Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bedre Tesla Navigasjon på vei..

Startet av JorEl, søndag 04. mars 2018, klokken 18:20

« forrige - neste »

Jeronan

#30
Sitat fra: 1000kwh på mandag 30. april 2018, klokken 11:08
Sitat fra: Larsebass på mandag 30. april 2018, klokken 11:01
Det mest urovekkende er at navigasjonen ikke skjønner at jeg er i Operatunnelen og gir meg retningsanvisning som om jeg kjørte på bakkenivå rundt operaen i Oslo. Videre er den sørgelig utdatert på lokale veier her i Fredrikstad (veier som har vært stengt med bom i 10 år er fremdeles markert som åpne etc.)
Det problemet er ikke unikt for Tesla.

Yes it is and especially with Autopilot depended on it. It's outright dangerous!  No fun, when going through for example Nordby tunnel with 105kmh speed and then suddenly the car hitting the full brakes in the middle of the tunnel, because it suddenly thinks I am driving above on the hill through Nordby with 50 speed limit.  >:(

With other nav system like TomTom (or ironically Google Maps itself), when it loses GPS in tunnel, it just assumes I am still driving there and continue to follow the road based on last measured speed.

Tesla's Nav should be able to do this too, but instead it goes all haywire and nuts.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SabreMan

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 13:01
Sitat fra: 1000kwh på mandag 30. april 2018, klokken 11:08
Sitat fra: Larsebass på mandag 30. april 2018, klokken 11:01
Det mest urovekkende er at navigasjonen ikke skjønner at jeg er i Operatunnelen og gir meg retningsanvisning som om jeg kjørte på bakkenivå rundt operaen i Oslo. Videre er den sørgelig utdatert på lokale veier her i Fredrikstad (veier som har vært stengt med bom i 10 år er fremdeles markert som åpne etc.)
Det problemet er ikke unikt for Tesla.

Yes it is and especially with Autopilot depended on it. It's outright dangerous!  No fun, when going through for example Nordby tunnel with 105kmh speed and then suddenly the car hitting the full brakes in the middle of the tunnel, because it suddenly thinks I am driving above on the hill through Nordby with 50 speed limit.  >:(

With other nav system like TomTom (or ironically Google Maps itself), when it loses GPS in tunnel, it just assumes I am still driving there and continue to follow the road based on last measured speed.

Tesla's Nav should be able to do this too, but instead it goes all haywire and nuts.  >:(

Har du sendt inn en feilrapport?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Jeronan

#32
Sitat fra: SabreMan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 14:09
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 13:01
Sitat fra: 1000kwh på mandag 30. april 2018, klokken 11:08
Sitat fra: Larsebass på mandag 30. april 2018, klokken 11:01
Det mest urovekkende er at navigasjonen ikke skjønner at jeg er i Operatunnelen og gir meg retningsanvisning som om jeg kjørte på bakkenivå rundt operaen i Oslo. Videre er den sørgelig utdatert på lokale veier her i Fredrikstad (veier som har vært stengt med bom i 10 år er fremdeles markert som åpne etc.)
Det problemet er ikke unikt for Tesla.

Yes it is and especially with Autopilot depended on it. It's outright dangerous!  No fun, when going through for example Nordby tunnel with 105kmh speed and then suddenly the car hitting the full brakes in the middle of the tunnel, because it suddenly thinks I am driving above on the hill through Nordby with 50 speed limit.  >:(

With other nav system like TomTom (or ironically Google Maps itself), when it loses GPS in tunnel, it just assumes I am still driving there and continue to follow the road based on last measured speed.

Tesla's Nav should be able to do this too, but instead it goes all haywire and nuts.  >:(

Har du sendt inn en feilrapport?

It doesn't always do that. It's very inconsistent. I happens once every two weeks or so in this tunnel.
It's purely related to GPS reception and how the Nav apps reacts each time.

It's no point reporting this, as they can't fix this other than implementing speed sign recognition in AP2!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

OlaM

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 22:21
It's no point reporting this, as they can't fix this other than implementing speed sign recognition in AP2!

Jeg har ikke sett at amerikanerne nevner dette i like stor grad, så det kan hende det er noe i veien med norske kartdata. En bug kan gjøre at fartsgrensen på veien over broen smitter over på motorveien under f.eks.
'21 3LR

Lepet65

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 22:21
Sitat fra: SabreMan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 14:09
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 13:01
Sitat fra: 1000kwh på mandag 30. april 2018, klokken 11:08
Sitat fra: Larsebass på mandag 30. april 2018, klokken 11:01
Det mest urovekkende er at navigasjonen ikke skjønner at jeg er i Operatunnelen og gir meg retningsanvisning som om jeg kjørte på bakkenivå rundt operaen i Oslo. Videre er den sørgelig utdatert på lokale veier her i Fredrikstad (veier som har vært stengt med bom i 10 år er fremdeles markert som åpne etc.)
Det problemet er ikke unikt for Tesla.

Yes it is and especially with Autopilot depended on it. It's outright dangerous!  No fun, when going through for example Nordby tunnel with 105kmh speed and then suddenly the car hitting the full brakes in the middle of the tunnel, because it suddenly thinks I am driving above on the hill through Nordby with 50 speed limit.  >:(

With other nav system like TomTom (or ironically Google Maps itself), when it loses GPS in tunnel, it just assumes I am still driving there and continue to follow the road based on last measured speed.

Tesla's Nav should be able to do this too, but instead it goes all haywire and nuts.  >:(

Har du sendt inn en feilrapport?

It doesn't always do that. It's very inconsistent. I happens once every two weeks or so in this tunnel.
It's purely related to GPS reception and how the Nav apps reacts each time.

It's no point reporting this, as they can't fix this other than implementing speed sign recognition in AP2!

Kanskje bilen tror at The Boring Company har puttet inn en heis opp til Norby....

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: OlaM på onsdag 02. mai 2018, klokken 22:59
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 01. mai 2018, klokken 22:21
It's no point reporting this, as they can't fix this other than implementing speed sign recognition in AP2!

Jeg har ikke sett at amerikanerne nevner dette i like stor grad, så det kan hende det er noe i veien med norske kartdata. En bug kan gjøre at fartsgrensen på veien over broen smitter over på motorveien under f.eks.

Our roads are different compared to the US yes.

The example with the Nordby tunnel is that the tunnel goes under a residential area with 30 and 50 kmh speed limits, so when the GPS loses signal, the stupid Navigation app goes nuts sometimes and then suddenly thinks you drive up in Nordby, instead of the tunnel and hit the brakes.  >:(

This is the problem with Tesla wanting to reinvent the wheel themselves all the time, while companies like TomTom and Garmin have almost two decades to get where they are.

Sometimes,  and in this case they should have, it's better to just buy a ready solution on the market, instead of throwing a bunch of open source apps together and pray it works, like they did with Tesla Navigation. Which still doesn't work 5 years later. Their new Navigation app also still makes the exact same routing mistakes as the old one. :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vhagar

And here we are, you know it's not working but still won't turn it off to keep yourself and everyone else safe. Litt engelsk der ja i tilfelle det synker inn lettere da. AP'en er ikke laget for å brukes på slike veier, likevel bruker folk det og klager. Da gir jeg opp hele diskusjonen.

Jeg er enig i at den burde være bedre, at de burde kjøpt TomTom f.eks. Og i dag fikk jeg ironisk nok beskjed om at navigation system need service. Jeg rebooter bilen og bryr meg ikke lenger. Har innsett for lengst at Tesla ikke kan dette og ikke har intensjoner om å fikse det på kort sikt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

tibber73

Jeg forstår rett og slett ikke all klagingen på navi og autopilot.
Navi loser deg trygt mellom SuC på langturer og sørger for at du kan kjøre videre igjen lenge før "hjemmeladerne" oppdager at du lader i 9 minutter på Lier Nord. Feilnavigering ser en tydelig. Kan jo ikke stole 100% på en datamaskin heller..
Autopiloten er som en 16 år gammel øvelseskjører. Bortsett fra at her får du sitte i førersetet og passe på. Avslappende og trygg måte å kjøre på.
Det er rett og slett helt fantastisk det Tesla lar oss få være med på!
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Lynet

Oppdaterte til 2018.24.1 i går, har fått ny navi tidligere. Men med oppdateringen i går ble kartet på navi i kun gråtoner! SC og trafikkinfo er i farger.
Noen som har opplevd dette?
Har prøvd resett men det hjalp ikke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Zett

Sitat fra: Lynet på søndag 15. juli 2018, klokken 09:52
Oppdaterte til 2018.24.1 i går, har fått ny navi tidligere. Men med oppdateringen i går ble kartet på navi i kun gråtoner! SC og trafikkinfo er i farger.
Noen som har opplevd dette?
Har prøvd resett men det hjalp ikke.

Dette er "feature", og ikke en feil. Så ingenting du kan gjøre med det. Jeg antar grunnen er at man skal få mer kontrast mellom kartet og ruten/trafikkinfo.


o.b.lix

Jeg liker gråfargene i 24.1 bedre, opplever en mye bedre kontrast.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Den nye løsningen ser jo billig ut, og mildt sagt elendig å se på! Det er jo nesten ikke mulig å se veiene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Simmelim

Kan noen hjelpe meg og se om jeg har fått den nye navien? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får den. Er koblet til wifi med full dekning dag inn og dag ut!

tibber73

Sitat fra: Simmelim på onsdag 18. juli 2018, klokken 21:19
Kan noen hjelpe meg og se om jeg har fått den nye navien? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får den. Er koblet til wifi med full dekning dag inn og dag ut!
Legg ut et bilde av den andre skjermen med navi i bruk.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA