg som sagt at batteriarkitektur, chassis og drivverk fortsatt kommer til å være det samme.
Tesla Model 3 Long Range

Counterpointer

Spurte selger på Rud om refresh. Han var helt kategorisk på at det ikke kommer noe nå. De lengre leveringstidene har ikke noe med oppgraderinger på linjene til S eller X å gjøre, mente han. Har kun med Model 3 å gjøre.

ChrML

Sitat fra: HKS på mandag 12. mars 2018, klokken 12:31
og kanskje flere sensorer til autopilot (AP 3.0) i løpet av året.
Tviler. Det ville overrasket meg veldig om Tesla velger å lansere enda en ny hardware plattform før de har innfridd en brøkdel av hva de har solgt under AP2.0. Det vil gjøre utviklingsløpet veldig kostbart å oppfylle begge.

SabreMan

Jeg tror de har nok å gjøre med Model 3 fremover. Kanskje det kommer noe neste år, men har egentlig mer tro på bare mindre forandringer.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

o.b.lix

Sitat fra: ChrML på mandag 12. mars 2018, klokken 17:18
Tviler. Det ville overrasket meg veldig om Tesla velger å lansere enda en ny hardware plattform før de har innfridd en brøkdel av hva de har solgt under AP2.0.

De holder på å utvikle egen chip + at AP2 ikke har vært lett å programmere, så det kan godt tenkes at det kommer AP3.0 til høsten. (Merkelig nok kommer alle store oppdateringer på høsten...)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

BMW850

Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. mars 2018, klokken 14:29
Spurte selger på Rud om refresh. Han var helt kategorisk på at det ikke kommer noe nå. De lengre leveringstidene har ikke noe med oppgraderinger på linjene til S eller X å gjøre, mente han. Har kun med Model 3 å gjøre.

Refresh/endringer annonseres ikke før de kommer. De bare kommer når de kommer. Tror ikke man skal legge mye i hva en selger på Rud sier.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øggen

Selgera bruka å være dei siste som får beskjed om nyheter.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

ChrML

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 13. mars 2018, klokken 12:55
Sitat fra: ChrML på mandag 12. mars 2018, klokken 17:18
Tviler. Det ville overrasket meg veldig om Tesla velger å lansere enda en ny hardware plattform før de har innfridd en brøkdel av hva de har solgt under AP2.0.

De holder på å utvikle egen chip + at AP2 ikke har vært lett å programmere, så det kan godt tenkes at det kommer AP3.0 til høsten. (Merkelig nok kommer alle store oppdateringer på høsten...)
Kan hende, men da bytter de i såfall ut computeren på alle biler som har kjøpt FSD. No way at de går for å utvikle FSD på to plattformer.

ludwig_holberg

Da er ny MCU og ny skjerm på plass visstnok. Ikke utenkelig at Tesla følger på med større batteri eller annet salgsfremstøt til høsten - når konkurransen fra Audi og Jaguar, og også Mercedes, melder seg for alvor. Men ikke noe "must" lengre å fikse mer. MCU/skjerm var det sentrale.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-x-deliveries-with-intel-model-3-mcu.110769/page-9

olavxxx

Jeg tror det enkleste er å lage S MK2 med hengerfeste, dørlommer osv.
I tillegg kan de senke prisen -litt-, så har iPace en vanskeligere start.

I tillegg kan de senere velge å ha 100 som minste pakke, men jeg tror ikke man ser nye celler i S/X før etter model Y/Pickup. Vil tro de bygger en ny plattform for y/pickup som blir modulær og gjenbrukbar for S2 og X2, med tanke på lavere vekt og nye batterier.

Men dette er ting jeg tror da :-P Gjenstår å se hva som skjer. Men tviler på de gjør noe sykt stort ut av S/X før Y/Pickup, med mindre de lager Y/Pickup slik at de kan lansere S2 og X2 uten å gjøre noe særlig mer.. (at de får gjenbrukt mesteparten av bilene til ny S/X?).

Selv om model 3 sine celler har høyere energitetthet, har de en annen form. Det er ikke sikkert at de lar seg utnytte bra i tomrommet man har i S/X i dag. I tillegg har nok Tesla opsjon på 18650 vil jeg anta en tid fremover. Samt det å justere på alle bilmodellene samtidig er veldig risikabelt. S og X har jo oppnådd greie produksjonstall etter hvert.

fredag

CCS ladeport mangler fortsatt. Nå kommer flere ladenettverk med CCS hurtigladere med opptil 150kW ladehastighet. Vi trenger muligheten og fleksibiliteten til å bruke disse CCS hurtigladerne dersom det passer oss bedre enn lokasjonen til en Tesla supercharger.

Tesla kan også prøve å frigjøre litt plass i frunken, og få tilbake 22kW dobbeltlader. For meg med en gammel Model S med stor frunk og 22kW AC-lading er en ny Model S dårligere på disse to viktige punktene.

At helt nye biler fremdeles kan ha sirkelsaglyd fra motorene, og at verkstedkapasiteten er sprengt igjen, er heller ikke noe som gjør at det frister til å bytte gammel bil med ny.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA