Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading eller Fleksilading

Startet av Hans Magne Johansen, søndag 04. mars 2018, klokken 09:17

« forrige - neste »

Hans Magne Johansen

Hurtiglading eller Fleksilading?
Jeg trenger litt hjelp med å forstå dette.
Jeg har bestandig brukt hurtiglading på e-golfen , for meg så er ordet hurtiglading at det går fort å lade bilen med.
Flekslading? for meg så tror jeg at den bruker lengere tid å lade? eller hva?
Prisen er jo betydeligere lavere på denne type lading.

pudderjagar

Hvis du kombinerer hurtiglading og fleksilading så er da best.
Har du da travelt og bare skal ha straum på bilen for å kome vidare så er da den raskaste metoden.

Men hvis du har eit gjøremål samtidig som du lader så må du vurdere om du kan klare deg med fleksilading. Ei hurtiglading er ofte over på 5 - 20 minutt mens ei fleksilading går får 1 - 4 timar alt etter kor mykje straum du treng. Dent ek lengre tid men du får meir tid til å gjere da du skal og da er billigare. Slek som kjøpesenter der du ofte bruker 2 - 3 timer med heile familien på slep! Må presisisere at da er KUN Grønn Kontakt sin prismodell som gjer da billigare der du betaler for den effekten du tar ut pr 15min intervall.

For min del så bruker eg mykje fleksilading og planlegger litt etter det hvis eg veit eg må lade for å klare dagens runde.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Måkemannen

Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. mars 2018, klokken 10:59
Hvis du kombinerer hurtiglading og fleksilading så er da best.
Har du da travelt og bare skal ha straum på bilen for å kome vidare så er da den raskaste metoden.

Men hvis du har eit gjøremål samtidig som du lader så må du vurdere om du kan klare deg med fleksilading. Ei hurtiglading er ofte over på 5 - 20 minutt mens ei fleksilading går får 1 - 4 timar alt etter kor mykje straum du treng. Dent ek lengre tid men du får meir tid til å gjere da du skal og da er billigare. Slek som kjøpesenter der du ofte bruker 2 - 3 timer med heile familien på slep! Må presisisere at da er KUN Grønn Kontakt sin prismodell som gjer da billigare der du betaler for den effekten du tar ut pr 15min intervall.

For min del så bruker eg mykje fleksilading og planlegger litt etter det hvis eg veit eg må lade for å klare dagens runde.
Kjører ikke du en Zoe?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


pudderjagar

Hvis du ser i singaturen min så har eg fleire bilar. Nissan har 6kw lader. (Caravellen er no solgt men får ikkje retta da!!!!)
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

#4
Fleksilading er et tåpelig ord. Det gir ingen mening.

For meg er AC-lading et bedre ord. Eller Type2-lading kanskje?

Uansett: En e-Golf kan hurtiglade med ca 50kW effekt, men AC-lader med kun 3,6 til 7,2kW effekt, avhengig av modell. Det tar dermed 4 til 8 timer å fullade en e-Golf med AC-lading.

Andre elbiler kan lade raskere på AC. BMW i3 ny modell kan nå lade på AC med 11kW. Tesla kan AC-lade på 11kW, 17kW eller 22kW avhengig av modell. Renault Zoe kan AC-lade på 22kW eller 43kW avhengig av modell.

22kW AC-lading på min Tesla er genialt, og brukes mye i stedet for hurtiglading. 22kW AC-lading gir meg ca 100km rekkevidde pr time lading.

AC-lading er snillere mot batteriet. Hvis jeg bor på hotell, og har valget mellom hurtiglading eller AC-lading, så ville jeg valgt AC-lading mens jeg sover. Billigere, bedre for batteriet og det tar mindre tid (fordi jeg slipper å stå der mens bilen lader).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Da er bare Grønn KOntakt somkalelr da fleksilading og begrepet er ikkje så dumt. For her betaler du for den hastigheten du bruker.

Hjå dei andre operatørane betaler du 1 kr pr minutt uansett. BKK er litt spesiell fordi dei har makspris på 85 kr.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Måkemannen

Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. mars 2018, klokken 13:14
Hvis du ser i singaturen min så har eg fleire bilar. Nissan har 6kw lader. (Caravellen er no solgt men får ikkje retta da!!!!)
Ok. Kunne ikke se signaturen din på Tapatalk

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Hans Magne Johansen

Hei
Takker for svaret som jeg fikk.
Da vet jeg det.

geear

Sitat fra: fredag på søndag 04. mars 2018, klokken 13:24
Uansett: En e-Golf kan hurtiglade med ca 50kW effekt, men AC-lader med kun 3,6 til 7,2kW effekt, avhengig av modell. Det tar dermed 4 til 8 timer å fullade en e-Golf med AC-lading.
Dessverre så kan de kun DC-lade med maks 40kW, gjelder både 190 og 300km.  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA