Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til Nederland i elbil

Startet av geear, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:10

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: goggo på tirsdag 01. mai 2018, klokken 10:14
Bare et spørsmål; hvordan i huleste klarte du å aktivere Newmotion kortet ditt? :)

Skulle ønske jeg kunne gi deg et lurt svar her, men det bare gikk helt uten problemer. Adressen min ligger inne med Norge. Jeg husker ikke helt hvordan det så ut når jeg registrerte, men det kan godt være de har endret ting, for nå er det jo ingen måte å velge Norsk adresse.

At man MÅ legge inn IBAN adresse var grunn til at jeg la det vekk og skaffet plugsurfing. Newmotion ble aktivert i desperasjon når plugsurfing ikke fungerte, og etter at jeg fikk lagt inn kreditkort som plugsurfing brukte, har ikke NM blitt brukt noe mer.

Men... Det er virkelig fint å ha kort i reserve... Du kan skrive noe på facebook-veggen deres eller messenger der, de er kanskje litt mer flinkere til å svare når det kommer "out in public"

goggo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 01. mai 2018, klokken 17:05
Sitat fra: goggo på tirsdag 01. mai 2018, klokken 10:14
Bare et spørsmål; hvordan i huleste klarte du å aktivere Newmotion kortet ditt? :)

Skulle ønske jeg kunne gi deg et lurt svar her, men det bare gikk helt uten problemer. Adressen min ligger inne med Norge. Jeg husker ikke helt hvordan det så ut når jeg registrerte, men det kan godt være de har endret ting, for nå er det jo ingen måte å velge Norsk adresse.

At man MÅ legge inn IBAN adresse var grunn til at jeg la det vekk og skaffet plugsurfing. Newmotion ble aktivert i desperasjon når plugsurfing ikke fungerte, og etter at jeg fikk lagt inn kreditkort som plugsurfing brukte, har ikke NM blitt brukt noe mer.

Men... Det er virkelig fint å ha kort i reserve... Du kan skrive noe på facebook-veggen deres eller messenger der, de er kanskje litt mer flinkere til å svare når det kommer "out in public"

OK, da har jeg fått følgende support svar fra Newmotion:

SitatDear Mr Hvidsten,
We would like to apologise for not offering you proper service in terms of payment.
We have now added a payment account to your myNewMotion account in order for you to be able to activate your charge card. We would then as you, for the time being, to pay invoices by bank transfer. We are working on making other payment methods available.

If you have any further questions please do not hesitate to contact us.

Kind Regards,
Så nå kunne jeg legge inn IBAN konto uten å velge land fra dropdown meny, så får vi se om det virker når jeg tar en liten tur sydover utpå sommeren en gang.

Plugsurfing har jeg testet for et par år siden så det vet jeg funker, men også at det kan være kjempedyrt...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på søndag 06. mai 2018, klokken 15:02
Plugsurfing har jeg testet for et par år siden så det vet jeg funker, men også at det kan være kjempedyrt...

Har du sjekket priser på newmotion vs plugsurfing? De stedene jeg sjekket, var det jo mer eller mindre det samme. Det er de som eier punktet som setter prisen.

goggo

Sitat fra: Panduck på søndag 06. mai 2018, klokken 15:08
Sitat fra: goggo på søndag 06. mai 2018, klokken 15:02
Plugsurfing har jeg testet for et par år siden så det vet jeg funker, men også at det kan være kjempedyrt...

Har du sjekket priser på newmotion vs plugsurfing? De stedene jeg sjekket, var det jo mer eller mindre det samme. Det er de som eier punktet som setter prisen.

Nei, jeg har ikke sammenlignet enda. Planlegger en liten tur til Tyskland og muligens Nederland i løpet av sommeren, så som den gjerrigknarken jeg er kommer jeg nok da til å sammenligne da :)

Men jeg ble overrasket over det høye prisnivået når jeg kjørte til Berlin i 2016 og betalte typisk 10 Euro pr ladesession både for hurtiglading og saktelading med Plugsurfing. Kjørte da Trilling, så saktelading ble bare 3.6 KW og det ble jo fort dyrt da det på de fleste stedene var en kombinasjon av minuttpris og KWh pris.

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Du kommer deg til fra helt nord i Tyskland til Hamburg uten å betale for ladingene. Clever og E-on er gratis i Tyskland (inntil videre, dette kan jo endre seg nårsomhelst), og de har mer enn nok ladere til å komme seg til Hamburg. Spesielt Eon sine kan være sære å finne, da de ikke ligger på eon sine kart.

Flere gratis ladesteder ligger her

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

pudderjagar

Må man ha ladekort frå E-On for å starte gratisladerene eller er da bare å plugge i?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

#36
Sitat fra: pudderjagar på mandag 07. mai 2018, klokken 17:13
Må man ha ladekort frå E-On for å starte gratisladerene eller er da bare å plugge i?

Bare å plugge inn og trykke start. I Danmark startes laderene med EasyPark appen, kjempeenkelt :) (annet enn den dagen backendsystemet feilet, da måtte jeg kjøre til en clever lader :p)

Samme med clever laderene i Tyskland, plug inn og trykk start

geear

Velvel.. det ble forandring i planene i forkant og Nederland forsvant fra planen, men det ble to uker på tur med Model X 75D fra Sandnes - Tananger, nattseilas med Fjordline til Hirtshals, Fårup Sommerland, Middelfart/Fyn, København, over broa og Sverige opp via Svinesund, Vestfold og så hjem. Glemte Clever-kortet hjemme, men hadde aldri behov for det. Gadd heller ikke stresse med lading de stedene vi overnattet. Vi hadde stort sett autopiloten på 125-145km/t i Danmark og Sverige, og supercharger-stoppene passet godt med behovet til de inni bilen. Ett unntak hadde vi, og det var at jentungen på to brått ble dårlig. Hadde da bare 15-20km igjen til nærmeste Supercharger, som vi skulle inn på, men måtte stoppe på første og beste anledning, og der lå det tilfeldigvis en e-On hurtiglader. Siden vi hadde med chademo-adapter og uansett trengte litt tid så plugget jeg i der og startet lading med EasyPark-appen mens vi fikk i oss litt mat, og da slapp vi å stoppe på ny på SuC rett etter en lengre stopp og med unge som ikke var helt i slaget, så det var kjekt, og gjør det verdt å ha chademo-adapter i bilen. Vi hadde 12V kjølebag med smøremat i bilen, og syns det fungerer veldig bra i kombinasjon med ladestoppene.

Det nærmeste vi kom et snev av rekkeviddeangst var da vi ladet på supercharger i Löddeköpinge på vei nordover E6 i Sverige, la autopiloten på 125-135km/t med ganske solid motvind (værvarselet sa 25km/t) og valgte å skippe to superchargere (Melbystrand og Falkenberg) og kjøre 263km rett til Küngälv. Ved avreise viste den at vi ville nå frem med 6%, men da vi rekalkulerte navien rett etter å ha passert avkjøringen ved Falkenberg så viste den at vi måtte snu og lade i Falkenberg. I stedet så ble det til å senke farten en god del de siste milene, både ned i 100 og tidvis sikkert også 85 da vi tailgata en kloss av en campingbil, og nådde Küngälv med 3%. Passerte flere vanlige hurtigladere, så rekkeviddeangsten var ikke noe annet enn at vi måtte senket farten mer eller fylt på noen minutter med chademo-adapter, men vi trengte litt spenning i hverdagen... ;)

Vi opplevde aldri ladekø, kom aldri på delt lader, og hver eneste lading var det bare å trille opp til første ledige dobbeltpar, plugge i kabelen og det var i gang. Aldri noe kluss.

Læringspunkter vi tar med oss videre:
- Det går ufattelig fint å kjøre slike turer kun på supercharger.
- Chademo-adapter er kjekt, men ikke must.
- Forskjellen på langtur med e-Golfen (190km) og Model X-en er helt vanvittig, knapt sammenlignbar, også om en ser bort fra det åpenbare. Etter 11000 km med X og snart 25000 km med e-Golf ser vi bare mer og mer hvor overlegent ladenettverket og ladeplanleggingen til Tesla er. Det er dit alle må!
- Fossil-X5en vi hadde før var god, men vi savnet den ikke på disse 150 milene heller.
- Asfalten på E6 i Sverige er utrolig grov og uten motordur som hjelper til med å kamuflere, så er faktisk veistøyen på originale 20" i 130-140 ganske i overkant.
- Fårup sommerland med overnatting inne i parken var helt prima. Stor sjanse for at det vil bli gjentatt! Anbefales til alle barnefamilier.
- Model X passer ikke spesielt godt til gateparkering i København. Stod med dekkene på den ene siden av bilen på kantsteinen til fortauet, og stakk allikevel utenfor hvit markering inn i veien...
- Inntil Københavns løse fugler har skjønt hvordan dørhåndtakene på Model X virker, så trenger man ikke låse bilen.  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA