Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig fall og ustabil SOC

Startet av DannyRS, fredag 02. mars 2018, klokken 20:00

« forrige - neste »

DannyRS

Har ved noen anledninger sett SOC rase nedover i et veldig tempo, for så å stige igjen. Dette ved kjøring på motorvei. Det har skjedd ved 40% og lavere. SOC går så litt opp og ned og stabiliserer seg etterhvert. Skjer over få minutter, kan være store forandringer på få hundre meter.

Har ikke hørt med forhandler enda.

Eks
19% --> 7% --> 17%
38% --> 31% -->37% --> 34%





Har kjørt 80' km med eldre leaf uten noe slikt.. fler som har opplevd dette?
Kan det være relatert til lav temp? Noen ustabile celler?
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

Beckern

Bare teorier fra en amatør med dog: Under belastning faller spenningen ganske realt. Dette skal visningen ignorere eller rettere sagt omregne spenning + effektuttak til noe fornuftig.
Misstenker at det er bugs i beregningen som forteller bilen at lav spenning = lite igjen når den lave spenningen i realiteten er forårsaket av belastnigen. Deretter korrigerer den igjen.

sylwester

De gamle leafene tok vel ikke hensyn til spenning i det hele tatt? Dvs. at % var av resterende Ah.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Sitat fra: sylwester på fredag 02. mars 2018, klokken 23:43
De gamle leafene tok vel ikke hensyn til spenning i det hele tatt? Dvs. at % var av resterende Ah.
Tja, hvordan beregnet de resterende Ah?
Det gjøres jo vanligvis med spenning, men kan selvsagt bruke et utgangspunkt og måle forbrukt energi og deretter beregne resterende energi. Høres upresist og tungvindt ut.

daggad

Jeg vil tro et spenningsfall vil kunne merkes med full gass over litt tid, men ellers...skeptisk.
Holder på mye med Lihiumbatterier på modellfly og spenningen monitoreres konstant. Det skal jaggu litt trekk til for at denne synker. Gjerne 10-20 ganger batteriets kapasitet. Og på en bil er en vel ikke overhodet i nærheten selv om battericellene ikke kan levere det som de vi bruker gjør.
Trolig bare en softwarebug. Kanskje i forbindelse med den ekstreme kulden.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Dag_Erik

Sitat fra: DannyRS på fredag 02. mars 2018, klokken 20:00
Har ved noen anledninger sett SOC rase nedover i et veldig tempo, for så å stige igjen. Dette ved kjøring på motorvei. Det har skjedd ved 40% og lavere. SOC går så litt opp og ned og stabiliserer seg etterhvert. Skjer over få minutter, kan være store forandringer på få hundre meter.

Har ikke hørt med forhandler enda.

Eks
19% --> 7% --> 17%
38% --> 31% -->37% --> 34%





Har kjørt 80' km med eldre leaf uten noe slikt.. fler som har opplevd dette?
Kan det være relatert til lav temp? Noen ustabile celler?

Hei, jeg er erfart det samme med min én gang.
På motorvei, SoC var vel ca.23 %, det var minus -12 og iskald motvind.
Kjørte en kort strekning på vei til jobb, og var vel oppe i 120-130 km/t.
Da raste det plutselig ned til 8%, og bilen pep om lading osv. Jeg skvatt jo,
roet ned farten ned til 100-110, så gikk batteriet opp igjen til 21%.

Jeg så også det samme på teslabjørn sin video hvor han sammenligner Ioniq mot Leaf.

Leafen håndterer rett og slett kulde overraskende dårlig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Joltus

Dette bør dere ta med forhandler umiddelbart.

elekTrond

@DannyRS: Dette skjer hele tiden med min 48V 750W elsykkel. Motorkontrolleren ber om 25A, mens BMSen i batterikassa struper leveransen ved 20A. Når jeg går av "gassen" får jeg tilbake "strøm-nivået" i displayet. Men uansett noe jeg ikke ville godtatt i en ny bil til flere hundretusener.

[egenopplevd trilling-anekdote]
I januar holdt jeg full gass (120-130 km/t) opp trefelten fra Gjøvik til Raufoss i -10 -15°C. Bilen holdt koken, og strømnåla lå og vaket rundt klokken halv tre, tre hele tiden. Da jeg nærmet meg toppen av gutua ble det brått kaldt i kupéen. Registrerte dette med et barnlig forskersmil og lot pedalen være fastsveiset til torpedoveggen. Da jeg slakket av over kulen og svingte av, kom varmen etterhvert tilbake. Hele seansen var over i løpet av en håndfull minutter.

Batteriskalaen går som kjent i sekstendels takt, så om det i det hele tatt kom tilbake noen ioner etter eksperimentet vites ikke.
[/egenopplevd trilling-anekdote]
'13 Mjau

sylwester

Sitat fra: Beckern på fredag 02. mars 2018, klokken 23:47
Tja, hvordan beregnet de resterende Ah?
Det gjøres jo vanligvis med spenning, men kan selvsagt bruke et utgangspunkt og måle forbrukt energi og deretter beregne resterende energi. Høres upresist og tungvindt ut.

Uansett så er ikke jeg noen ekspert, men jeg vet at den siste Ah vil ha 360Wh, mens den første vil ha 400Wh og at det stemmer ganske godt med at % i bunn forsvinner fortere enn % i topp.

Slik du forespeiler målingen batteriet belastes og bruke strøm for å finne ut hvordan leia er. Tviler på at elbiler bruker opp batteriet på den måten. Da er det bedre å bruke en statistisk modell og oppdatere den modellen når det trekkes strøm eller lades. Se A Closer Look at SOC and SOH Estimation Techniques for Batteries
Tenker at denne statistiske modellen/bergningen muligens har en bug i nye Leaf som gjør at den ikke er helt til å stole på bortsett fra ved 100% og nær 0%.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Jeg tror også det er en bug eller svakhet i modellen for beregning av SOC. Kanskje så enkel som at de har beholdt samme modell for 40kWt batteri som 24 kWt. Spekulasjon. Annen spekulasjon, og det er at jeg har observet på noen YouTybes der LeafSpy er brukt på bilen i ulike kulde. Jo kaldere det var, jo mer avvik var det mellom bilen og LeafSpy. Så modellen for estimering av SOC har ikke "temp-kompensering" god nok kan hende.

Uansett, det er mindre sannsynlig at det er noe annet galt fatt, dvs celler som gått i stykker eller det lekker energi som gjør at det faktisk forsvinner energi.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsa061

Leaf-en bruker vel en kombinasjon av teknikker for å gjette hvor mye strøm som er i batteriet. I utgangspunktet skulle man tro dette var enkelt. Sjekk hvor mye spenning du har, slå opp i en tabell som sier hva den spenningen tilsier i kapasitet og vips : du vet hvor mye strøm du har. Så enkelt er det ikke..

1. Spenningen faller ved belastning..
2. Spenningen faller mer ved belastning når det er kaldt.
3. Batteriet blir slitt med tiden.

Så for å gjøre det litt mer nøyaktig så teller Leafen hvor mye strøm som går inn og ut av batteriet i tillegg til å å bruke spenningen. Dette funker vel stort sett greit, men ved høy belastning og kulde kan det bli krøll. Da vil spenningen være en god del lavere enn forventet ( basert på telling av strøm inn og ut av batteri) og tilslutt så tenker Leafen: Føkk it! Jeg stoler ikke lenger på at jeg har talt riktig, her må jeg justere ned estimatene mine siden spenningen jeg måler er mye lavere enn den burde være.

En ting Nissan kunne ha gjort for å unngå dette, er å bruke effektuttaket i kombinasjon med temperaturen for å regne seg tilbake til hva batterispenningen ville vært uten den høye belastningen. Kanskje de gjør dette, men at det ikke er så lett som man skulle tro.

Det jeg har skrevet er en kombinasjon av synsing og fakta..




Jeronan

#11
What could be here and this is just a result of Li-Ion batteries not handling very cold temperatures well, since Nissan Leaf doesn't have Thermal battery management yet (seems to be finally coming next year with the 60kWh version).

So if you started early morning on a freezing cold battery, then the % SoC will drop much faster in the beginning and then after some driving, the battery heats up and the % SoC will settle down and the guesometer recalculates and gives you an adjusted % SoC.
You can confirm this is the case, when checking your energy consumption during driving in cold weather. In beginning you should see a much higher Wh/km consumption with flat cold battery and after a while the consumption should go down a bit.

I agree it's a terrible way of calculating and strange too. Usually guesometers fluctuate with estimated KM range, not the actual % of the Battery pack, since that is a constant, unless you go down a long mountain road that you regenerate long enough to put % back into the battery.  :o

So I hope for you it's just a software bug combined with the very cold weather and not an issue with the battery pack.  I would at least discuss this with the Dealer.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Stig85

Gjenoppliver denne da dette har vært et gjentagende problem på min 2018 Leaf. BMS er forsøkt byttet, nå står den på andre måned på verksted i påvente av nytt HV-batteri. Leveringstid på dette er visst ukjent, det var ca to mnd ventetid i mars, det estimatet er nå fjernet i alle oversikter Nissan sitter på  :'(
Kilometerstand på min har i forbindelse med x antall verkstedbesøk og diagnoseforsøk så vidt bikket 100000 km.

Flere som har opplevd feil på HV-batteri på sine nyere Leaf (40 kWh)?
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Stig85

Ingen? Klar over at Leaf-forumet ikke er det det var lenger men  :laugh:
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

DannyRS

Trådstarter her. Kan komme med en oppdatering. Har den samme bilen fremdeles. Ikke hatt noen videre problemer. Så grunnen er nok som beskrevet, lav temperatur og høy belastning. Kan kjøre drøye 200 km i hastighet 80-110 km/t på denne tiden av året. Kjørt ca 60k km.

@Stig85
Vi får ta det som er godt tegn at ingen melder seg.. Lykke til med leveringstid 😬
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA