Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrenten I-pace

Startet av Råde, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:17

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Forskjellen på pluggen er ikke så stor, Tesla takler 360A over en liten stund og 330A konstant. Ved 500V er det ~180 kW. Man kan få nesten dobbelt så rask hastighet med CCS, men det er da ved 1000V.

Det er ikke umulig man kan få sertifisert effektpinnene i Type 2 til 1000V. Det er ikke en ekstremt høy spenning. Om man kan gjøre dette, så kan pluggene på superladeren gi ut 360 kW i korte perioder og 330 kW konstant.

Hovedfordelen for Tesla å inkludere CCS-støtte er at da kan Teslaene hurtiglade ca overalt. Som sagt så vil CHAdeMO nesten garantert avgå med døden om 10-20 år, og det er ikke lov med adaptere på CCS. Da har Tesla to muligheter for hurtiglader utenom superlader. Det er å enten ha en Type 2 plugg som i dag, og ha en CCS plugg *i tillegg*, eller så er det å integrere superlading og CCS i en felles plugg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

#241
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:20

Fordi når det blir snakk om høyere hastigheter enn 150 kW så tåler ikke pluggen det, den er  vel på grensa allerede med 120 kW .

CCS er godkjent for 200 kW i nåværende form og 350 kW med tilpasninger.

Er enig med deg at nåværende løsning er den mest elegante, men tror ikke den er fremtidssikret nok.

The Type-2 can be updated to support a higher Amp in the future. Have you actually seen the CCS plug and which pins are actually used to charge at DC?

But anyhow, charging above 150kW is a future pipedream anyway, since Li-Ion packs can't and shouldn't be charged above 150kW anyway.So we have to wait for the upcoming Graphene / Solid state battery technology to become a reality, before we see 350kW fast charging becoming a reality.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kirky

Hm, ser for meg mange luringer som kommer til å hacke bil-id når det lades i framtiden - sånn at andre blir fakturert. Fins det muligheter klarer folk det, det ser vi på det meste i dag. Håper isåfall at det ikke gjør standarden mer knotete og får flere steg i seg.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

geear

Får håpe det snart kommer noen andre enn Model X som kan gjøre dette:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Siden i-pace definitivt ikke kan, så er vel e-tron neste håp.

Sverre Grevskott

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:39
Forskjellen på pluggen er ikke så stor, Tesla takler 360A over en liten stund og 330A konstant. Ved 500V er det ~180 kW. Man kan få nesten dobbelt så rask hastighet med CCS, men det er da ved 1000V.

Det er ikke umulig man kan få sertifisert effektpinnene i Type 2 til 1000V. Det er ikke en ekstremt høy spenning. Om man kan gjøre dette, så kan pluggene på superladeren gi ut 360 kW i korte perioder og 330 kW konstant.

Hovedfordelen for Tesla å inkludere CCS-støtte er at da kan Teslaene hurtiglade ca overalt. Som sagt så vil CHAdeMO nesten garantert avgå med døden om 10-20 år, og det er ikke lov med adaptere på CCS. Da har Tesla to muligheter for hurtiglader utenom superlader. Det er å enten ha en Type 2 plugg som i dag, og ha en CCS plugg *i tillegg*, eller så er det å integrere superlading og CCS i en felles plugg.

350kw lading er vel ved 800v?
https://newsroom.porsche.com/en/technology/porsche-engineering-e-power-electromobility-800-volt-charging-12720.html
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Vind

Sitat fra: gr på mandag 19. mars 2018, klokken 09:59
Får håpe det snart kommer noen andre enn Model X som kan gjøre dette:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Siden i-pace definitivt ikke kan, så er vel e-tron neste håp.
i-pace kan, men får ikke lov...

De fikk med hengerfeste litt sent i utviklingen (etter norsk press), så det tåler faktisk + 2 000 kg, men da må man type godkjenne bilen på nytt, og det skjer ikke før til tidligst neste års modell, og antagelig året etter.

Så Tesla X er den eneste som har lov...

Men på lukket bane kan man jo, så ett DragRace med henger og last kunne jo vært moro - i-Pace har jo allerede vist at den gruser X på 0-100-0 distansen...

i-Pace kunne jo hatt en model F på hengeren, mens X kunne hatt en Modell S...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Espen Hugaas Andersen

Model X P100D gruser i-Pace i ca alle øvelser.

De andre utgavene får rett og slett ikke lov til å være så rask at spranget opp til P100D blir lite, mens hardwaren kunne nok fint støttet akselerasjon nede på firetallet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut@@

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 19. mars 2018, klokken 19:40
Model X P100D gruser i-Pace i ca alle øvelser.
Når det gjelder «brute power» er jeg helt enig. Og det bør også en 1,2 mill versjon gjøre mot en 800 k bil

Espen Hugaas Andersen

Model X er en betydelig større bil. Til tross for det man kan få inntrykk av i forhold til Tesla, så vil en bils størrelse som regel være negativt for sportslighet. Det er ikke normalt at familiebiler slår alt av superbiler på akselerasjon. (Eller - det var ikke normalt for 5 år siden.)

Det kan altså godt hende i-Pace vil gjøre det bedre på bane og slikt. Men en riktigere sammenligning vil være Model Y. Vi får se hvordan performance-utgaven av Model Y klarer seg mot i-Pace. Størrelsen vil være mer tilsvarende, og den vil benytte permanent-magnet motorer, så den vil ikke ha ett handicap på det området. Prisen vil trolig ikke være mye lavere heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elekTrond

Sitat fra: gr på mandag 19. mars 2018, klokken 09:59
Får håpe det snart kommer noen andre enn Model X som kan gjøre dette:
https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=38453.0;attach=57481;image
Siden i-pace definitivt ikke kan, så er vel e-tron neste håp.
Ærlig talt, min gode mand. De kunne vel saktens ervervet Dem en varehenger med matchende gullnummer?  ::)

Sitat fra: Vind på mandag 19. mars 2018, klokken 19:23
[...] Men på lukket bane kan man jo, så ett DragRace med henger og last kunne jo vært moro - i-Pace har jo allerede vist at den gruser X på 0-100-0 distansen... i-Pace kunne jo hatt en model F på hengeren, mens X kunne hatt en Modell S...
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 19. mars 2018, klokken 19:40
Model X P100D gruser i-Pace i ca alle øvelser. [...]
Denne går til alle som ikke er trygge nok på seg sjøl til å pisse med det de mangler mellom knærne:  8)
10,000-Pound 1/8-Mile Trailer Tow - Satan Power Challenge 2017 @ 6m40s: "A combined weight of 20,000 pound hurtling down the drag strip ..."
'13 Mjau

Øyvind.h

Et lekkert teppe av kreft bak den pickupen der ja :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: P85TMS på mandag 19. mars 2018, klokken 19:41
Sitat fra: Vind på mandag 19. mars 2018, klokken 19:23Men på lukket bane kan man jo, så ett DragRace med henger og last kunne jo vært moro - i-Pace har jo allerede vist at den gruser X på 0-100-0 distansen...
Gruser..  ::)
Fordi man foretrekker den ene eller den andre bilen, så er det jo lov å ha litt gangsyn.
Hei - Det var faktisk humoristisk ment - Testen er lagt av Jaguar på Jaguars premisser, da da bilen er lettere og stopper raskere, men en underholdene test da...

https://youtu.be/EtiHCWdfIg8

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

elekTrond

... men hvem ble dama med hjem?  :D
'13 Mjau

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Siggen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:20
Sitat fra: Jeronan på torsdag 15. mars 2018, klokken 12:42
Why in earth would Tesla switch to CCS?  :o

They already have a superior and the most elegant solution over the competition. Namely the ability to AC and DC fast charge over the same Type-2 port!
Fordi når det blir snakk om høyere hastigheter enn 150 kW så tåler ikke pluggen det, den er  vel på grensa allerede med 120 kW .

CCS er godkjent for 200 kW i nåværende form og 350 kW med tilpasninger.

Er enig med deg at nåværende løsning er den mest elegante, men tror ikke den er fremtidssikret nok.

Standaren som på folkemunne kalt CCS 2.0 ble publisert i 2014 og tillater opptil 350kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA