Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renault Twizy

Startet av PerBear, mandag 01. august 2011, klokken 20:53

« forrige - neste »

Till

har hatt en twizy i to uker no her i Bergen og har bikket 60 mil allerede :) gøy sak og kjøre, spesielt i byen. Eneste er at folk holder på og kjøre av veien fordi de glor så mye på bilen :P

Twizt

Nærmar meg 4000 km i min - sidan juni i år.
Knallgøy, minus 4 grader i dag tidleg - droppa sidevindu og ga "gass". Berre å kle seg som om ein skal vere ute.
2014 BMW i3 i bestilling
2013 Renault Twizy 80 Classic
1990 Ford Scorpio 2.4i Ghia
1973 Citroën 2CV4
1971 Citroën SM

elektrolux

Sikkert ikke verre enn å kjøre snøscooter eller åpen båt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Till

noen som har kjøpt blåtann anlegget ? funker det bra eller ?

Tjoms

Jeg vurderer kjøp av twizy. men? 1. vil den ved kjøring i moderat snøvær "fylles" opp av snø selv om den er utstyrt med originale vinduer? 2. Hvor langt kan man kjøre med en person i bilen og der temperaturen er rundt de 5 blå? 3. Er det lov å kjøre motorveien med den kjappe utgaven? 4. Finnes det ladestasjoner strekningen moss-svinesund (helst sideveier ikke e6). 5. Er den driftsikker (så langt)? 6. Vil vinduene, front eller sidevinduer ha lett for å fryse igjen ved kjøring i kulde?

elektrolux

Jeg har også et spørsmål:

Er 45 km/t modellen nå godkjent som mopedbil, og dermed lovlig for 16 åringer med lappen på lett MC?

Hva med 80 km/t modellen? Vil det være mulig å kjøre også denne med sertifikat klasse A1?

Vil føle meg mye mer avslappet om ungene kan kjøre denne på glatt føre, enn å måtte skli rundt på 2 hjul.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Tjoms på søndag 08. desember 2013, klokken 20:46
Jeg vurderer kjøp av twizy. men? 1. vil den ved kjøring i moderat snøvær "fylles" opp av snø selv om den er utstyrt med originale vinduer? 2. Hvor langt kan man kjøre med en person i bilen og der temperaturen er rundt de 5 blå? 3. Er det lov å kjøre motorveien med den kjappe utgaven? 4. Finnes det ladestasjoner strekningen moss-svinesund (helst sideveier ikke e6). 5. Er den driftsikker (så langt)? 6. Vil vinduene, front eller sidevinduer ha lett for å fryse igjen ved kjøring i kulde?

4. Om du kjører gamle Mossevei er det ladestasjon på McDonalds i Råde, ligger mellom Mosseveien og E6. Enkel schuko, åpnes med SMS eller RFID (Fortum, gratis). Neste runde med ladestasjoner er i Fredrikstad sentrum. Evt. McDonalds eller Borg Storsenter ved E6 i Sarpsborg om du kjører E6.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Till

1. Nei, noe snø og vann vill komme inn bak deg med dette dreneres ut i gulvet. 2. eg får 40 til 50 km på bilen om morgenen når det er kaldt men dette øker på ettervert som man kjører og ting blir varmt. 3. Ja skal ikkje være noe problem. Men maks er 85 på flaten. mister litt fart i oppoverbakker. 6 Ikkje opplevd til no.

Tjoms

mr. Till. på punkt 3. om jeg ikke misforstår, det er været som blir varmere som gjør at den kan kjøre lengre? for bilen forblir vell like kald når varmeapparat ikke er tilstede? :)

Till

Nei egentlig ikkje. Ræven min varmer jo sete som varmer batteriene også lager faktisk elmotoren varme og ligger rett med batteriene så etter ca 5-10 min kjøring så har rekkevidden økt litt på gjettometeret. Er jo en litt rar sak dette så helt a4 kan den ikkje være

Tjoms

mr. Till. Takk for svar, det begynner og likne noe noe positivt. jeg hiver innpå et par burgere for det.

NilsG

@ Till
Er det ikke så enkelt som at et kaldt batteri kan avgi mindre energi enn et varmt? Og at når batteriet tas i bruk så varmes det opp og mere energi blir tilgjengelig? Skal ikke banne på dette, men vil tro det er andre med kompetanse på dette området kan avkrefte eller bekrefte dette?
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

elektrolux

Kommer ann på hvor stor indre motstand batteriet har.

Typiske Thundersky LiFePo4 celler har relativ høy indre motstand ved lav temperatur og øker derfor temperaturen under utlading. Hipower mindre så.

Alle vil nok gjøre det til en viss grad, så med Elbil er det en fordel å kjøre hardt i kaldt vær. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Till

Kan sikkert ha noe og si det og ja, eg kaller det bare magi og ønsker at lønnskontoen min skal ha samme funksjon.

Torn

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. desember 2013, klokken 21:21
Jeg har også et spørsmål:

Er 45 km/t modellen nå godkjent som mopedbil, og dermed lovlig for 16 åringer med lappen på lett MC?

Hva med 80 km/t modellen? Vil det være mulig å kjøre også denne med sertifikat klasse A1?

Vil føle meg mye mer avslappet om ungene kan kjøre denne på glatt føre, enn å måtte skli rundt på 2 hjul.

Har sjekket litt på siden til vegvesen.no og fant desverre følgende  :(
(Understrekning og utheving har jeg gjort.)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Moped+%28klasse+AM%29         : Med mopedbil forstås fire-hjuls moped med karosseri, ratt, pedaler og betjeningsanordninger som i en personbil. Resultatet av alt dette utstyret blir at disse kjøretøyene alltid får en egenvekt over 150 kg slik at minstealderen er 18 år. Det finnes ingen unntak fra denne minstealderen på 18 år for mopedbil.

I perioden 11. august til 5. desember 2013 lå det dessverre feil informasjon på denne nettsiden om alderskravet for mopedbil.


Det sto da at førerrett i førerkortklasse A1 ga mulighet for å kjøre tre- og firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes drift ved eldrift) over 150 kg.
Alderskravet for A1 er 16 år, og det kunne derfor oppfattes som om at 16-åringer kan kjøre tre- og firehjuls moped over 150 kg.

Alderskravet er, og har alltid vært, 18 år for disse kjøretøyene.


Forskriften har hele tiden ligget uforandret på Lovdata (lovdata.no). Vi beklager derfor at våre nettsider ikke har samsvart med forskriften.
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA