Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig varmeapparat Leaf?

Startet av Icebear, torsdag 01. mars 2018, klokken 16:56

« forrige - neste »

Icebear

Jeg har en 2016 Tekna. Varmeelementet er nettopp skiftet da jeg syntes det var for dårlig varme. Det ble også etterfylt litt kjølemedium. Jeg bor i Finnmark og har kjørt bilen ned til minus 28 grader. Under disse forhold trekker klimakontrollen 3,5 kw, lufta ut av høyre dyse på dashbordet er omtrent pluss 30 grader og etter 40 km kjøring kom temperaturen i bilen opp i pluss 8 grader.
En tur i minus 16 grader. Da trekker klimakontrollen ca 3 kw, temperaturen på lufta i dysa var ca 35 grader.
En tur i minus 6 grader der klimakontrollen trekker 2,5 kw, dysetemperatur ca 38 grader.

Spørsmålet er: Hvorfor trekker ikke varmeapparatet maks effekt inntil det er blitt varmt i kupeen? Såvidt jeg forstår er maks effekt 4,5 kw, men den effekten benyttes aldri uansett utetemperatur eller temperatur i kupeen på min Leaf.
Dere andre: Har dere god (komfortabel) varme i kupeen? Hvor mange kw trekker varmeapparatet når det er kuldegrader?
Er det feil på min bil?

Limodriver

Jeg har 1. generasjon uten varmepumpe. Inneklimaet er rett og slett forferdelig i bilen.

Min bil trekker aldri maks effekt 4,5kw når varmeapparatet brukes på auto eller andre innstillinger foruten defroster. Uansett hva en setter temperaturen på blir det ikke komfortabel temperatur inne.

Ved bruk av defroster trekkes 4,5kw og det virker som denne effekten trekkes uansett hvor varmt det er i bilen. Dette er etter det jeg har klart å finne ut eneste muligheten til å få komfortabel temperatur i kupeen.


tomrh

Med 1. gen Leaf kan man få 1/3 resirkulering ved et tastetrykk. Dette hjelper til å heve kupétemperaturen litt. Ellers kan man også prøve kortere perioder med full resirkulering, det kreves mindre wattstyrke å varme opp resirkulert luft som allerede er lunken.

Ellers finnes det jo forbedringer for klimaanlegget i 1. gen Leaf.

Enten TorC sitt plug&play kit som er tema for denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23401.0

Eller gjør-det-selv som omtales her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21914.0

Felles for begge er at man kan regulere ned temperaturen på sirkulasjonsvæska (som original t holder fast temp på ca 80 grader). Ved lavere væsketemperatur vil defroster levere mindre varme og ikke konstant 4,5 kW i sprengkulde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Defroster? Hvilken funksjon er dette?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Knut Røe


Ebe

Å ja, trodde det var en egen funksjon de snakket om. Men varme på frontrute og manuell styring av vifta må i alle fall til på min leaf.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Hanz

#6
Mulig "puritanere" mener dette er å banne I kjerka, men I disse iskalde tider er jeg veldig glad for at jeg investerte noen tusen (og litt arbeid) I å montere en 5kW Webasto  (gen1,   vannbåren varme). Et forbruk på 5-6 dl parafin pr time gjør at selv en gammel Leaf er fullt ut brukelig som vinterbil. Faktisk er den varmere enn diesel-Audi'n som selvsagt har et MYE høyere forbruk. Eneste problemet er at det av og til kan bli litt for varmt slik at jeg må lufte ut, eller slå av brenneren ☺   

Ps: det er også noen ekstrabonuser:  Bedre rekkevidde siden man ikke bruker strøm til oppvarming, pluss at levetiden på batteriet (målt I kilometer) mest sannsynlig økes I og med at man kun bruker det til fremdrift.
2011 Leaf
2019 i-Pace

lifern

Jeg er meget fornøyd med varmen i min Visia uten varmepumpe.
Innstilt på 20 grader i minus 10 og det var godt og varmt i bilen.
SVART EUROLEAF 2013

Hanz

Sitat fra: lifern på torsdag 01. mars 2018, klokken 20:42
Jeg er meget fornøyd med varmen i min Visia uten varmepumpe.
Innstilt på 20 grader i minus 10 og det var godt og varmt i bilen.
Enig med Lifern her. Hvis det elektriske varme-elementet på 5kW fungerer som det skal har bilen det den trenger av varme. Problemet er bare at det stjeler masse rekkevidde hvis man skal kjøre med full komfort som i en fossilbil. ...i tillegg har man jo hørt om de som har hatt skikkelig havari på DC/DC-konverter og PTC-element som har ført til verkstedregninger på 50-60tusen (!). Selv hadde jeg et 'havari' inne i batterikassa pga. 'forvarming med app'. Bilen måtte hentes av NAF og bli kjørt til BNH for rep. 16tusen kostet den "moroa"...  :-/
2011 Leaf
2019 i-Pace

Balrog

Sitat fra: tomrh på torsdag 01. mars 2018, klokken 18:12
Med 1. gen Leaf kan man få 1/3 resirkulering ved et tastetrykk. Dette hjelper til å heve kupétemperaturen litt.

Hvor finner du denne funksjonen?

Deler for øvrig trådstarters oppfatning av varmeapparatet i Leaf. I Drive trekkes det opp mot 4,5 kW i starten og plutselig får man ikke i nærheten av dette lenger, selv om bilen ikke har nådd levelig kupetemperatur (Nei, vi setter den ikke i eco). Resirk-funksjonen er bortimot ubrukelig for jeg tror aldri jeg har hatt noen bil som dugger så heftig som Leaf ved resirk.

Heldigvis har jeg dieselvarme som brukes på kalde dager ved "langkjøring" som nå er blitt alle turer over 3 mil vinterstid. Dieselvarmen nesten dobler rekkevidden (SOH=77%, 10 streker).

For å være litt mer miljøvennlig forvarmes bilen med DEFA kupevarmer.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

leafnor

1/3 resirk får en ved å sette den på resirk, så holde resiskknappen inne ca 3 sek til freshknapplyset starter å blinke, slipp da resirkknappen, og freshknappen blinker 3-4 ganger (puh, lang forklaring)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Icebear

Jeg har ikke fått noen entydig tilbakemelding om at Leaf har dårlig varme i kuldegrader kaldere enn minus 10. Det er her jeg sliter. De som har montert diesel/bensinvarmer er det for å få flere kilometer eller er det fordi det er kaldt i bilen?
Isolering ser også ut til å være en mulighet for å få mer varme.
Er det flere med varmepumpe som kjører i kulde og kan gi meg et hint? I disse dager må det jo være noen i Hedmark som fryser litt.

Hanz

#12
svar til Icebear ang. dieselvarmer: Det viktigste for meg var å få bedre og mer forutsigbar rekkevidde. Hvis elbilen skal ha en fremtid i Norge kan vi ikke be "Hvermansen" sitte å fryse i polardress, og skrape isen på innsiden av glasset. Så inntil batteriene blir store nok (og billige nok! ) må dieselvarmer være en akseptabel mellomløsning til vi har fått det ideelle batteriet, mener nå jeg.   5kW fra dieselvarmer er i prinsippet akkurat det samme som når min 'nordic-2011-modell' gir maks varme fra batteri. Dvs. "mer enn nok" selv om det er 20 kalde. Dernest var det det frykten for at jeg skulle få enda flere høye regninger ifbm med rep av elektrokomponenter som tydeligvis av og til kan havarere ved heftig bruk av el-varme, eller at PTC-elementet etter en stund bare klarer å levere halv effekt...( første steg for å redusere slik risiko var å installere "anti-fogger-kitet" som det ofte refereres til her inne på forum. Bruker dette til å "slå av" el-varmen. )
Postens biler: les nederst:  https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/posten-gjoer-kjempekjoep-av-elbiler/a/23468734/

ellers: Under 10-15 minus er det lite "bonusvarme" å få fra en varmepumpe. Virkningsgraden havner i beste fall på det samme som "gammeldags kortslutningsvarme". I tillegg sliter det ekstra på anlegget å forsøke å lage varme når det er skikkelig kaldt.   Flere (franske) modeller har tatt disse "termodynamiske konsekvensene" og latt varmepumpe få jobbe på temperaturer rundt null, dernest varmekolbe, og tilslutt slår dieselvarmer inn når det kommer under minus 10.   
2011 Leaf
2019 i-Pace

bob-bob

#13
Sitat fra: Icebear på fredag 02. mars 2018, klokken 07:08
Jeg har ikke fått noen entydig tilbakemelding om at Leaf har dårlig varme i kuldegrader kaldere enn minus 10. Det er her jeg sliter. De som har montert diesel/bensinvarmer er det for å få flere kilometer eller er det fordi det er kaldt i bilen?
Isolering ser også ut til å være en mulighet for å få mer varme.
Er det flere med varmepumpe som kjører i kulde og kan gi meg et hint? I disse dager må det jo være noen i Hedmark som fryser litt.
Har 2016 med varmepumpe. Endel av de som svarer deg i tråden her har gammel type Leaf med vannvarmer så deres svar kan du muligens se bort fra  ( samt han med Visia uten varmepumpe), da deres apparater fungerer på en annen måte.

Jeg kan bekrefte det du selv opplever , at varmeapparat kan oppleves utilstrekkelig ved temperaturer under minus 24-25 .... Noe av årsaken har jeg funnet ut av , og det er at varmepumpen "fryser til" etter en tids kjøring. Dette forstyrrer systemet  slik at varmeelementet "tror" at VP fungerer som den skal , og setter ikke på mer strøm for å kompensere , slik den burde. Det jeg forsøkte , var å sette på resirkulering litt , helt til du ser det begynner å dugge såvidt på sidevinduer / øverst på frontrute - du vil merke en litt spesiell lukt i bilen idet is på varmepumpe og i kanaler inni varmeapparatet smelter ( det er dette som vil forårsake duggen) - da isen inneholder eksos og annen dritt....

Deretter skrur jeg tilbake på auto så duggen forsvinner. ( bruk ikke AC for å fjerne dugg når det er så kaldt , da fryser  varmepumpen til enda mer ! )

Gjenta etter ca 15 minutter.....

Når du parkerer bilen for hurtiglading eller annet , vil du ofte kunne høre at varmepumpen starter defrost /tine- program automatisk selv om bilen er skrudd av. Det vil dure litt under panseret noen minutter.   

Icebear

Takk til bob-bob. Jeg skal forsøke din metode. Hvor mange kw trekker klimaanlegget ditt når det er kaldere enn minus 10? Vet du eller noe andre forresten noe om varmepumpa? Hvilken COP har den ved minus 15? Mange varmepumper av gammel type slutter å gi varme ved 10-15 minusgrader mens de moderne pumpene for norske forhold leverer god varme ned til minus 25.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA