Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf

Startet av Bjoris, torsdag 01. mars 2018, klokken 14:35

« forrige - neste »

Bjoris

https://www.facebook.com/Teslabjorn/?hc_ref=ARTbiEzA4U7Uc26rbUzwhffsA6G3ZgDzn1Y_-yA8SFuFg_T4CJ4uRcIASkQhTGVCwzc&fref=nf

Ja, nå får vi kanskje se skikkelig hva som er problemet med forbruket, det han karen her ikke vet om elbiler er vel ikke verd å vite...

Her samkjøres Leaf og Ionic, veldig interessant. Er forberedt på en skuffelse her, men vi får se...

Live:
http://www.glympse.com/!Teslabjorn

mdeekay

Ser ut som Leaf er på 17" felger og ioniq på 16" felger igjen. Vi har sett før at forbruk med 205/50 R17 er veldig dårlig. Jeg vil se en test med 16" felger på Leaf.

Bjoris

Sitat fra: mdeekay på torsdag 01. mars 2018, klokken 14:45
Ser ut som Leaf er på 17" felger og ioniq på 16" felger igjen. Vi har sett før at forbruk med 205/50 R17 er veldig dårlig. Jeg vil se en test med 16" felger på Leaf.

Jepp, det er tydelig at Nissan har flere biler med samme dekkene, det er ikke helt samme regnr på bilen Bjørn kjører og den som elbilforeningen kjørte, men nesten, bare 3 nr ifra.

Bjørn rapportere om at Leafen hadde 19% igjen på Espa etter kjørte 84 km og Ioniqen hadde 40% igjen. Noe med den nye Leafen er totalt galt fatt hvis dette stemmer... Det gir da ett forbruk på 3,4 kwh pr mil...

Noe må være feil...

Joltus

Høres jo helt sykt ut.

Og denne fyren kan vel kjøre elbil? Hva ligger ionicen på i dette tilfellet?

Bjoris

Sitat fra: Joltus på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:14
Høres jo helt sykt ut.

Og denne fyren kan vel kjøre elbil? Hva ligger ionicen på i dette tilfellet?

Tipper de har startet med lavere SOC begge, men de må jo ha startet med like SOC begge to skal det være av interesse. Nå kjører de tilbake så kommer nok svar på ting og div videoer ganske raskt...

meitran


daggad

Jeg er overbevist om at dette har en annen og naturlig forklaring. Leafen presterer ikke så dårlig.
Synes TeslaBjørn burde informert om hva det er som skjer i posten sin. Ikke bare bedt folk se den kommende videoen som forklarer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Bjoris

Ja, det vel for at sånne som vi skal fatte interesse;) Vi får se, jeg irriterer meg over forbruket på denne bilen, før jeg har fått den, men ser jo likevel at når folk klarer opp mot 200 km opp til fjells så er rekkevidden god nok til oss og det er andre ting som teller mye mer...

jsa061

En ting jeg har merket meg er at hvis man setter varmen på Auto så går Leafen berserk når det er kaldt. Hvis man derimot setter viften på 3-streker, så bruker man ikke mer enn 1,5 - 2 kWh på varme ved - 10 grader.

Dette er på en 2014 men vil tro det er samme opplegget på den nye.

MinbariX

Sitat fra: jsa061 på fredag 02. mars 2018, klokken 07:06
Hvis man derimot setter viften på 3-streker, så bruker man ikke mer enn 1,5 - 2 kWh på varme ved - 10 grader.

Jeg ble ved overtagelse fortalt at viften gikk på
12-volt, sammen med ratt- og setevarme.
Heat og AC gikk på batteripakken.

Den trekker alt fra 15 og opp mot 35 km med auto. Ser minimal forskjell om jeg har på auto vs bare varme.

jsa061

#10
Sitat
Jeg ble ved overtagelse fortalt at viften gikk på
12-volt, sammen med ratt- og setevarme.
Heat og AC gikk på batteripakken.

Den trekker alt fra 15 og opp mot 35 km med auto. Ser minimal forskjell om jeg har på auto vs bare varme.
Rapporter ti

Viften går på 12 volt, det er klart. Men jo fortere viften går jo mer luft drar den inn og jo mer luft må varmes opp. Når man har viften på auto, og det er kaldt, vil Leafen kjøre viften på full guffe. Dermed vil strømforbruket gå kraftig opp.

Det finnes et skjermvalg som gir deg div grafikk på hvor strømmen tar veien - om man har lyst til å studere dette i detalj.

jsa061


Bjoris


Cowboystrekk

Det finnes vell flere forklaringer. Ioniq er kjent for å være den desidert mest effektive elbilen der ute, det skal litt til for å slå den. Uheldig dekkdim kan fort utgjøre noen få prosent. Helt nye dekk har høyere rullemotstand de første par tusen km. Leaf er vesentlig mindre aerodynamisk enn Ioniq, i kald vinterluft hvor luftmotstand øker gjør dette problemet enda værre. Leaf er ikke innkjørt, etter noen tusen km vil kanskje forbruket reduseres noe. På motorveg vil Ioniq ha større fordel. I bykjøring bør ikke forskjellen være så stor.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Pneg

Startet med vifta på auto i morges. Da trakk den 4,5kw... skrudde den ned på 2 streker og da var forbruket i underkant av 2kw. Hentet bilen på Onsdag og har kjørt ca 250km snittforbruk på blandet ligger på 2,23kw. Ute temperatur har ligget mellom -17- -8. Joda den bruker nok litt men utrolig fornøyd. Mye bil for pengene synes jeg i hvert fall.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA