Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyheter om EQC

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 02. mars 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

Trond.m

Tja, BMW har vel tatt et valg om ikke å støtte det. Det er mulig grunnen er at det ikke støtter trådløs tilkobling. Jeg synes seriøst det er dårlig av Mercedes å ikke støtte trådløs forbindelse som er en åpenbar fordel. Hva er vitsen med trådløs lading hvis man likevel må koble telefonen til med kabel. Det betyr ikke så mye for meg at det stopper meg fra å kjøpe EQC. Bare litt irriterende side det tydeligvis har vært en intensjon om at det nye MBUX skulle støtte CarPlay trådløst.

mathis

Leser om en på tryneboken at han har fått beskjed om at produksjonen på biler fra Mercedes er forsinket og dette rammer visst nok EQC også. Har folk her hørt noe om det??
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Sitat fra: mathis på mandag 19. august 2019, klokken 19:04
Leser om en på tryneboken at han har fått beskjed om at produksjonen på biler fra Mercedes er forsinket og dette rammer visst nok EQC også. Har folk her hørt noe om det??
Har ikke hørt noe, men på den andre siden har jeg heller ikke fått bekreftet produksjonsdato. En bilfabrikk som Mercedes må jo vite eksakt når de skal produsere en bestilt bil minst et par uker før estimert produksjonsuke. Noen med tidlig produksjon som har fått noe informasjon. Appen «min bil» gir vel ingen informasjon før bilen faktisk er i produksjon.

Butare

Jeg har fått produksjonsdato tidlig september. Ikke hørt noe annet. Jeg er en av de 200.

Trond.m

#259
Sitat fra: Butare på tirsdag 20. august 2019, klokken 08:53
Jeg har fått produksjonsdato tidlig september. Ikke hørt noe annet. Jeg er en av de 200.
Det er det samme som jeg har fått. Det er så vidt jeg vet ikke en bekreftet produksjonsdato, men estimert produksjonsuke (1. uke i september). Offisielt er det vel levering i november de har lovet for å være på den sikre siden, men håper de kommer tidligere.

mathis

Jeg ser i diskusjonen på tryneboken at dette er en fyr som har bestilt sin i Sverige. Ikke har han fått noe reservasjonsnummer heller. Høres nesten ut som at svenskene gjør det på en annen måte. Nå er vel ikke Sverige annonsert som en av de 5 landene som skal prioriteres for EQC heller?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

chargedup

Relativt vanlig at Norge er eneste land man trenger køsystem 2-3 år før produskjonsbilen er lansert ja. Det koster noe å opprette/vedlikeholde/supportere dette køsystemet (for EQC sin del ble nok dette dekket av rentene på x antall reservasjoner på 20.019 kr over 1 år). Dersom man tenker seg at det i Sverige kommer til å selges like mye EQC som feks GLC eller C-klasse er det jo ingen vits med køsystem, bortsett fra det forhandlerne allerede har. Porsche har valgt å lansere reservasjon i de fleste land, så de forskjellige merkene har ulike løsninger.
Mercedes sa vel ca 1000 EQC skulle leveres til kunder ila 2019 og Mercedes Norge sa at 200 stk skulle til Norge ila 2019.
Det at en fyr i Sverige (et land de ikke har hatt hatt mulighet til å reservere bilen) får beskjed om at han dessverre ikke får bilen i år (krydret fra selgeren med dårlige nyheter), bekymrer meg lite pr nå. Forsinkelser er jeg forberedt på, se bare på forsinkelsen til I-pace eller E-tron, men jeg håper også at Mercedes Norge har baller nok til å si ifra til alle sine kunder så fort de får vite det. Dersom BOS/Mercedes Norge velger å ikke ikke fortelle om reelle dårlige nyheter, men man først får høre det av rykter/kunder i andre land vil jeg velge å avbestille.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mathis

I følge Mercedes har de som mål å produsere 100 biler pr dag nå utover høsten. Og til neste år skal de visst øke det til 200 pr dag.
I hvert fall i følge her;
https://www.electrive.com/2019/05/13/mercedes-plans-eqc-production-capacity-of-100-daily/
Da får ikke jeg det tallet på 1000 til å stemme. Vi kan jo også håpe at Mercedes leverer mange biler til Norge iom at de sier vi er blandt de top 5 prioriterte land. Med ca 2500+ reserverte biler så kan de jo dekke det ganske greit om produksjonstallene stemmer.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Fikk melding i går om at min hadde endret status til «i produksjon».
Så de ser ut til å være i rute  :+1:

Butare

Jeg har fått beskjed om forsinkelser. Skulle egentlig produseres tidlig september. Så får vi se når det egentlig blir da...

Trond.m

Sitat fra: Butare på søndag 01. september 2019, klokken 17:15
Jeg har fått beskjed om forsinkelser. Skulle egentlig produseres tidlig september. Så får vi se når det egentlig blir da...
Hmm..forsinket produksjon eller levering ? Så du har ikke fått melding om at bilen har fått ny status ?

jin1987

Jeg fikk også beskjed om forsinkelser fra min selger, nå er dato for produksjon midt i november. Leverings tid ca 4 uker fra produksjon, så ca midt i desember til  jeg får bilen. Kø nr 110 

Trond.m

Biltracker.bos.no sier at min er i produksjon, så jeg håper det stemmer.
Kanskje det er noe av utstyret som er valgt som gir forsinkelse ?
Har bestilt AMG line med premium pakke, samt hengerfeste, omgivelseskamera og ikke så mye mer. Prioritetsnr 31, men om man har nr 100 eller 30 burde ikke bety en forskjell på 2 mnd.

Counterpointer

Sitat fra: TM på søndag 01. september 2019, klokken 21:49
Biltracker.bos.no sier at min er i produksjon, så jeg håper det stemmer.
Hadde ikke du ombestemt deg og skulle ha Audi E-tron 50 isteden ?

Butare

Sitat fra: TM på søndag 01. september 2019, klokken 18:30


Hmm..forsinket produksjon eller levering ? Så du har ikke fått melding om at bilen har fått ny status ?

Kun produksjon. Men det betyr vel forsinket levering også. Ingen ny status utenom den beskjeden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA