Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nereus vinterdekk

Startet av Perper, fredag 02. mars 2018, klokken 09:17

« forrige - neste »

Megleren

Skulle nesten tror  at han var sponset av megahjul, men han har vel ikke sagt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Counterpointer

Bjørn er jo «sponset» av Tesla uten at det gjør han avholder seg fra å komme med berettiget kritikk

Boomerang

Nå har ikke jeg sett disse Bjørn-videoene og vet ikke hvilke temperaturer han testet i, men..
Vi hadde for en måneds tid siden vår bil med Continental piggfrie dekk parkert i carport på hytta i 3 dager.
I løpet av disse tre dagene var temperaturen aldri over (under?) 28 minus.
Da vi kjørte hjem var temperaturen 33 minus og hadde vært under 30 minus i 12 timer.
Likevel var dekkene overrraskende fleksible, ikke problemer å "flexe" på gummilamellene med fingeren. Og null deformasjon å oppleve under kjøring.

geear

Han stod 6-7 timer i -36 og hele bilen humpet bortover da han la avgårde, på grunn av flat spots på dekkene.

Her har han testet dekkene, så det gir sikkert svar på en del av det trådstarter lurer på:
https://www.youtube.com/watch?v=DOABLgDf3N0

Dette står under "Thanks to Megahjul for providing me the car and the tires."

Men han sier også i videoen at Nereus-dekkene han har på X-en er lånt gratis av Megahjul, så det begynner å havne i grenseland i forhold til hvor mye kjendisbloggerne har fått gjennomgå i forhold til manglende merking av sponsede innlegg og så videre.

OlaM

Sitat fra: gr på torsdag 08. mars 2018, klokken 14:18
Men han sier også i videoen at Nereus-dekkene han har på X-en er lånt gratis av Megahjul, så det begynner å havne i grenseland sammenlignet med hvor mye kjendisbloggerne har fått gjennomgå angående manglende merking av sponsede innlegg og så videre.

Sorry hvis dette virker frekt. Jeg endret "i forhold til" der jeg trodde det var sammenligning og der jeg trodde det var forholdisme, men det ga fremdeles ikke så mye mening. Synes du han gjorde noe bra eller noe dumt?
'21 3LR

geear

#20
Jeg har ikke skrevet at jeg mener verken eller om det han gjør, bare at jeg tror det er en fare for at han lager videoer på kanten med markedsføringsloven.

Forbrukerombud Haugseth sier: "Hun understreker at hver post, snap eller Intagram stories som inneholder produkter som er sponset eller fått betalt for å omtale. Ordet som skal brukes i merkingen er «reklame» ifølge de nye retningslinjene, ikke «ad» som mange bruker i sosiale medier."

https://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter/a/10131358/
https://www.vg.no/rampelys/sosiale-medier/slik-maa-tone-og-andre-kjendisbloggere-merke-reklameinnlegg/a/23224359/
https://www.minmote.no/#!/artikkel/24187491/kjendiser-faar-refs-for-reklame-risikerer-boeter
https://www.vg.no/sport/vintersport/avdekket-lovbrudd-blant-idrettsstjerner-risikerer-boeter-for-snikreklame/a/24187089/

Edit: Hvor gratis Teslaer etter referrals havner oppi dette aner ikke jeg.

ApeX

Bjørn forteller tydelig i klippet at både bilen og alle dekksettene er stilt til disposisjon fra Megahjul. Megahjul er også forhandler av alle dekkene. Testen utfører han selv, og på egne premisser. I testen kommer også Nereus dekket dårligst ut når det gjelder rekkevidde.

Jeg kan ikke umiddelbart se at det er tale om skjult reklame, som ville være i strid med markedsføringsloven § 3 første ledd. Dekkenes ytelser hva gjelder støy og energiforbruk blir også godt dokumentert, helt i tråd med § 3 annet ledd.  Kan heller ikke se, i alle fall i videoen lenket til over, at det er snakk om urimelig handelspraksis (§ 6), villedende handlinger (§7) eller villedende uttalelser (§ 8 ).
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Amoss

Sitat fra: ApeX på fredag 09. mars 2018, klokken 11:42
Bjørn forteller tydelig i klippet at både bilen og alle dekksettene er stilt til disposisjon fra Megahjul. Megahjul er også forhandler av alle dekkene. Testen utfører han selv, og på egne premisser. I testen kommer også Nereus dekket dårligst ut når det gjelder rekkevidde.

Vet ikke helt om jeg har forstått rett, men tror det egentlig vises til kuldetesten, ikke dekktesten. Der observerer Bjørn at dekkene på bilen har blitt stive og urunde i løpet av natten, men nevner (så vidt jeg husker) ikke hverken navn på dekkmerke eller om dette er noe han har blitt sponset på.

Men, så var det heller ikke dekkene som var til test. Om han tidligere har klargjort at de dekkene han til vanlig bruker på egen bil er på ett eller annet vis sponset (dersom det altså forholder seg slik), så ser jeg ikke noe brudd på markedsføringsloven. 

Model S 85D

o.b.lix

Nå er jo Bjørn sponset av flere også enn Megahjul.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ilocinho

Jeg ser at dekk24 har tilbud på 20" Khan felger med Firemax FM806 dekk til 12490kr. Tenker dette er ganske uslåelig pris. Ifølge annonsen er dette det samme som Nereus-dekk. Noen som vet om dette stemmer?

Har fra før av 20" Nokian piggdekk kjøpt gjennom Tesla. Vi feirer jul i Tyskland hvert år, og der er det piggdekkforbud. Dere som har erfaring med Nereus, er disse pålitelige på tørr/våt asfalt og spesielt i høy fart? (Autobahn)
X75D - 2019
e-Golf - 2015

MichaelG

Ja stor forskjell særlig på dekkstøy. Nereus er en drøm å kjøre og halvering av dekkstøy i forhold til flere av de kjente merkene. Dette merkes betydelig. Vil ikke uttale meg om vinteregenskapen da de ikke ble utfordret nok i tiden jeg kjørte. Men stor dekkkstøy forskjell i forhold til andre Teslaer jeg prøvde.

MyMuffin

Sitat fra: MichaelG på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 17:53
Ja stor forskjell særlig på dekkstøy. Nereus er en drøm å kjøre og halvering av dekkstøy i forhold til flere av de kjente merkene. Dette merkes betydelig. Vil ikke uttale meg om vinteregenskapen da de ikke ble utfordret nok i tiden jeg kjørte. Men stor dekkkstøy forskjell i forhold til andre Teslaer jeg prøvde.

Stiller meg bak dette. Har hatt nereus på model S over 2 sesonger (30000km), helt topp kjøreegenskaper for østlandsføre og veldig behagelig dekk (de overlevde også en hel sommer da mine arachnid felger aldri dukket opp). 
Med 2 nye model 3 i hus så var ikke valget vanskelig, her ble det Nereus (Firemax) på oss. Rett og slett litt deilig å bytte om og merke støyforskjellen, for den er betraketlig mot både michelin og hankook dekkene som medfølger M3 (18 og 19 toms). 

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

ilocinho

Takker for svar. Såvidt jeg husker fra testen til TeslaBjørn, så hadde Nereus litt høyere forbruk i forhold til Nokian (?). Er dette "merkbart"? Føler jo at det er så mye som spiller inn på rekkevidden at en 5-7% ekstra forbruk kanskje drukner i ligningen.
X75D - 2019
e-Golf - 2015

MyMuffin

Sitat fra: ilocinho på onsdag 09. oktober 2019, klokken 16:29
Takker for svar. Såvidt jeg husker fra testen til TeslaBjørn, så hadde Nereus litt høyere forbruk i forhold til Nokian (?). Er dette "merkbart"? Føler jo at det er så mye som spiller inn på rekkevidden at en 5-7% ekstra forbruk kanskje drukner i ligningen.

Ikke opplevd noe merkbart høyere forbruk med nereus.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

ToWalkOrDrive

På videoen sier Tesla-Bjørn at Nereus begynner å slippe litt med bakenden i svinger på is, og gir Poor i karakter på is. Men at de ikke slipper plutselig. Noen som har erfaring med is under Nereus? I Stavanger er det stort sett is når vinterdekk behøves. Er det da dumt å kjøpe Nereus for en "lokal-bil"?
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA