Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nereus vinterdekk

Startet av Perper, fredag 02. mars 2018, klokken 09:17

« forrige - neste »

Perper

Jeg har nå kjøpt 4 nye Nereus piggfrie dekk til min 85d. Førsteinntrykket på bar asfalt er meget bra sammenlignet med slitte R2. Igrunn mest spent på hvordan de er på våt asfalt. Andre som har erfaring med disse dekkene?

Counterpointer

Kjører 805 selv på Ampera-E. Synes de er veldig bra på vått føre. De drenerer veldig godt og har bra feste på min bil.

mthoring

Det er vel ikke kjøreegenskapene på tørr og våt asfalt som er de viktigste egenskapene på vinterdekk? Hva med snø og is? Jeg kjører CVC6 og de er knallgode på snø, og bar og våt asfalt. Kun pigg som fungerer på is.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

MyMuffin

Har kjørt nereus hele denne vinteren og er godt fornøyd. De minst like gode som mine forrige Michelin x-ice 3.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Counterpointer

Jeg vil si mine er bedre enn Nokian R2 som jeg hadde i fjor, på alle typer vinterføre

daktari

Wow, jeg har vært kjempefornøyd med R2 denne vinteren. Bedre enn det er jo helt vilt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

Sitat fra: daktari på søndag 04. mars 2018, klokken 21:40
Wow, jeg har vært kjempefornøyd med R2 denne vinteren. Bedre enn det er jo helt vilt.

I agree, the R2's have been performing excellent this winter! They really excelled this winter with all the snow we got.
The only critique the R2's get mostly is on wet roads with heavy rain, then their braking distance is a bit longer than for example the CVC6's, but that is just a matter of keeping a safe distance with the cars in front of you, which a lot of people seem to have trouble with these days. Everyone seems to like to drive as close on your rear bumper as possible, with no idea how dangerous that is. >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

olavxxx

Det blir veldig subjektivt her da, folk kjører på forskjellig føre, har forskjellig kjøremønster, har forskjellig dekktrykk, forskjellige modeller av bilene, har forskjellig dekkdimmensjon osv :P

I tillegg blir den subjektive faktoren alltid en del av kaken her, hvis man skal vite hva som er det bedre dekket - må de sammenlignes med de faktorene som er viktigst og det under kontrollerte forhold. For en elbil vil mange bry seg om støy og energiforbruk, samt da grep. På vinteren vil noen bry seg mer om is enn andre, noen bryr seg mer om snø osv. Ingen av dekkene er perfekt på alt, så man må jo her også vekte hva som er "best".

Perper

Jeg har nå kjørt ca 500km med Nereus og synes de er langt mer stillegående enn R2. Grepet på is og snø er det heller ikke noe å si på. Eneste jeg reagerer på er at de virker litt myke i svinger. Andre som har opplevd det?

Megleren

Dere som har Nereus, hvor har dere kjøpt de?

Noen gode tilbud?

Fått vite at utlevering blir i slutten av Mars, usikker på om jeg skal vente med vinterhjul til neste sesong.
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Counterpointer

Sitat fra: Megleren på onsdag 07. mars 2018, klokken 19:37
Dere som har Nereus, hvor har dere kjøpt de?

Noen gode tilbud?
Megahjul

De har vel alltid «tilbud». Husker ikke kun dekkpris på mine da jeg kjøpte full pakke, men de var svært rimelige.

MyMuffin

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:09
Sitat fra: Megleren på onsdag 07. mars 2018, klokken 19:37
Dere som har Nereus, hvor har dere kjøpt de?

Noen gode tilbud?
Megahjul

De har vel alltid «tilbud». Husker ikke kun dekkpris på mine da jeg kjøpte full pakke, men de var svært rimelige.

Betalte drøye 1000kr dekket hos megahjul.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

geear

Kuldetesten til Teslabjørn var vel med Nereus? De ble steinharde og fikk frosset fast flatspot i kulden, bilen humpet avgårde. Men er ikke godt å si hva som skjer med andre heller i slike temperaturer.

Megleren

Sitat fra: gr på onsdag 07. mars 2018, klokken 22:11
Kuldetesten til Teslabjørn var vel med Nereus? De ble steinharde og fikk frosset fast flatspot i kulden, bilen humpet avgårde. Men er ikke godt å si hva som skjer med andre heller i slike temperaturer.

Så den testen, var ekstreme temperaturer. Som du sier, skulle likt å sett dyrere dekk i samme test.

Tautrekkingen han gjorde viste i hvert fall at dekkene har ganske bra grep.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

geear

Utvilsomt. Men enig i at det hadde vært kjekt å se et dyrere dekk i lave temperaturer. Har nok ikke kjørt bil i -30 selv, men aldri opplevd det på 20-tallet. Jeg var iallfall ikke imponert over at de ble knallharde og fikk flatspots. Så ikke ut som han klarte bevege knastene med fingrene i det hele tatt. Da kan det ikke være mye virkning i et piggfritt dekk lenger, da hele konseptet er at de former seg til underlaget, og i tilfelle så blir vel dette dårligere nedover i temperaturene.

Syns han sa overraskende lite om dette, han pleier vanligvis grave seg ned i slike feil og hendelser og komme med en del utfyllende info. Han nevnte heller ikke dekkmerket i det hele tatt. Noen som vet om han er sponset av Megahjul?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA