Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til Nederland i elbil

Startet av geear, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:10

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: scholro på onsdag 04. april 2018, klokken 11:08
Plugsurfing brikke kan nå også brukes på CLEVER sine ladestasjoner (i Danmark).

Gjøss.. Sjekket kartet for noen få dager siden, da var ikke Clever på. Men nå er de der.
Men fy fillern for en pris. 12kr pr kWh? Det er jo dobbelt så dyrt som clever prepaid. Da er det virkelig snakk om å "trenge litt der og da", om den prisen stemmer. 240kr for å fylle på 20kWh... Wow...

goggo

Ja det var en forferdelig Plugsurfing pris hos Clever :(

Men husk at Fortum kjøpte Plugsurfing nettopp, så nå tjener Fortum mere på de som lader hos Clever og andre steder i Europa enn de tjener på egne ladestasjoner. Går nok ikke lenge før Clever og mange andre operatører avslutter Plugsurfing kontrakten....

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

#17
Sitat fra: goggo på onsdag 04. april 2018, klokken 11:47
Men husk at Fortum kjøpte Plugsurfing nettopp, så nå tjener Fortum mere på de som lader hos Clever og andre steder i Europa enn de tjener på egne ladestasjoner. Går nok ikke lenge før Clever og mange andre operatører avslutter Plugsurfing kontrakten....

Hadde kun fått med meg at fortum sine ladere skulle bli tilgjengelig via plugsurfing. At fortum har KJØPT plugsurfing, det var nytt for meg. Men hvor mye som går til Clever og hvor mye som går til fortum av de 12kr, det vet vi vel ikke.

Uansett, betalte 5.50kr pr kWh hos Eon for deres hurtigladinger i Danmark, uten å ha noe "forhåndsbestilt kort" på forhånd. Easypark app er grei måte å ta betalt...

goggo

#18
Sitat fra: Panduck på onsdag 04. april 2018, klokken 11:52
Hadde kun fått med meg at fortum sine ladere skulle bli tilgjengelig via plugsurfing. At fortum har KJØPT plugsurfing, det var nytt for meg. Men hvor mye som går til Clever og hvor mye som går til fortum av de 12kr, det vet vi vel ikke.

Jo da, Fortum kjøper definitivt Plugsurfing.
https://www.reuters.com/article/us-autos-electric-fortum-oyj/fortum-buys-plugsurfing-to-charge-its-electric-vehicle-ambition-idUSKCN1GI1N7

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Det stod også i linken til Fortum sin pressemelding på forrige side.

Lurer fortsatt på om de som har kjørt Europa med Tesla bare legger inn destinasjon og følger navien sin ladeplanlegging?

smokey

For egen del er det korte svaret ja.

Det litt lengre svaret er at jeg gjorde samme forberedelser som da jeg kjørte med fossilbil, dvs planlegge en kjørerute. Både for å få med ladestopp og være litt forberedt, men også for å lettere få familien sulten TIL et ladestopp og ikke ETTER. Også greit å ha litt kontroll på hva bilen foreslår av kjøreruter og ladetider, ikke alltid den er "riktig/optimal". F.eks kan du vite om det er fare for plutselig omkjøring pga stengte tunneler eller annet (Oslofjordtunnelen anyone), bilen vet ikke nødvendigvis det.

God tur, ville ikke bekymret meg nevneverdig. Har kun hatt med Type2-kabel og UMC, men ikke hatt bruk for det. Klart meg med SuC og destinasjonslader så langt.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

Panduck

Plugsurfing har så langt vært et mareritt. Prøvde for morroskyld på en Clever lader. Fikk "ikke autorisert". De lå ikke på app, så fikk ikke prøvd fra app. Uansett, har Cleverkort, så det er uansett billigere.

Krysset grensa til tyskland og fant en lader som kan bruke plugsurfing. Sto en tesla tilkoblet DC, så jeg prøvde AC, fungerte utmerket, så rfidbrikka er tydligvis korrekt registrert. Kom så til en Allego ladeplass med 5 hurtigladere, det burde jo være et trygt sted. Om noen klager på veefil ladere, bør de prøve disse. Eller ikke. Kun tysk på en liten skjerm, ladekabelen låst fast, fikk opp både chademo og AC men ikke CCS før etter noe rot virket det som om jeg fikk autorisert meg riktig, CCS løsnet, satt i bil og ladet. Men å avslutte. Ikke taleom. Ble 20 min lengre ladestopp en jeg tenkte, opp til 100% måtte jeg slik at bilen min selv avsluttet ladingen. Skulle ha brukt EON eller Clever laderene like ved...

Nå har jeg kommet meg sør for Hamburg, og skulle toppe opp på et EWG AG punkt like ved hotellet. "Not Authorised!". Prøvde appen, som skulle virke for dette stedet. "Vi klarte å ikke å starte ladepunktet"...

Tenk om de kunne ha gjort som EON :/

Jeg er mest irritert på hvor umulig de skal gjøre ting, EON har vist hvor enkelt det kan gjøres, lastet ned Easypark og start/stopp av lading har vært en lek. Hadde det ikke vært for gratispunktene til EON og Clever, vet jeg ikke helt hva jeg skulle ha gjort nå, og heldigvis er det enkelte gratis-ladepunkter på veien mot nederland. newmotion-kortet som jeg ikke tenkte jeg skulle bruke etter å ha fått plugsurfing har blitt aktivert, så får vi se om det går bedre...

geear

Det er når man hører slike ting jeg er glad jeg i utgangspunktet kun skal kjøre på Tesla superchargere, og det er rimelig åpenbart at jeg ikke skal satse på å komme inn til andre ladere enn superchargere med lav SoC.  :o

Håper virkelig at autentisering (og dermed betaling) via CCS og chassisnummer, på tvers av leverandører, kommer på banen snarlig. Det er litt av en jungel for alle andre enn Tesla-eiere!

Arha

Sitat fra: gr på tirsdag 10. april 2018, klokken 09:24
Håper virkelig at autentisering (og dermed betaling) via CCS og chassisnummer, på tvers av leverandører, kommer på banen snarlig. Det er litt av en jungel for alle andre enn Tesla-eiere!
Fastned har allerede innført dette, får håpe flere følger etter så snart som mulig.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Panduck

Fremdeles ingen hell med plugsufing, men newmotion fungerer utmerket. EnBW ladere mellom Hamburg og Nederland har til og med kortlesere, må prøve det neste gang. Turen ser altså ut til å gå greit videre, men plugsufing og allego var en skuffelse...

geear

Sitat fra: Arha på tirsdag 10. april 2018, klokken 13:13
Sitat fra: gr på tirsdag 10. april 2018, klokken 09:24
Håper virkelig at autentisering (og dermed betaling) via CCS og chassisnummer, på tvers av leverandører, kommer på banen snarlig. Det er litt av en jungel for alle andre enn Tesla-eiere!
Fastned har allerede innført dette, får håpe flere følger etter så snart som mulig.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-
Er klar over det, men det hjelper lite før det er innført på tvers av alle operatører, slik at man kan kjøre på kryss og tvers overalt, uten å styre med apper, kort, brikker og greier - som med Tesla. Det er dit CCS-ladingen også må.

Panduck

Ville uansett tatt med newmotion-kort, det koster ingenting å skaffe seg, og det er jo AC punkter veldig mange steder. Dro for å spise, og fant lader som tok newmotion rett ved restauranten. 11kW lader ca 800 meter fra hotellet... Slikt må jo være fint for en Tesla også :)

Alle disse laderene skal altså fungere med plugsurfing også, men tydeligvis er det greit å ha et backupkort....

geear

Skal se på det ja.

Har vært i kontakt med den der "landsbyen" (tilknyttet fornøyelsesparken) vi skal overnatte på når vi er i Efteling, og der hadde de faktisk en del type 2 ladepunkter på felles parkeringsplass, gratis. Kunne dessverre ikke reservere, da er det jo uansett håp om å lade der en natt eller dag. Det er supercharger også rett om hjørnet, men alltid greit å saktelade når bilen uansett står parkert.

Panduck

Endret betalingskort på plugsurfing for å se om det gikk, og i dag fungerte det. Litt snålt, begge kort var like gyldige, og om det skulle være noe problem, burde det komme frem på en måte. Og jeg testet på en lader rett etter å ha krysset grensa til tyskland, og det fungerte... oh vel.

FastNed er en drøm. Selv uten card-free charging. Appen bruker GPS til å finne hvilken ladestasjon du er ved, og kommer opp med tall på skjermen for ladeuttak "1-2-3-4", og alle ladeuttak er klart markert. Trykk på tall og start. Det er så enkelt at det får Grønn kontakt sin app til å virke krøkkete.

Rent bortsett fra plugsurfingprobem har turen gått veldig enkelt. Velger "klasse B" motorveier med litt mer "elbilvennlig" fartsgrense, så blir rekkevidden på i3en godt over 200km, og ladere har sjelden mer enn 50km mellom seg. Har man ikke alt for dårlig tid er det ingen problem å ta denne turen, forutsatt at man har noe mer enn en 24kWh type bil.

goggo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 10. april 2018, klokken 14:06
Fremdeles ingen hell med plugsufing, men newmotion fungerer utmerket.

Bare et spørsmål; hvordan i huleste klarte du å aktivere Newmotion kortet ditt? :)

Jeg bestilte et kort og har fått det tilsendt i posten.
De klarte tilogmed å registrere adressen min korrekt med norske tegn og det hele, så jeg tenkte at dette lover jo godt...
Men så oppdager jeg at man ikke kan knytte et kredittkort til kontoen, de godtar bare direct debit med IBAN og hele den greia der. 
Vel vel, når jeg forsøker å registrere min norske bankkonto så kommer ikke Norge engang opp som tillatte land (på Newmotion sin website) i pulldownmenyen for tillatte land banken kan være i.

Jeg har sendt Newmotion en support email for en ukes tid siden, men ingen svar enda....

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA