Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bedre Tesla Navigasjon på vei..

Startet av JorEl, søndag 04. mars 2018, klokken 18:20

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sveinung1954

«light years ahead' of the current system»

Da er det jo lov å håpe på 2017/2018 nivå kanskje?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

turfsurf

Lurer på hva som er så mye bedre.... litt penere og raskere er ikke så viktig akkurat.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

spirrevipp

Har blitt sendt ut på endel sub-optimale ruter av Tesla-navigasjonen, både i Norge, Danmark og Tyskland. Akkurat som med navi'en i bilen jeg hadde før Tesla. Håper den nærmer seg Google-maps nivå, det ville være en markant bedring.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Vhagar

Google tar også rare veivalg så vet ikke om å være fornøyd med "google-standard" er nok. Se f.eks. på ruten fra Lom (Fossbergom) til Beitostølen. Google maps nekter å velge Valdresflya, men velger enten via Lillehammer og Dokka eller heile veien rundt via Byrkjelo, Fjærland og Lærdal. Galskap! Dette rutet Google rett tidligere, så feil er innmeldt men det tar vel noen år å rette?

Drag'n drop for å endre veivalget eller i det minste waypoints er et minimum om «light years ahead» skal være i nærheten av å innfri noe som helst. Gjerne mulighet til å lagre ruter også for å spare tid.

Navi på storskjermen føler jeg er for langt unna blikket på veien til å fungere optimalt til andre ting enn å beregne SOC ved ankomst eller underholdning for passasjerer. Biten i instrumentpanelet føles litt hemmet av rattet slik jeg har det.

Personlig preferanse på kartplassering har til nå vært mobil (Samsung Note 3) i frontruta klint inntil A-stolpen slik at den hindrer sikt minst mulig. På X vil den faktisk da ikke hindre noe, siden A-stolpen er så bred. Det gjør at en ikke mister blikket av veien når en må følge med på fil-valg i større ukjente trafikkmaskiner (få av de i Norge).

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Jeronan

In Europe, TomTom navigation is still superior in every way.

Smart routing is excellent, based on excellent and accurate traffic information. It has saved me countless hours of traffic jams, when we drove through Germany with all the road work that is going on there.

Google Maps has also become a lot better over the years, but with Tesla it's their own navigation system and google maps is only used for the map data, not the actual routing.

That is the problem currently with Tesla. Especially the moment you enable traffic based routing, it gets completely messed up.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

o.b.lix

Sitat fra: Jeronan på mandag 05. mars 2018, klokken 09:39
In Europe, TomTom navigation is still superior in every way.

Bortsett fra når du skal skrive inn adresser, der er Tesla overlegen på det meste!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jeronan

Sitat fra: o.b.lix på mandag 05. mars 2018, klokken 10:58
Sitat fra: Jeronan på mandag 05. mars 2018, klokken 09:39
In Europe, TomTom navigation is still superior in every way.

Bortsett fra når du skal skrive inn adresser, der er Tesla overlegen på det meste!

Luckily that functionality seems to be stock Google. But yes, address search could be better on my TomTom Go 510. :)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øggen

Blir iallefall kun ny navi på nye biler med ny MCU. Vi gamle må slite videre.

https://twitter.com/elonmusk/status/978132755740377088?s=19
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Jeronan

Sitat fra: Øggen på mandag 26. mars 2018, klokken 20:49
Blir iallefall kun ny navi på nye biler med ny MCU. Vi gamle må slite videre.

https://twitter.com/elonmusk/status/978132755740377088?s=19

Huh? Where did you get that from his post?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Øggen på mandag 26. mars 2018, klokken 20:49
Blir iallefall kun ny navi på nye biler med ny MCU. Vi gamle må slite videre.

https://twitter.com/elonmusk/status/978132755740377088?s=19

Jeg tolker det som at "det gamle navigasjonssystemet hadde mye kode vi ikke hadde innsyn i så derfor skrev vi det om" . Gammelt system her er altså navi-kode, ikke MCU
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

keepitsimple

Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Larsebass

Halvveis i første langtur med X75, og veldig fornøyd. Men: hva er greia med at kartet:

* ikke ville kjøre E6 til Lillehammer fra Oslo men heller via Gjøvik. Dette selv etter at vi var ganske nærme Lillehammer
* til Tyin fra Dokka fulgte jeg navigasjonen slavisk og så steder jeg aldri har sett før :) Etterhvert ville den at jeg skulle følge en vei parallelt til E16. Da ga jeg opp.

La oss håpe helgen bringer ny ruteplanlegger!
Tesla X75D.

jkirkebo

Sitat fra: Larsebass på torsdag 29. mars 2018, klokken 11:55
Halvveis i første langtur med X75, og veldig fornøyd. Men: hva er greia med at kartet:

* ikke ville kjøre E6 til Lillehammer fra Oslo men heller via Gjøvik. Dette selv etter at vi var ganske nærme Lillehammer
* til Tyin fra Dokka fulgte jeg navigasjonen slavisk og så steder jeg aldri har sett før :) Etterhvert ville den at jeg skulle følge en vei parallelt til E16. Da ga jeg opp.

La oss håpe helgen bringer ny ruteplanlegger!

Slå av "traffic based routing" eller hva det nå heter, da blir det mye bedre. Settings - apps - navigation.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Larsebass

Tesla X75D.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA