Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisantydning på euro leaf

Startet av Kav2, fredag 02. mars 2018, klokken 10:42

« forrige - neste »

Kav2

Tjena, grabbar.

Hater egentlig å måtte plage dere med en tråd om dette, men ser ingen annen utvei.

Jeg skal selge leafen min, og saumfarer Finn for å prøve å finne ut hvor mye denne bilen er verdt. Dette er lettere sagt enn gjort, da det er svært mye variasjon på Finn. Leaf S dominerer, og ellers er det litt vanskelig å se om bilene som selges er euro-importerte eller norske, da mange ikke inkluderer dette i annonsen. Er det noen som nylig har kjøpt brukt leaf som vet hvordan markedet ligger an?

Bilen er Acenta 2014 24kwt modell, importert fra Nederland. Førstegangregistrert i 2015. Kjørt 45000. Har denne den såkalte vinterpakka? Det er i hvert fall varmepumpe, men ikke varme i ratt og sete. Appen fungerer som en drøm. Har dongle for tilkobling til leafspy også. Tenker å legge den ut for 140-150 et sted. Hva tenker dere om det? For lavt/høyt? Må jo selvfølgelig bare prøve, men det er nok lurt å prøve å treffe nogenlunde på pris, da annonsen ses mest i begynnelsen.

24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

bob-bob

Garantien er vel gått ut , det trekker jo litt ned. Er det lyktespylere og varme i alle seter +ratt på den så er det nok vinterpakke. På pluss siden ellers så har den ganske kort kjørelengde og hvis bilen ellers er bra , så er vel 140k mulig. Du får prøve !  ( viktig med bra dekk og fullt servicehefte ) 

Limodriver

Lyktespyler har ingenting med "vinterpakken" å gjøre. Lyktespylere er bestilt spesielt for biler til Norge. Varme i bakseter og ratt er det som går under den såkalte vinterpakken.

Det har vært mye diskusjon andre steder foraet vedrørende et påstått varmeteppe rundt batteriene som det har vært hevdet er spesielt for biler solgt nye i Norge. Hvorvidt dette er en realitet eller forhandleres forsøk på å snakke ned importerte biler vet jeg ikke med sikkerhet.

Når det gjelder dekk og servicehefte tror jeg ikke dette er så viktig. Det er lite trolig at verdien på bilen reduseres mer enn dekkslitasjen tilsier. Med andre ord er dekkene helt nye og koster kr5000 er det lite trolig at du får mer enn kr5000 mer for bilen enn om den selges med utslitte dekk. Snarere tvert i mot.

Når det gjelder servicehefte tror jeg det er viktigere hvordan bilen er holdt og ser ut. For å ta ekstremene ville jeg heller kjøpt en strøken bil fra en pedant heller enn en ripete, småbulkete og skitten bil med fullt servicehefte.

bob-bob

Sitat fra: Limodriver på fredag 02. mars 2018, klokken 14:23
Lyktespyler har ingenting med "vinterpakken" å gjøre. Lyktespylere er bestilt spesielt for biler til Norge. Varme i bakseter og ratt er det som går under den såkalte vinterpakken.

Det har vært mye diskusjon andre steder foraet vedrørende et påstått varmeteppe rundt batteriene som det har vært hevdet er spesielt for biler solgt nye i Norge. Hvorvidt dette er en realitet eller forhandleres forsøk på å snakke ned importerte biler vet jeg ikke med sikkerhet.

Når det gjelder dekk og servicehefte tror jeg ikke dette er så viktig. Det er lite trolig at verdien på bilen reduseres mer enn dekkslitasjen tilsier. Med andre ord er dekkene helt nye og koster kr5000 er det lite trolig at du får mer enn kr5000 mer for bilen enn om den selges med utslitte dekk. Snarere tvert i mot.

Når det gjelder servicehefte tror jeg det er viktigere hvordan bilen er holdt og ser ut. For å ta ekstremene ville jeg heller kjøpt en strøken bil fra en pedant heller enn en ripete, småbulkete og skitten bil med fullt servicehefte.

Lyktespylere er oppvarmet og er en del av vinterpakken. Ja,  spylerne er spesielle for Norden , men de er også oppvarmet.

Man kan få bil fra USA eller annet sted med varme i seter og ratt uten at det er vinterpakke på den.
Men nå var det EU bil vi snakket om her.
Jeg kjøper heller en bil med bra dekk og fullt servicehefte enn uten. Det er umulig å vite om en eier er kompetent til å ta service selv eller ikke , og litt enklere å forholde seg til jevnlig ettersyn på verksted.
At en bil er ren og pen ved salg anser jeg som en selvfølge.

NB ! Det er ikke JEG som skal ha bil , jeg bare forteller hva de jevne kjøpere ser etter.
Lykke til med salget ! 

Limodriver

EU biler har ikke lyktespyler. Lyktespylerkravet har med lysstyrke å gjøre og er likt i hele EU/EØS.

Det essensielle i en vintervakker vil jeg tro er eventuell varming av batteriet, deretter setevarne i baksetet og rattvarme. Dersom lyktespyler er en del av vinterpakken må bilen være norsksolgt.

Kav2

Jeg leste noe om en firkant under panseret, som kunne antyde at det var varmeteppe rundt batteriet. Noen som kan beskrive dette nærmere?
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

leafnor

En kollega kjøpte nettopp slik 2014 Acenta, men "norsk". Mener han ga 129.000, gått 60.000km. Han luktet og på en norsk en til 139.000,-, men den måtte han til Oslo for å kjøpe.

Din har nok ikke "vinterpakka" for det bør vell være med ratt og setevarme. Men den har sikkert "varmeteppe" på batteriet, for det var nok bare i noe GEN1 biler solgt i varmere strøk som ikke hadde.
140+ er nok over hva du kan forvente å få, men begynn der et sted, og vil du bli av med bilen så påregn  gå ned til 130.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kav2

Takk for svar alle sammen. Jeg tenkte å reflektere litt høyt her. Har prøvd å danne meg en oversikt over bilene som ligger ute på Finn nå. Sikkert interessant for de som vurderer å kjøpe en leaf også.

Jeg lager meg først en oversikt over leafene som matcher min, som er lagt ut av private.

Pr. 5.3 er det 7 14/15 modeller. Her er lista:

USA-importert - 45'km - 144 000
Franskimportert - 32'km - 129 500 (bilen har riper)
USA-importert - 44'km - 135 500
Franskimportert - 33'km - 179 000
Import - usikkert land - 33'km - 159 000
Import - usikkert land - 31'km - 179 000
USA-importert - 43'km - 138 500


Så er det selvfølgelig ikke slik at bilene faktisk går til denne prisen. Men hvis man sier at bilen er verdt å legge ut til 150 000, så kan vi se på hvilke andre konkurrerende leafer som ligger ute til samme pris.

Norsk 2014 fra forhandler - 61' km - 150 000
2014 Fra forhandler, usikkert om det er import eller ikke - 56' km - 150 000
2014 Fra forhandler, usikkert om det er import eller ikke - 67' km - 150 000
Norsk 2013, privat. Tekna. 49'km - 150 000
Euroimport fra forhandler - 21'km - 150 000 (ett sett dekk)
Norsk 2013 fra forhandler - 49'km - 150 000


+ en drøss Leaf S.

Mange av disse blir for attraktive i forhold til min, hvis jeg velger å legge ut for 150 000. Så jeg tror 140 000 er en passende pris.




Flere innspill?









24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Bjoris

Det lå en norsk 2014, gått 46.000 til 129.000. Det gikk noen dager før den ble solgt også, men tenker at du skal være meget fornøyd med 140.000, jeg tenker det er for høyt ifht norsk som har reklamasjonsrett igjen ...

Limodriver

Det er veldig fokus på "norsk bil" og reklamasjonsrett. Riktigheten av dette på generelt grunnlag (alle merker) er det nok hold i, men for Nissans del er jeg usikker.

Min (og bekjente med Leaf) erfaring er at Nissan gjør det de kan for å avvise reklamasjoner uansett om bilen er norsksolgt eller ikke.

Nå har jeg riktignok EU importert Leaf selv, men ville ikke betalt mye mer for en norskstøttet bil. I realiteten er prisdifferansen en forsikring mot feil som vil være dekket av norsk reklamasjonsrett, men ikkke av fabrikkgarantien. Selv om det er større beløp involvert blir det som kaskoforsikring. For de fleste ville det over tid lønne seg å ikke ha kaskoforsikring (ellers ville ikke forsikringsselskapene tjene penger), men imfrykt for et stort utlegg ved selvforskyldt skade "feiger" en ut og fordeler kostnaden ved å tegne kaskoforsikring.

Kav2

24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

bob-bob

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:49
Det er veldig fokus på "norsk bil" og reklamasjonsrett. Riktigheten av dette på generelt grunnlag (alle merker) er det nok hold i, men for Nissans del er jeg usikker.

Min (og bekjente med Leaf) erfaring er at Nissan gjør det de kan for å avvise reklamasjoner uansett om bilen er norsksolgt eller ikke.

Nå har jeg riktignok EU importert Leaf selv, men ville ikke betalt mye mer for en norskstøttet bil. I realiteten er prisdifferansen en forsikring mot feil som vil være dekket av norsk reklamasjonsrett, men ikkke av fabrikkgarantien. Selv om det er større beløp involvert blir det som kaskoforsikring. For de fleste ville det over tid lønne seg å ikke ha kaskoforsikring (ellers ville ikke forsikringsselskapene tjene penger), men imfrykt for et stort utlegg ved selvforskyldt skade "feiger" en ut og fordeler kostnaden ved å tegne kaskoforsikring.
Har kjøpt 3 Norske Leaf nye , eier 2 i øyeblikket. Jeg har hatt etpar reklamasjons-saker selvsagt , byttet noen frontmerker ( nissan logo med blå lakk som flasset av ) , et side blinklys som bare datt ut av fremskjermen , en hovedlykt som innvendig deksel foran blinklys løsnet på ( inni lykta ja ) , og en liten vannlekkasje i bagasjerom samt et varmeapparat. Alt ble fikset uten diskusjon , og med gratis lånebil mm.  Skriv under her osv osv ... Helt smertefritt ! Super service. Jeg synes fabrikkgaranti funker. Bilene har fungert feilfritt etterpå. Den første var det mest småpirk med , men den var også av de første som rullet ut av fabrikken i England.  Veldig fornøyd totalt sett , og - den nyeste har rullet 55000 km nå , kun frontmerke flass (byttet) ellers ingen feil.  Så at garanti betyr noe : ja ! På den annen side er det lite feil på disse bilene.  8)

leafnor

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:09
Det lå en norsk 2014, gått 46.000 til 129.000. Det gikk noen dager før den ble solgt også, men tenker at du skal være meget fornøyd med 140.000, jeg tenker det er for høyt ifht norsk som har reklamasjonsrett igjen ...
Var trolig den kollega kjøpte, om den var i Trøndelag da.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA