Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendle 10 mil med 30 kWh Leaf?

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 04. mars 2018, klokken 21:42

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Får tidvis spørsmål om det går greit å pendle 10 mil totalt med 30 kWh Leaf.
Som alltid avgjør bl.a. hastighet og klima hvor lang rekkevidden blir. Så bør man vel også ha rundt 25 % margin de fleste dagene.

Er det noen her som pendler med 30 kWh Leaf 10 mil (mellom ladinger) til daglig hele året?
Hva er i så fall klima og hastighet der du kjører?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

78 km hver dag med 24kw Leaf.

Trøndelag, motorvei, 90-100kmt, kaldeste målt -18 grader. Minst igjen på batteri var 7% en dag med -10 grader, nysnø og nysalta motorvei med slush og jeg kjørte på i 90kmt. På sommerstid så kan jeg bruke 50%

10 mil burde gå glatt siden 30kw leafen har +25% mer batteri og 78km + 25% blir 98km.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

En russer har video på youtube med 30 kWt leaf. Kjører 13 mil i -23 omtrent, tørr veg.
Tror du klarer det på 10 mil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Carl Anton Stenling

I utgangspunktet er spørsmålet ikke om 30 kWh Leaf kan kjøre 10 mil - det vet vi at den klarer.

Spørsmålet er om noen kan bekrefte fra egen erfaring at 30 kWh Leaf har fungert fint til pendling 10 mil over tid uten å lade underveis.

Pendling over tid er noe mer krevende enn enkeltturer. Ved pendling må man ta høyde for ulike værforhold og ha noe restrekkevidde slik at man ikke hele tiden kjører på marginen. Praktisk erfaring med 10 mils pendling er derfor ettertraktet :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

Carl: Jeg har det, men med mindre batteri og tilsvarende kortere distanse. 32 måneder nå.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

bob-bob

Kona har bare 24 kW og kjører 10 mils pendling uten lading på jobben. Hun klarer det helt fint opptil ca 10 kuldegrader omtrent , da er det bare 15 % igjen når hun er hjemme. Når det er kaldere enn det så lader hun på hurtiglader langs veien i 10-15 minutter på vei til jobben ( med varme batterier). Da er det aldri problemer , men det er jo sjelden det er kaldere enn minus 10 da.

Dermed vil det neppe være noe problem med en 30 kW bil , forutsatt at du starter med oppvarmet bil og fullt batteri hjemmefra ( det gjør kona )

(PS : Bilen er forøvrig til salgs pga innkjøp av ny bil  , se egen rubrikk her på forumet ---)

Goggen123

Jeg har pendlet 14 mnd  90 km t/r daglig uten lading. ca. 90% av strekningen er motorvei 110 km/t Østlandet. Det har fungert fint året rundt uten lading. På de "verste" dagene har jeg hatt 25-30% igjen ved ankomst hjem. På jobb har bilen stått både utendørs og i garasje.

Carl Anton Stenling

@Goggen: Da snakker vi 30 kWh ikke sant?

Hva skjer hvis du forsøker å holde fartsgrensa 110 km/t? Kan du gjøre det mesteparten av tiden, men ikke på vinteren?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Goggen123

30 kwh ja. Jeg sa 90% er 110, men det er nærmere 80% som er 110-sone, resten 80-sone..
110 km/t kan jeg holde hele året i 110-sonen.
Vinteren med kaldt tørt vær er ikke nødvendigvis det verste for rekkevidden, ofte kan 0 grader og sludd være verre.

Carl Anton Stenling

Fra egen erfaring med kjøring i Østfold så er verste forholdene kald lufttemperatur og slush pga. salting/mye trafikk. Da får man i pose og sekk - både kaldt batteri og mye rullemotstand :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: bob-bob på mandag 05. mars 2018, klokken 09:16
Kona har bare 24 kW og kjører 10 mils pendling uten lading på jobben. Hun klarer det helt fint opptil ca 10 kuldegrader omtrent , da er det bare 15 % igjen når hun er hjemme.

Hva er fartsgrensene i området der hun pendler 10 mil med 24 kWh?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Jeg synes det er vanskelig å forutse andre bilisters forbruk. Rådet mitt er å prøve en bil sjølv noen dager nå i kuldeperioden.
En viktig faktor er hvor flink man er bil å beregne, og om man er innstillit på å innrette kjøringa si og ladepauser etter ressursene, de dagene man har lite å gå på.

Batterikapasiteten varierer også fra bruktbil til bruktbil. Etter å ha kikka på bilder av bruktbiler til salgs i USA, har jeg fått inntrykk av at kapasitetsbarene forsvinner fort på 2016 30kwt. Det gjelder først og fremst biler fra varme strøk, men det er mulig å kjøre batteriet varmt på langtur her hjemme også. Så kapasiteten vil i garantitida svinge mellom i overkant av 100% og 60-70%.

EV-FTW

Det med kapasitet på bruktbiler gjelder også 24 kWt.
Og det er som du nevner, bilene fra USA som har størst problemer.
De som har gått i varme strøk.

Biler kjørt her i Norge , kjøpt nye i Norge, har vist seg å holde langt bedre kapasitet over tid.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Min fru har pendlet 122 km i to år, da 1-2 ganger pr uke. Det har aldri vært behov for å lade, men worst case tror jeg hun var ned mot 10% igjen. Sommer rundt 25-30% igjen. Men vi snakker Vestlandet og sjelden minus, men ofte vått

bob-bob

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 05. mars 2018, klokken 20:40
Sitat fra: bob-bob på mandag 05. mars 2018, klokken 09:16
Kona har bare 24 kW og kjører 10 mils pendling uten lading på jobben. Hun klarer det helt fint opptil ca 10 kuldegrader omtrent , da er det bare 15 % igjen når hun er hjemme.

Hva er fartsgrensene i området der hun pendler 10 mil med 24 kWh?
Det er fartsgrense 60 og 80  - mesteparten av strekningen er 80 - og det er ganske flatt terreng. Så med 24kW går dette fint med forvarming. Skulle man kjørt i 90- 100 hadde det nok ikke gått.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA