Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf

Startet av Bjoris, torsdag 01. mars 2018, klokken 14:35

« forrige - neste »

daggad

223wh/km ville vel gitt i underkant av 9mil på min gamle 2011 Leaf det. Synes det høres drøyt ut jeg da.
Men vi får bare se fremover. Det kan være at de takler veldig kulde dårligere enn andre kanskje. Og at det normaliserer seg utover når temperaturene blir mer normale.
Kan ikke huske at jeg la merke til noe innkjøringstid med min 2011 heller. Batteriet trenger det i alle fall ikke, men det kan jo være noen trege lager og slikt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

oprytz

Er videoen til Teslabjørn lagt ut enda? Hadde vært interessant å vite mer om testen hans

Bjoris

#17
Sitat fra: oprytz på lørdag 03. mars 2018, klokken 10:08
Er videoen til Teslabjørn lagt ut enda? Hadde vært interessant å vite mer om testen hans

Har ikke sett den, ser han er ute å kjører igjen så har vel ikke tid:) Forstår det slik at de har kjørt i høy fart da han kommenterte at Leafen ikke likte kulde og høy fart, at dette gikk mye bedre på Tenerife.

Jeg tenker at helt nye biler med litt trange hjullager etc får det ekstra tøft kulden og da ekstra ille i høy fart og mye kulde. Nå har den i tillegg helt nye dekk som også trekker mer strøm og på toppen 17 toms dekk med middels effektivitet. Det var jo en som klarte å bruke 80% på 100 km i 16 minus:)

Teslabjørn fikk 13,7 kWh/100 km når han kjørte på Tenerife i 90 på motorvei i mye vind, det er bedre enn jeg hadde klart med vår 30, tenker derfor at her er noe med nye hjullager og kulde, hvorfor skulle den ellers ha så sinnsyk forskjell. Var bilen så ineffektiv ville det vist på sommeren også...

Joltus

Han skriver på facebook at i 100kmt i typisk 10 kalde kan man ikke regne med mer enn 100-150km.

Bjoris

Sitat fra: Joltus på lørdag 03. mars 2018, klokken 10:44
Han skriver på facebook at i 100kmt i typisk 10 kalde kan man ikke regne med mer enn 100-150km.

Hehe, det kan ikke stemme, forbruket er da langt over 3,5 kWh på mil... Men det er hans erfaring, nå er det jo noen høyde meter fra Oslo til Espa, men det er noe rart for strømmåleren viser ikke i nærheten slikt forbruk så hvor blir strømmen av??

Joltus

Ja eg vet ikke. Dette skrev han for 10 timer siden. Så da har han jo testet andre ting i mellomtiden.

leafnor

Sånn mens vi venter, en kollega med E-Golf som kjører fra Hegra, 37km til jobb, brukte 50% av batteriet disse siste dager nå med rundt -20C. 70, 80 og 90 sone. Forbruk 3 kWt/mil med start på forvarmet bil.
Dreven El-billist er han, "riktige" dekk har han, og fører godt vedlikehold på dekktrykk og bil forøvrig.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Kun ionic som funker om vinteren og med andre ord?

Bjoris

Sjekket bildene i testen til Bjørn og Ioniqen kom nok ikke inn med 40%, det er nok feil, på bildet har den isåfall ladet 4,6 KW på 6%, det tilsvarer isåfall 77 kWh batteri og tilsvarende tall for Leafen er 27 kWh 6,1 kWh på 22%, den skulle ha kommet inn med 19%.

Nei, tror ikke jeg gidder å følge mer med på dette, det er for mange tall som ikke stemmer syns jeg både her og der. Snart får jeg testet selv;)

daggad

Det vil være den testen som er viktigst for deg ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Bjoris

#25
Sitat fra: daggad på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:07
Det vil være den testen som er viktigst for deg ;)

Ja, ikke noe poeng å engasjere seg, men det irriterer meg når jeg ser at tallene ikke stemmer med det som skrives;)

Men vi får vente på den øke videoen som lar vente på seg

For egendel så er ikke høy hastighet og mange minus noe vår Leaf får oppleve så jeg savne fortsatt en typisk test for oss, type snitt på 70, våt veibane og +2, det er vel det vi har mest av på Vestlandet;)

Jeg tror nok at en test mot Leaf30 hadde vært mest interessant for de fleste ifht å forstå hva den nye har å by på, tipper svært mange kunder bytter fra gml Leaf 24 eller 30:)

Odd Knutsen

Fikk min LE 13.02 og har nå kjørt CA. 2000 KM. Reiste fra hytta (skjeberg) og hjem (eidsvoll) sist helg. Kjørte indre veg, 80 KM fartsgrense; minus 8 grader, 158 km, varmeapp på Auto, og 10% rest på batteri ved hjemkomst.. Er nok litt skuffet over forbruket, men ut det fra andre skriver, kan det være litt å spare på å sette viftehastighet ned et par hakk. Kjørte på 16" Continental /Odd
Kontrakt AE 09.11.2016.
Nissan Leaf Tekna 2014 tilbakelevert etter lease 02.04.17.
Fosil historie: Mange MB, Opel, Golf

Trond.m

Det var ikke noe å rope hurra for. Skulle fått like lang rekkevidde med i3 med 20 grader i kupeen. Stod bilen parkert utendørs så batteriet var kaldt kan det være noe av forklaringen. Hvilken temperatur hadde du i kupeen og hva var snitthastigheten på turen ?. Var det tørr vei ?

Tellus

Min erfaring med 1 gen Leaf er at bilen må forvarme minst 1 time på 16A for å være sikker på både ha en gjennomvarm bil og 100% fullt batteri.
Med kun 10 A blir det vanskelig å starte opp på 100% når det er minus 10 eller lavere.

Bjoris

Sitat fra: Odd Knutsen på lørdag 03. mars 2018, klokken 21:33
Fikk min LE 13.02 og har nå kjørt CA. 2000 KM. Reiste fra hytta (skjeberg) og hjem (eidsvoll) sist helg. Kjørte indre veg, 80 KM fartsgrense; minus 8 grader, 158 km, varmeapp på Auto, og 10% rest på batteri ved hjemkomst.. Er nok litt skuffet over forbruket, men ut det fra andre skriver, kan det være litt å spare på å sette viftehastighet ned et par hakk. Kjørte på 16" Continental /Odd

Det var dårlig, men hvilket forbruk fikk du? Ser andre har kjørt 800 høydemeter opp og klart 190 km i en del minus grader så litt rart... bra luft trykk i dekkene, hvis du startet med iskald bil forklarer det noe. Auto på klima bruker jeg aldri, stiller det manuelt og følger med hvor mye strøm som trekkes så det ikke går i taket i starten...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA