Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladestasjoner i Hamar, Moss og Økern - status ?

Startet av jkirkebo, lørdag 30. juli 2011, klokken 15:27

« forrige - neste »

jkirkebo

Nå som det ser ut som om det blir en Leaf på oss er jeg veldig interessert i utbyggingen av hurtigladestasjoner. Hamar, Økern og Moss har jo vært nevnt tidligere, er det noen som vet status på disse utbyggingene ?

En operativ hurtiglader på Hamar er nemlig det som skal til for at jeg innimellom kan ta Leafen til hytta istedenfor Touranen. Økern kan også vært til nytte innimellom, men er ikke så kritisk siden jeg normalt kombinerer hytteturer med jobb og dermed kan lade 8-9 timer i U5 på Oslo City på vei til eller fra hytta. Moss går i kategorien "kjekt å ha" ;)

Så vidt jeg skjønte har man fått støtte fra Transnova for disse stasjonene, og ett eller annet sted leste jeg at de måtte vært operative innen desember i år for å få utbetalt støtten på 200.000 kroner ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.Strom

det siste jeg så på hurtigladere var at nissan sin LVL3 lader koster ca 45k USD å sette opp.
http://nissan-leaf.net/2010/05/22/level-iii-nissan-leaf-quick-charger-debuts/

med moms og dollarkurs på ca 5,5 blir det 310k NOK, så runder vi av opp siden elektrikere er lønnsadel her og lavstatus der. Så norsk pris havner vel et sted mellom 400k og 500k  kroner. Vill gjetning, så jeg blir gjerne korrigert.

trekk fra 200k i støtte, så er du på 200k-300k. Full tank koster deg 30kroner inn, så dersom du selger den for 50, tar du inn 20 kroner på 20 minutter.

Hvis elbilene står i kø døgnet rundt for å fylle tar du da inn 1440 kroner dagen.
Si at du har 10% brukstid. da er du nede i 144 kroner eller ca 50k i året. da har du ROI på 15-25% et sted.

Basert på denne forholdsvis enkle beregningen med mye synsing, synes jeg det er rart at ikke flere bensinstasjoner setter opp hurtigladere.


Thomas Parsli

Svaret er kanskje at det er få som evner å tenke nytt -og at stasjonene i stor grad er kjedestyrt?

Og så fremstår kanskje elbiler som litt "skumle" for bransjen  ::)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.Strom

Det skumle er vel at det ettervert blir flere elbilister, og at disse da ikke er "lært opp" til å stoppe langs veien for å kjøpe pølser og boller. Det ville jeg vært redd for dersom jeg eide en bensinstasjon

el-snorre

Transnova hadde en utlysningsrunde i 2. kvartal på støtte til hurtigladere, og har nylig en utlysningsrunde nr 2 (ekstra penger). Transnova har gitt tilsagn til en rekke aktører som nå må melde tilbake om de takker ja. De som takker ja må innen utgangen av året skrive kontrakt med Transnova, med en forpliktelse om utbygging i løpet av eks 2012.

Det er mye som skal på plass før en stasjon kan åpne, så veldig mange stasjoner kommer det nok kanskje ikke før nyttår.

Det er også slik at bl.a. DSB er kritisk usikker til sikkerheten ved å sette opp ladere på bensinstasjoner.

Men tiden går fort, så neste sommer bør nok mye være på plass.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Jeg forsto det som at de som fikk tilskudd i den første runden måtte ha operative ladere 1/12/2011 for å få utbetalt støtten, men dette kan selvfølgelig ha blitt endret underveis. Jeg har også forstått det slik at Moss, Økern og Hamar var blant de lokasjonene som fikk støtte i første runde.

Ellers er vel neste sommer hel ok, jeg tar neppe første hyttetur med Leaf midtvinters, får nok prøve meg sommerstid først ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

Sjekket sidene til Transnova, og der fant jeg følgende på Østlandet:

- Kongsberg, Stortorvet
- Øvre Eiker, Eikersenteret
- Drammen, Marinelyst
- Lier, Kjelstad
- Sandvika
- Skøyen


Alle disse står Grønn Kontakt AS bak.

Skedsmo Parkering er nevnt med en stasjon, og Statoil, som antagelig er på Økern.

Fortum Markets AS står bak en stasjon i Klokkergårdsveien (hvor nå det er).

Ellers er det stasjoner i Rogaland (Lyse), Hordaland og Trondheim (EV Power).

Mosseporten er faktisk ikke nevnt, men det er kansje ikke Transnova som gir støtte til denne?
Hamar kan jeg ikke se er nevnt her.

Vet ikke om dette er første eller andre runde...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på tirsdag 02. august 2011, klokken 15:11
Sjekket sidene til Transnova, og der fant jeg følgende på Østlandet:

- Kongsberg, Stortorvet
- Øvre Eiker, Eikersenteret
- Drammen, Marinelyst
- Lier, Kjelstad
- Sandvika
- Skøyen


Alle disse står Grønn Kontakt AS bak.

Fint at det kommer noen på den siden, men ingen av disse har noen som helst nytte for min del :(

Sitat
Skedsmo Parkering er nevnt med en stasjon, og Statoil, som antagelig er på Økern.

Statoil sammen med Zero etter hva jeg skjønner. Jeg kommer nok til å bruke denne innimellom.

Sitat
Fortum Markets AS står bak en stasjon i Klokkergårdsveien (hvor nå det er).

Dette er i Sarpsborg, rett ved E6 (og 500m unna Nissans 2 hurtiladestasjoner)...

Sitat
Mosseporten er faktisk ikke nevnt, men det er kansje ikke Transnova som gir støtte til denne?

Vet ikke hvordan det er med støtte, men jeg fant ut at Østfold Fylkeskommune står bak.[/quote]

Sitat
Hamar kan jeg ikke se er nevnt her.

Noen andre som vet noe om denne ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Enmira

Sitat fra: Boogie på tirsdag 02. august 2011, klokken 15:11

Mosseporten er faktisk ikke nevnt, men det er kansje ikke Transnova som gir støtte til denne?
Hamar kan jeg ikke se er nevnt her.

Ladere på Mosseporten flyttes til Marché Øst Rygge.

Kart på Gule sider: http://kart.gulesider.no/m/avMjs

Koordinater (tatt ut fra Gule sider) for selve plasseringen:
WGS 84: N 59° 25.608', E 10° 42.491'
WGS 84 - desimal: 59.42680, 10.70818
EUREF89: 6588822, 596915

Laderen er en av de som er en del av Zero prosjektet og den støttes av Østfold Fylkeskommune.

Vi håper å ha den i drift i løpet av et par uker  :)

Håper dette var litt avklarende.

Jan Tore

kenmyh

Det står allerede en hurtiglader på birger n haug på Økern. Men denne er visst foreløbig kun for Leaf-kunder (når den bilen kommer, glede seg! :) )
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

JTGjøby

Oppdatering om hurtigladeren ved Marché Rygge Øst:

Jeg har i dag testet både elbilen Nissan Leaf og den nye hurtigladeren ved Marché Rygge Øst. Hurtigladeren har offisiell åpning i morgen (torsdag 29. september 2011) kl 10:00. Etter det er den åpen for offentlig bruk. Lading er foreløpig gratis.

Testen av hurtigladeren, som jeg har vært prosjektleder for, gikk upåklagelig.

Jeg er også veldig fornøyd med testen av Leaf. En hvit Leaf er ni i bestilling  ;D

Se bilder av laderen og Leaf'en her: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.277660455584950.75451.163392543678409&l=c634b785db

Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

jkirkebo

Sitat fra: Enmira på onsdag 28. september 2011, klokken 13:07
Oppdatering om hurtigladeren ved Marché Rygge Øst:

Jeg har i dag testet både elbilen Nissan Leaf og den nye hurtigladeren ved Marché Rygge Øst. Hurtigladeren har offisiell åpning i morgen (torsdag 29. september 2011) kl 10:00. Etter det er den åpen for offentlig bruk. Lading er foreløpig gratis.

Supert! Nå begynner det å hjelpe. Jeg kommer neppe til å bruke denne veldig ofte da jeg normalt vil kunne komme meg til Oslo (96km) på en lading, men den kan vært kjekk å ha i nødstilfeller. F.eks om jeg har glemt å lade til 100% vinterstid...

Har noen peiling når den på Statoil Minnesund vil være operativ ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

det virker som at det skjedde en masse så er alt stoppet  å det jelper ikke at det er en på nissan i sarpsborg den får ingen  bruke den er kunn til demo biler
men ellers burde en fordele de første med noen  mils avstand ikke 2 ved drammen å fler i oslo en trenger de når en er på langtur ikke når en  er i byen   jeg ser nå og at nissan  kommer med at en nesten ikke skal bruke hurtigladre  hvorfor  får de dem da  men vi med i miev kann da bruke dem  fra en som har kjørt over 3000km på en måned i en i miev

Rossifan46

#14
Var innom Statoil Økern idag, og der var hurtigladeren oppe og så helt klar ut, men merket med en lapp "Straks klar for hurtiglading".

Noen som vet når denne blir satt i drift  ???
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA