Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 25. april 2019, klokken 19:50
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 25. april 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 25. april 2019, klokken 15:27
Husk at du har kjørt en splitter ny bil da, og at batteriet som regel taper seg 10% første året.
Stemmer ikke. Jeg hadde 507 km EPA på min S100D når den var ny og 100% ladet. I dag (1,5 år) har jeg 503 km. Det er mindre enn 1% tap.

Så bra:) Jeg har en nesten like gammel S P100D. Jeg overdrev nok litt med vilje, men jeg har lest her at noen har "P71" bil, en annen "P77".
Han med P71 har nok en veldig hardt kjørt P85D med høy kilometerstand. De harde akselerasjonene på disse sliter nok ekstra, og 85-batteriene har ikke mer enn 77-79kWh som nye (+brick). 85-batteriene i biler levert ca pre ap hadde typisk et par kWh mindre kapasitet som nye, men det er variasjoner. Noen har fått en "golden sample", mens andre har vært mer uheldige.

Tiger123

Ja ok, nyttig info, takk. Er det noe brick protection på 100 batteriet? er det ikke 98,3 eller noe som er tilgjengelig?

Croft

"Tesla's Model S and X cars are reaching the end of their product life cycle and will need a serious upgrade if the company wants to retain a luxury price tag, one auto analyst told CNBC."

https://www.cnbc.com/2019/04/25/tesla-cars-are-now-quite-old-and-the-exclusive-brand-is-at-risk.html

The analyst said that in his call to investors, Tesla CEO Elon Musk had not been very clear about a pricing strategy to maintain demand. He added that the Model S, first introduced in 2012, and the SUV model X which debuted in 2015, were now starting to look "quite old."

"I mean the S and the X are quite advanced in any normal life cycle of a product so they would really need significant refresh in order to restore the pricing."

Alt er relativt, men er vel ikke helt enig i denne vurderingen ettersom det fortsatt ikke er noen som har klart å ta igjen utviklingsnivået til S eller X. Tror vel mer på en utvikling ala siste års progresjon på smartphones hvor det ikke har kommet noen voldsomme kvantesprang, men en mer gradvis forbedring av ytelser og hvor den største utviklingen fremover vil sannynligvis være innefor SW. Her stiller Tesla sterkt med muligheten for OTA updates samt mulige swaps av MCU etterhvert som bilen krever mer prosesseringskraft. En refresh kommer det alltids, men tror ikke det blir noen større remake av modellene på en stund enda. 

geear

Skjønner det litt. S og X er veldig dyre biler i USA, og hotnessen er nok avtakende etter disse årene. Mange som kjøper biler i den prisklassen vil nok stadig ha det nyeste. Allikevel føles ALT gammelt når man kommer fra X, også S. Setter meg stadig inn, trår på bremsa og venter på at døra skal lukke seg... ;)

jkirkebo

Sitat fra: gr på lørdag 27. april 2019, klokken 23:01
Skjønner det litt. S og X er veldig dyre biler i USA, og hotnessen er nok avtakende etter disse årene. Mange som kjøper biler i den prisklassen vil nok stadig ha det nyeste. Allikevel føles ALT gammelt når man kommer fra X, også S. Setter meg stadig inn, trår på bremsa og venter på at døra skal lukke seg... ;)

Ja, Xen er genial der ;) Egentlig burde Model S få dørhåndtak og dørmotorer fra Model X til refresh synes jeg. Tror de dørhåndtakene er litt mer varige...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

christian1986

Stemmer det at ny maks ladehastighet blir 200, mens Model 3 har 250?

I så fall lukter dette en midlertidig oppgradering som ikke påfører Tesla noen større kostnader i denne omgangen. I mine øyne en tabbe, toppmodellene bør jo være overlegen lillebror. Betyr at det nok enda blir en stund til jeg bytter ut min Model S fra 2016.

geear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 00:06
Sitat fra: gr på lørdag 27. april 2019, klokken 23:01
Skjønner det litt. S og X er veldig dyre biler i USA, og hotnessen er nok avtakende etter disse årene. Mange som kjøper biler i den prisklassen vil nok stadig ha det nyeste. Allikevel føles ALT gammelt når man kommer fra X, også S. Setter meg stadig inn, trår på bremsa og venter på at døra skal lukke seg... ;)

Ja, Xen er genial der ;) Egentlig burde Model S få dørhåndtak og dørmotorer fra Model X til refresh synes jeg. Tror de dørhåndtakene er litt mer varige...
Det tar bort litt av toppskillet mellom X og s, men er ikke uenig, det er nok større behov for skille mellom S og 3 enn S og X.

De elektiske dørene er det mest undervurderte med hele X-en, eller mest ukjente iallfall. FWD vet nok mange, men at fordørene også er elektrisk er det mange som blir overrasket over.

JorEl

Sitat fra: christian1986 på søndag 28. april 2019, klokken 22:08
Stemmer det at ny maks ladehastighet blir 200, mens Model 3 har 250?

I så fall lukter dette en midlertidig oppgradering som ikke påfører Tesla noen større kostnader i denne omgangen. I mine øyne en tabbe, toppmodellene bør jo være overlegen lillebror. Betyr at det nok enda blir en stund til jeg bytter ut min Model S fra 2016.
Alt med model-S har vel vært midlertidige oppdateringer. Det er jo dette som er det fine, at Tesla rett som det er, gjør ett eller annet bedre :) Mange venter på refresh til model-S, da spesielt mtp interiør. Nå synes jeg Tesla har kjøpt seg litt mer tid. Siden den har fått litt bedre lading, og fått en motor fra TM3 som skal være bedre. (Er det begge eller kun den fremme? ??? ) Batteriene i model-S synes jeg holder i massevis for øyeblikket, så lenge de leverer 100kwtbatteri. De kan enkelt gjøre den mer konkurranse-dyktig ved å sette ned prisen litt.
Noe jeg har tenkt på i det siste er dette med model-Y. Det er jo her de store pengene skal komme inn. Da synes jeg det ville vært verre om de prioriterer produksjonslinjene til model-S.

Det står på Tesla sine sider at ; "Model Y production is expected to begin in late 2020 for North America, and in early 2021 for Europe and China. Standard Range production is expected to begin in early 2021 for North America, and in early 2022 for Europe and China."

Jeg synes dette virker lenge til når Y skal være 70%(?) lik en TM3. Hvor lik blir "refresh model-S" ift den nåværende model-S? Om det er så lett å lage "refresh" hvorfor da ikke Y? Og skal Tesla legge kreftene sine i en bil som jo egentlig er veldig dyr i alle markeder, og som de vel må forvente et begrenset salg av. I hvert fall om man tenker seg at model-Y lett kan selge 500k?

Model Y 500k x 500knok =250 000 000 000 Nkr  =  250mrd
Model S 50k x 1mill         =  50 000 000 000Nkr   =    50mrd

Håper mattematikken stemmer ::) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på mandag 29. april 2019, klokken 22:38
Jeg synes dette virker lenge til når Y skal være 70%(?) lik en TM3. Hvor lik blir "refresh model-S" ift den nåværende model-S? Om det er så lett å lage "refresh" hvorfor da ikke Y?
Fordi at de må bygge opp ny fabrikk og nye produksjonslinjer for å håndtere det ekstra volumet. I tillegg må de utvide batteriproduksjon på GF1 får å få nok batteri. Det er nok og hovedgrunnen til att S/X fremdeles har 18650 celler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#144
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. april 2019, klokken 22:42
Sitat fra: JorEl på mandag 29. april 2019, klokken 22:38
Jeg synes dette virker lenge til når Y skal være 70%(?) lik en TM3. Hvor lik blir "refresh model-S" ift den nåværende model-S? Om det er så lett å lage "refresh" hvorfor da ikke Y?
Fordi at de må bygge opp ny fabrikk og nye produksjonslinjer for å håndtere det ekstra volumet. I tillegg må de utvide batteriproduksjon på GF1 får å få nok batteri. Det er nok og hovedgrunnen til att S/X fremdeles har 18650 celler.
Når det gjelder batterier så er vel det like vanskelig å lage 18650 batteriene? Trodde det var mangelen på råstoffer som var problemet, og da er ikke formfaktor så viktig? Kanskje Tesla må holde seg inne med Panasonic en stund til, for å sikre leveransene? Var det snakk om produksjon i Japan også mon tro?
Tesla har vel ikke betemt seg for om de skal lage Y  i Freemount eller Nevada? Den i Kina er kanskje bare for Kina? Tesla holder vel alle kortene tett til brystet, så vi vet vel ikke så mye før de forteller oss det. Poenget jeg ville ha frem er at resfreh kanskje ikke er så lett som det høres ut. Man må jo også her forandre på ting, og det binder opp ressurser.

Edit; forstår det slik at batterikjemikaljene må modne seg en viss tid. Noen som vet hvor lenge?
Forskjell på 21700 og 18650?

Fra denne linken, https://www.maximintegrated.com/en/design/blog/tesla-battery-technology.html
(The Li-ion 21-70 and the older 18650 cells used in Tesla vehicles have nickel cobalt aluminum (NCA) chemistry. For its stationary energy storage products, like the Powerwall and Powerpack, the company uses nickel manganese cobalt oxide (NMC) cells, which will have a longer cycle life, but less energy density. What, if any, chemistry changes were designed into the new 21700 size cell is a mystery. Tesla hasn't said, but it's rumored that it added more silicon to the anode to achieve higher charge density.)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på mandag 29. april 2019, klokken 23:10
Når det gjelder batterier så er vel det like vanskelig å lage 18650 batteriene? Trodde det var mangelen på råstoffer som var problemet, og da er ikke formfaktor så viktig?
Det er først og fremst produksjonskapasitet (i form av linjer på fabrikker) som mangler. Det finnes nå kapasitet til å bygge batterier for 100k Model S og X i året, det ville være ekstremt dårlig ROI å ikke utnytte disse linjene, og samtidig da ha for få 2170 til Model 3, Powerwall og Y. Så lenge utstyret for produksjon av 18650 celler ikke er modent for å byttes ut, og det magisk oppstår overkapasitet på GF1 vil ikke S og X bytte til 2170. Godt mulig de hopper over 1270 i det store og hele for S og X og ender på en ny generasjon celler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Simen1

JorEl: S/X er lavere volum, men også lavere materialbruk og høyere margin enn 3/Y. Y er ikke en refresh av 3 selv om de lærte av S-X overgangen og har oppnådd en større grad av gjenbruk. Tesla har nok fordeler av å ha både høy-volum biler og middels-volum biler og kunne balansere mellom disse ut fra tilgang på råvarer, folk, etc.

Produksjonslinjene for S og X er allerede etablert. Å refreshe disse kan gjøres relativt enkelt.

Råvaretilgangen er ikke begrensende, men produksjonskapasiteten på batterier, i fabrikken, er begrenset. Jeg antar at 18650-linjene kan bygges om til 2170-linjer og at de vil gjøre det etter hvert. Jeg tror ikke det finnes noe modningstid i batteriproduksjonen. Utfordringen er vel at luftfuktighet lager oksidsjikt som ødelegger egenskapene. Derfor må cellene produseres i vakuum eller i hvert fall i kunstig atmosfære med ekstremt lite vanndamp. Regner med de har store vakuumpumper som fjerner fuktigheta.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:03
Utfordringen er vel at luftfuktighet lager oksidsjikt som ødelegger egenskapene. Derfor må cellene produseres i vakuum eller i hvert fall i kunstig atmosfære med ekstremt lite vanndamp. Regner med de har store vakuumpumper som fjerner fuktigheta.
Og det er en av fordelene med at GF1 er i ørkenen i Nevada. Ekstremt tørr luft.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:14
Sitat fra: Simen1 på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:03
Utfordringen er vel at luftfuktighet lager oksidsjikt som ødelegger egenskapene. Derfor må cellene produseres i vakuum eller i hvert fall i kunstig atmosfære med ekstremt lite vanndamp. Regner med de har store vakuumpumper som fjerner fuktigheta.
Og det er en av fordelene med at GF1 er i ørkenen i Nevada. Ekstremt tørr luft.
Da har jeg lært litt i dag også :+1:

Når kommer nye model-S?
Jeg tipper at Tesla ikke lager noen ny refresh, før de kommer med nye batterier. Minst 1år.
Kanskje Tesla begynner med et hurtiglager ved hjelp av Maxwell sine løsninger. Kondensatorer kan lades opp på et blunk, f.eks 10kwt, og frigir enegiren lynraskt. Nye Ludicrous-mode?
Dessuten tror jeg ikke de fleste "tenner" på det nye interiøret som er "vist frem". (TM3look-alike)
Resfresh er kanskje feil ordvalg, for jeg tror Tesla kommer til å forandre det meste når den kommer. Det blir en helt ny type super-bil :)
Dermed tror jeg fort model-Y kommer først.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA