Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla truck "goes live"

Startet av trondhla, torsdag 08. mars 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

trondhla

Her er en tung elbilnyhet: Tesla Truck er satt i produksjon, dvs. kjører med last:
https://electrek.co/2018/03/07/tesla-semi-first-cargo-trip-gigafactory-1-fremont-factory-elon-musk/

Tiden vil vise hva denne lastebilen leverer, men man får håpe at de leverer som lovet. Gjør den det vil Volvo Trucks, Scania, DAF og andre få det hett om ørene. Driftskostnadene for en el-lastebil er jo bare en brøkdel av hva de er for en konvensjonell lastebil. Så kommer vedlikeholdsutgiftene i tillegg. Dette vil gjøre hele produktporteføljen deres uselgelig over natten selv om utviklingssjefen hos Volvo har avfeid hele ideen med el-lastebiler. Men sitt "Tesla Moment" vil de nok før eller senere få tenker jeg.

JorgenM

- Dette vil gjøre hele produktporteføljen deres uselgelig over natten

Forstår ikke helt denne unødvendige dissingen av andre produsenter. Det skaper bare unødvendig hat og misnøye mot Tesla.
Flere av de andre du nevner har hatt el-lastebiler på veiene noen år allerede og er nok langt foran Tesla hva angår teknologi og ikke minst kunnskap/erfaring om lastebilindustrien.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hsa77

Det er et par år til man kan kjøre Tesla semi fra et fiskebruk i distriktet til markedet i Sør Europa like effektivt som med en diesel Volvo - dessverre.  Det må bygges ut et gigantisk nettverk med Megawatt-ladere før noe slikt blir mulig, det kommer til å ta tid.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kodalse

Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:18
Det er et par år til man kan kjøre Tesla semi fra et fiskebruk i distriktet til markedet i Sør Europa like effektivt som med en diesel Volvo - dessverre.  Det må bygges ut et gigantisk nettverk med Megawatt-ladere før noe slikt blir mulig, det kommer til å ta tid.
Tenkt eksempel Frøya til Amsterdam 1900km:
40 mil lading à 30 minutter på Megalader
5 ladestopp (4 om man regner med full 80-mils rekkevidde fra start)

Dertil kommer kjøre og hviletidsbestemmelser som naturlig vil ha megalader på sentrale punkt.
Da er vi nede på ingen ekstra ventetid etter reglementet.
Det kan vel tenkes at siden en Tesla Semi har en helt annen aksellerasjonsegenskap enn tradisjonelle semitrailere vil det kunne knappes inn betraktelig i normal trafikkflyt også?

Tipper at fiskeindustrien gladelig bidrar med finansiering om det kreves.

For ordens skyld kjøre og hviletidsbestemmelser:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid

Daglig kjøreperiode

Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause
Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile
Døgnhvile

Hovedregelen er døgnhvile på 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn
Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

hsa77

Sitat fra: kodalse på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:59
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:18
Det er et par år til man kan kjøre Tesla semi fra et fiskebruk i distriktet til markedet i Sør Europa like effektivt som med en diesel Volvo - dessverre.  Det må bygges ut et gigantisk nettverk med Megawatt-ladere før noe slikt blir mulig, det kommer til å ta tid.
Tenkt eksempel Frøya til Amsterdam 1900km:
40 mil lading à 30 minutter på Megalader
5 ladestopp (4 om man regner med full 80-mils rekkevidde fra start)

Dertil kommer kjøre og hviletidsbestemmelser som naturlig vil ha megalader på sentrale punkt.
Da er vi nede på ingen ekstra ventetid etter reglementet.
Det kan vel tenkes at siden en Tesla Semi har en helt annen aksellerasjonsegenskap enn tradisjonelle semitrailere vil det kunne knappes inn betraktelig i normal trafikkflyt også?

Tipper at fiskeindustrien gladelig bidrar med finansiering om det kreves.

For ordens skyld kjøre og hviletidsbestemmelser:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid

Daglig kjøreperiode

Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause
Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile
Døgnhvile

Hovedregelen er døgnhvile på 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn
Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler
Sier ikke at Tesla Semi ikke kan klare jobben, men det krever en stor utbygging av en helt ny ladeinfrastrukrur med mye kraftigere ladere enn dagens Super Chargere - det kommer til å ta mange år.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

"Tesla moment" kommer nok til flere det-etterhvert. Men først skal semien i produksjon, det skal vissnok ta en par Elon Musk- år, eller rundt 4 år etter den Gregorianske kalenderen ..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA