Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dimensjoner og sammenligninger

Startet av daktari, fredag 02. mars 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

moe696

Akustisk glass har en høyere kvalitet en vanlig glass.  Flere Tesla eiere som bruker penger på å støyisolere bilene sine, noe som er ganske uvanlig ellers i bilverden. Porsche har f.eks akustiske glass som tilvalg på flere modeller.


Nordlands

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. mars 2018, klokken 11:09
Gjerne nevn noe jeg har glemt.
Støtte for Apple Car Play og Android Auto?

Er 0-100 tidene sammenliknbare (alle med eller uten rollout)?

Hvorfor mener du "inkluderte ting" er best for Tesla? Verdi av 3-års service vs. superlading vil jo være veldig individuelt - vil foreslå å skille disse i egne punkter. Tilsvarende serviceplan for TMX koster jo det samme som 8-9 000 kWh med Grønn Kontakt som man vel kan kjøre rundt 40 000 km med.

Bakkeklaring med luftfjæring er vel bedre på I-Pace.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Nordlands på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:15Støtte for Apple Car Play og Android Auto?
Kunne så klart hatt et punkt for dette. Og et punkt for integrert spotify. Men om man skal inkludere hve eneste lille detalj så blir arket fort ganske uoversiktlig.

Sitat fra: Nordlands på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:15Er 0-100 tidene sammenliknbare (alle med eller uten rollout)?
De skal alle være uten rollout. 1 ft gjelder kun performance-modellene.

Sitat fra: Nordlands på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:15Hvorfor mener du "inkluderte ting" er best for Tesla? Verdi av 3-års service vs. superlading vil jo være veldig individuelt - vil foreslå å skille disse i egne punkter. Tilsvarende serviceplan for TMX koster jo det samme som 8-9 000 kWh med Grønn Kontakt som man vel kan kjøre rundt 40 000 km med.
Enig at sammenligningen blir litt individuell. Kunne kanskje fjernet grønt for Tesla, akkurat som på prisen.

Sitat fra: Nordlands på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:15Bakkeklaring med luftfjæring er vel bedre på I-Pace.
Har ikke klart å finne normal bakkeklaring med luftfjæring, bare at man kan heve bilen med 48 mm over normalnivå. Vet du hvor man finner dette?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nordlands

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Nordlands på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:15Er 0-100 tidene sammenliknbare (alle med eller uten rollout)?
De skal alle være uten rollout. 1 ft gjelder kun performance-modellene.
Jeg trodde Tesla oppga alle med rollout fom. performance oppdateringen som kom i fjor sommer.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Nordlands på lørdag 17. mars 2018, klokken 13:15Bakkeklaring med luftfjæring er vel bedre på I-Pace.
Har ikke klart å finne normal bakkeklaring med luftfjæring, bare at man kan heve bilen med 48 mm over normalnivå. Vet du hvor man finner dette?
Ikke bekreftet, men har følgende:
Fra konfigurator, bakkeklaring fullastet: 142 mm (sannsynligvis uten luft).
Fra manual, høyde 1558 mm med luft, 1565 mm uten (antar normalhøyde uten last).
Fra manual, breakover angle 11.95 -> 2990/2*sin(11.95/2) = 155 mm.
Fra manual, access height er 40 mm lavere enn normal.
Fra manual, off-road 2 er 48 mm høyere enn normal.
Extended mode sannsynligvis minst 10 mm til.

Siden breakover angle ikke gir en veldig mye høyere høyde enn "fullastet" antar jeg at normalhøyde er minst 155 mm (for Velar er breakover oppgitt for off-road 2, men fra visning vet vi jo at selv access height er godt over 100 mm så det kan ikke være tilfelle for I-Pace).
Om man antar normalhøyde 155 mm blir område 115-213+ mm, altså minst tilsvarende TMX.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Inge__1976

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. mars 2018, klokken 11:09
Sitat fra: Tellus på lørdag 17. mars 2018, klokken 11:05Disse oppsettene til Andersen er laget kun i et forsøk på å fremheve tesla sine modeller sammenlignet med konkurrentene. Alt standardutstyr i Tesla blir ført inn. Standardutstyr på konkurrentene som teslamodellene ikke har eller kan utstyres med hoppes det over.
Gjerne nevn noe jeg har glemt.

Akustisk laminert glass kunne jeg hatt i listen, men det er ikke spesielt kvantifiserbart, i mitt syn. En bil uten akustisk laminert glass kan jo være stillere enn en bil med det - ikke at jeg sier at Tesla er stillere. Det hadde vært bedre om produsentene målte lydnivået på en standardisert måte. Da hadde man hatt noe å sammenligne.

Helt enig. Denne Hugaas Andersen viser sitt liv til å promotere Tesla (dvs forsvare for seg selv sitt eget kjøp?) på alle disse forumene og det han oppgir tror jeg de færreste ser på som objektive sammenligninger. Nå begynner de første uavhengige testene av Ipace å komme og de konkluderer med at blant annet kjøreegenskapene til Ipace er på et helt annet nivå enn Tesla. Når Etron også etterhvert kommer så vil det overraske meg om ikke enda flere tester viser at Tesla er svært oppskrytt og ligger langt bak på teknologi.

daktari

Teslaene at kjempegode, og langt fremme teknologisk. Mange smarte finesser. Jaguaren blir også topp. Forstår ikke behovet for å rakke ned på pioneren.

Jeg målte bakkeklaringen i tom bil til 17cm. Tror den stod i normal.

I tabellen over mangler endel sikkerhetustyr som Jaguaren har. Bl.a. radar bak, blindsonevarsel, fotgjengergjenkjenning m brems. Fotgjenger-airbag under panser. Varsel for raske biler bakfra. Sette tidspunkt for avreise. Etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

...styring av tidspunkt for batterivarme

Synes det er greitt med oversiktene til Espen, selv om vi må ta det med en klype salt.  Han er ikke ukritisk til Tesla heller.

Counterpointer

Tesla X er en helt eksepsjonell rå bil med veldig mange spesielle løsninger. At den er den naturlige bilen å sammenligne I-Pace med sier litt.

Er enig med SS i at oversikten er nyttig, når en tar den for det den er... en sammenligning.

Ser frem til den dagen hvor vi kan sette inn E-tron i samme skjema. Skulle ikke forundre meg om den kommer ut ganske likt den også.

Stikkkontakt

#68
På visningen i Bergen ble de opplyst at høyeste bakkeklaring var 24 cm. Det tror jeg på. Bilen virket veldig høy i den modusen. Da teppet ble dratt av stod den i lav og da oppfattet jeg den som meget lav,og på ingen måte en SUV.

samotholt

24 cm er høgt og veldig bra! Håper e-tron er i nærheten (har gammel Allroad med 22 cm bakkeklaring - som er ganske mye).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

trd-73

På visningen i Trondheim så stod det på skjermen med fakta at høyeste bakkeklaring var 18.x cm. Det er sikkert med last.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: trd-73 på søndag 18. mars 2018, klokken 18:20På visningen i Trondheim så stod det på skjermen med fakta at høyeste bakkeklaring var 18.x cm. Det er sikkert med last.
Det er i så fall med stålfjærer og ingen last. Luftfjæring justerer seg automatisk slik at bakkeklaring er alltid den samme både foran og bak, uansett last. Dette er en av de store fordelene med luftfjæring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PKM

Noen artikler hevder at bagasjerommet bak er på 656 liter. 

Andre artikler -  som feks denne fra Motor : "Bagasjerommet bak er på 530 liter. I-Pace har et mindre bagasjerom foran på 36 liter samt ekstra plass under setene - til sammen 656 liter. 

En tredje kilde skrev at bagasjerommet på konseptbilen var på 530 liter men ble økt til 656 liter på produksjonsmodellen.

Noen som vet hva som er riktig?

Espen Hugaas Andersen

Det sto noe i linken her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38652.0

Men nå får jeg ikke linken til å fungere.

Det jeg fant ut var 638 liter med luftfjæring, og noe mer uten luftfjæring (656 liter?).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vw e up

Hei.
Dette står,på hjemmesiden.
BAGASJEROM
Bagasjerommet bak er på 656 liter og er 967 langt. Lastekapasiteten i I PACE kompletteres med et bagasjerom under panseret på 27 liter.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA