Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe lades på 230V?

Startet av eis865, tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

eis865

Hei.

Har nylig blitt medlem på dette forumet, synes det er spennende lesning!

Vurderer en Zoe, det er fantastisk pen og snerten liten bil, men jeg blir litt forvirret av lading..........

Slik jeg har forstått, så kan den kun lades på 400V type2 mennekes. Ved evt kjøp av Zoe så kan en veggboks(Trafo 230V til 400V) installeres hjemme på en 16A 1-fas.

Men.....nå har jeg funnet en artikkel som forteller at det går an å lade rett fra 230V hjemme. Ladehastigheten går selvsagt ned, men over natten så er vel det greit nok.

Link:
http://www.motornature.com/2013/09/the-renault-zoe-will-plug-into-a-conventional-wall-socket-with-a-new-smaller-charger/

Og på en fransk side så fant jeg denne ladekabelen(ikke godkjent av Renault):
http://www.automobile-propre.com/boutique/cables-de-recharge-pour-voitures-electriques/31-cable-de-recharge-occasionnelle-cro-elpa-compatible-renault-zoe.html

Blir forvirret av dette!.

Noen her inne som har noen erfaringer med Zoe & Lading?

Eivind :)

jkirkebo

Sitat fra: eis865 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:08
Hei.

Har nylig blitt medlem på dette forumet, synes det er spennende lesning!

Vurderer en Zoe, det er fantastisk pen og snerten liten bil, men jeg blir litt forvirret av lading..........

Slik jeg har forstått, så kan den kun lades på 400V type2 mennekes. Ved evt kjøp av Zoe så kan en veggboks(Trafo 230V til 400V) installeres hjemme på en 16A 1-fas.

Men.....nå har jeg funnet en artikkel som forteller at det går an å lade rett fra 230V hjemme. Ladehastigheten går selvsagt ned, men over natten så er vel det greit nok.

Slik jeg tolker dette vil bilen få en egen 2,3kW lader for lading fra 230V. Raskere lading krever 400V TN-nett. Det vil si at skal du lade offentlig må du enten klare deg med 10A eller så blir det 11kW, 22kW eller 43kW AC. Type 2 lading fra 32A 230V stolper vil ikke gi 7,4kW, kun 2,3kW.

Ellers har vel ikke Zoe kommet så bra ut av de sammenligningstestene jeg har sett. Personlig hadde jeg nok heller valgt mellom e-UP, Leaf eller i3...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eis865

OK, takk for svar. :)

Har sett & prøvd både Leaf og UP!, kjempebiler begge to.
Zoe har jeg ikke prøvd, men den så jeg i bilutstilllingen i Frankurt i fjor og den var fantastisk både ute og inne.


Elmo

Sitat fra: eis865 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:21
Zoe har jeg ikke prøvd, men den så jeg i bilutstilllingen i Frankurt i fjor og den var fantastisk både ute og inne.

Det er solgt veldig få Zoe i Norge. Kanskje bare 3-4.  Hvor holder du til?  Jeg er ganske sikker på at elbilsenter.no på Fornebu ha en inne, som de har hatt lenge. Vet at de har solgt minst én så de må vel vite hva som gjelder ang ladingen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

eis865

Hei.

Ja, jeg ser de har en på Finn. Jeg holder til i Fredrikstad.
Venter litt å se hva Renault Norge får til med tanke på batteri, leveringstid og ikke minst pris. Har ventet på informasjon siden sommer i fjor, men det er utrolig vanskelig å få mer ut av dem.

Fikk snakket med en fra Renault Norge, men han nevnte ikke et ord om lading på 230V nettet.......kun at Zoe krevde 400V.

Merkelig at jeg får mer informasjon på google en fra importør.

Skal prøve å få mer info. fra elbilsenter på fornebu.

KjetilK

Jeg tok faktisk turen til Paris for å se på Zoe-en, og kan bekrefte at det var en utrolig fin bil. Den kom definitivt øverst på lista mi for ny bil, helt til jeg så dette: Renault Cars Shut Down If You Fail To Pay On Time og dermed ble den dessverre helt uaktuell. :-(

Jeg skjønner virkelig ikke hva de tenker på, folk vil ikke ha sånt hvis de har noe valg. Det er ikke alle kontrakter det er noe lurt å håndheve selv om man kan...

Jeg har TN-nett både hjemme og på jobb, så ting ville nok gått greit for meg, men man kan kanskje spekulere i om Zoe-en ville hatt samme problem som Teslaen?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

TB

Lading av Zoe på 230 V kan løyses med t.d. Zap Charger, som er trafo til 400 V - om denne kjem i salg.

Ref:
http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11675.0.html

Når det gjeld leige av batteri har det komme prislister for kjøp av Kangoo Z.E. inkl. batteri.
Fluence Z.E. vil neppe komme til Norge?
Zoe står opp gitt med "kommer til Norge" på http://renault.no/ze/range-ze

Ved kjøp av bil, inkl batteri vil ikkje denne stopp funksjon ha nokon betydning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

eis865

Hei takk for tilbakemelding!

Leste linken som du henviste til og ble overrasket over at Renault har mulighet til å gjøre bilen ubrukelig. Slik jeg skjønnte, så gjelder det ved batterileie.

Ut i fra Renault Importøren så skulle Zoe'en (som kommer til våren/sommer) selges med batteri, altså ikke batterileie.

Skal bli spennende å følge med fremover...

TB

Har vore nevnt før, men om Renault ikkje hadde surra det til for seg sjølv hadde det vore levert mange bilar i Norge så langt. No må dei konkurrere mot mange fleire, blir tungt og ta igjen det tapte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ZerOE

Grunnen til at Zoe ikke er i Norge ennå skyldes at bilene ikke leveres med setevarme. For å kunne gå i anbud til for eksempel kommunene rundt om i landet er dette et av kravene de stiller at bilene skal leveres med.

På Renault sine svenske fb-sider melder de at Zoe skal introduseres i Mai måned, så vi kan vel kanskje håpe på det samme i Norge?
Snakket med en Renaultselger for litt siden, han sa at prisen kom til å ligge fra ca 200K inkl batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA