Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bedre Tesla Navigasjon på vei..

Startet av JorEl, søndag 04. mars 2018, klokken 18:20

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Simmelim på onsdag 18. juli 2018, klokken 21:19
Kan noen hjelpe meg og se om jeg har fått den nye navien? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får den. Er koblet til wifi med full dekning dag inn og dag ut!

You're not the only one. I still haven't received the new Navi update either.
Even though I have received the latest software updates continuously.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GOS


Fikk oppdatert navigation data / kart på min model 3, den er nå på Navigation Data : EU-2019.20-10482. Noen som vet hvilke forbedringer som ligger der, og spesielt om fartsgrensene endelig blir mer riktig?
Noen nettside en kan se mer om hva som er forbedret?

Bilen er forøvrig på versjon 2019.20.4.2.66625e9.


PS lastet ned Navigation data i stor gad på mobil-data, men etter å ha forbrukt 7 GB mobil-data så kjørte jeg bilen til huset slik at den fortsatte via det trådløse nettet. Tipper pakken var på rundt 15 GB. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sjokomelk

Sitat fra: GOS på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:07
Fikk oppdatert navigation data / kart på min model 3, den er nå på Navigation Data : EU-2019.20-10482. Noen som vet hvilke forbedringer som ligger der, og spesielt om fartsgrensene endelig blir mer riktig?
Noen nettside en kan se mer om hva som er forbedret?
Det er godt å ikke si. Er nok bare generelle oppdateringer i kart over hele Europa.
Men fartsgrensene ligger ikke i navigasjonen. De ligger i det tredje kartet i bilen - "ADAS map tiles" - som kun brukes av Autopilot.

For referanse så er de tre kartene:

  • Google Maps - Bakgrunnsbilde, satelittfoto og POI. Brukes kun for visning og ikke navigering.
  • Tesla Navi - Brukes for å beregne kjørerute, vises i instrumentpanelet på S/X og tegnes som et "overlay" over Google Maps bakgrunnsbildet på hovedskjermen. (Det er disse dataene som nå er i versjon EU-2019.20.)
  • ADAS map tiles - Info om type vei og fartsgrenser. Brukes kun av Autopilot. Ref: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-autopilot-maps.101822/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vhagar

Mobiler veives i et 8-talls mønster for å kalibrere/resette gps'en. Noen som har tips til hvordan en kan gjøre det samme med bilen?

For i går var gps'en på ville veier igjen. Samme om jeg har nord opp, eller kjørerettning opp. Kartet beveget seg mot venstre og den røde pila hadde rettning rett oppover og forsvant over fjell og fjord langt fra både veier og bebyggelse og absolutt ikke der jeg befant meg. Det utgjorde heller ingen forskjell om jeg hadde aktiv navigering på eller ikke.

Så har jeg en teori. Det er godt mulig at gps'en faktisk vet hvor bilen er og det sånn sett ikke er en gps feil. Men at det rett og slett skyldes at selve visnigen av kartet er feil. For det ser ut til at det er kartvisningen som "hopper på plass" mer enn at den røde pilen korrigeres. I andre tilfeller er det pilen, når den bommer på veien og plutselig hopper inn på veien igen.

Hvordan kan jeg raskest mulig resette dette selv når jeg står midt i en ukjent storby og lurer på hvor jeg skal? Restart av MCU hjalp ikke nei.

Ikke relatert til dette gps/kart-problemet, men relevant i forhold til navigering:

Når jeg står parkert hjemme og ønsker å navigere til supercharger så forteller bilen meg hvor mange prosent jeg kommer frem med. Jeg tar hensyn til dette og lader litt ekstra. Men med en gang jeg starter å kjøre, så spretter estimatet for hvor mange prosent jeg kommer frem med rimelig mye. Jeg planla en tur til supercharger og ladet slik at jeg skulle komme frem med 10% når jeg startet å kjøre spratt den med en gang opp til 22% og jeg kom faktisk frem med 29% Jeg kjørte da med et snitt som jeg tidligere har kjørt samme tur med, så det burde ikke være ukjent for bilen. Om noe burde jo den estimert at jeg kom frem med mindre enn 10% om den f.eks. kun tok høyde for avstand/topografi og typical Wh/km.

Spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg stole på at jeg ikke lader for mye på langtur når jeg ønsker å komme fortest mulig frem og ikke lade unødvendig mye på hvert stopp? Eller skjer ikke dette når en navigerer fra supercharger til supercharger, kun når en starter hjemmefra? Og hva om den estimerer feil i motsatt ende? At jeg tror jeg har nok og den tar så mange prosent feil i negativ favør?

Jeg har kun opplevd dette når jeg velger å navigere hjemmefra til supercharger. For når jeg navigerte hjem (noen mil unna samme supercharger) så estimerte den spot on.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Rosstopher

Sitat fra: Vhagar på torsdag 27. juni 2019, klokken 13:20
Mobiler veives i et 8-talls mønster for å kalibrere/resette gps'en. Noen som har tips til hvordan en kan gjøre det samme med bilen?

https://youtu.be/f31-mjmd-08
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vhagar

Den videoen burde kanskje vært linket til i manualen for hvordan kalibrere gps'en ja  :laugh:
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på torsdag 27. juni 2019, klokken 13:20
Mobiler veives i et 8-talls mønster for å kalibrere/resette gps'en. Noen som har tips til hvordan en kan gjøre det samme med bilen?

Det er nok kompasset som kalibreres da, ikke GPSen. Ihvertfall er det slik med dronen min, den må dreies 360 grader først vannrett og så loddrett for å kalibrere kompasset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Ja det er kompasset som trenger en slik behandling. Det var mer ment som en morsom kommentar (og fikk et morsomt svar) siden bilen oppførte seg så håpløst når kartet ikke lenger visste hva som var nord.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA