Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf

Startet av Bjoris, torsdag 01. mars 2018, klokken 14:35

« forrige - neste »

mdeekay


leafnor

Det er flere videoer på Youtube som viser ras og snodig oppførsel på SOC i Leaf når det er kaldt.
Her en som har vært ned på Turtle, og har "Superhurtiglading" på SOC når han står stille.
Algoritmene i BMS er trolig for "simple" til å håndtere yttergrenser.
https://www.youtube.com/watch?v=PtgBPeUlC1Q
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Sitat fra: jsa061 på mandag 05. mars 2018, klokken 15:54
SitatIf SOC are linear you would have 0,360 kwh pr %. When you see the video from Bjørn hi is geeting 1,8 kwh in 6% giving only 0,300 kwh pr % and that also includes heating so it is even less...

Er ikke hele poenget her at prosentene ikke er lineære? Det snakkes vel også om at det finnes en skjult reserve i bunn. Så bare kjapt gjennom siste videoen til Bjørn, men han bablet vel om at SOC%, som er den "riktige" prosenten som kommer fra batteriet, ligger en god del over prosenten som vises på skjermen i bilen - når man nærmer seg tomt batteri. Hvis det nå skulle vise seg at det ligger 5% ekstra juice i bånn (etter 0% prosent på skjermen) så vil jo det gjøre saken litt bedre for Leaf-en og dens tilhengere.  ( 5% er bare et eksempel)

Vi har sett bevis på begge deler så poenget med metoden beskrevet var at du kan få en pekepinn på om bilen din har større mengder strøm i bunn enn normalt...

Axel

Oppfordrer alle til å kontakte Nissan kundeservice på norway@nissan-services.eu og be om en forklaring / fix på Leaf's kuldeutfordringer!

meitran

Sitat fra: Axel på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:38
Oppfordrer alle til å kontakte Nissan kundeservice på norway@nissan-services.eu og be om en forklaring / fix på Leaf's kuldeutfordringer!

Nå har jeg faktisk fått svar fra Nissan Norge.

«Takk for at du kontaktet Nissan Kundeservice.

Jeg er ikke kjent med artikkelen som du viser til og at dette skyldes en feil med nye Nissan LEAF.

Batterikapasitetsindikatoren i Nissan LEAF vil vise total kapasitet basert på sanntid. Dette innebærer at aktuelt kjøremønster, kjørehistorikk og eksterne forhold vil påvirke måleinstrumentene. Dette er, for at du som fører, til enhver tid skal vite hva som er reell rekkevidde på bilen. Du kan da kan se at rekkevidde kan økes eller reduseres om noen av disse forholdene skulle endre seg. 

Om du føler det er en feil i måleinstrumentene på din bil så anbefaler jeg deg å ta kontakt med nærmeste autoriserte Nissan forhandler.»

Joltus

Viser bare at fyren som svarte deg har ikke peiling og bare klipper og limer fra nissan.no

meitran

Sitat fra: Joltus på tirsdag 06. mars 2018, klokken 18:18
Viser bare at fyren som svarte deg har ikke peiling og bare klipper og limer fra nissan.no

Jeg sendte ny mail og sa at det åpenbart må være noe galt når batteriet går fra 20% til 30% i løpet av et sekund. Får se hva svaret blir. Flere burde sende e-post ang dette.

meitran

Fått bekreftet at saken er sendt videre i nissan-systemet nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA