Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Iskaldt!

Startet av hsa77, torsdag 01. mars 2018, klokken 05:57

« forrige - neste »

hsa77

I dag var det -21 grader da jeg satt meg i bilen litt etter kl 04. Bilen ble satt på lading med ca 50% soc i går kl 19, da var det vel ca -15. Da jeg startet hadde den kun ladet til 65%, enten så har ladefarta blitt strupet fullstendig pga kulden eller så har den brukt masse strøm på forvarming? Bilen var på ingen måte varm, men det var litt lunk i den og isfrie ruter.

På vei til jobb varierte temperaturen mellom -27 grader og den steg til rene sydentemperatur på -18 vel fremme. Varmepumpa ga INGEN varme i det hele tatt og bilen var iskald! Det er imidlertid veldig økonomisk, bilen brukte kun 0,5kwh til oppvarming på en snau times kjøring - det er vel omtrent det som går med til varmesetene...

ZOE er altså ikke laget for sibirkulde! Min erfaring så langt er at inntil -10 grader fungerer varmepuma bra, ned til -15 går det på ett vis, er det under -15 er ZOE iskald!

For å ta med en positiv ting til slutt, bilen må ha forvarmet batteriet. Jeg hadde regen på 17kw da jeg slapp gasspedalen fra første stund. Forbruket på turen var normalt, jeg brukte ca 40% av batterikapasiteten og guessometeret sank fra 128km ved start til 57km vel fremme etter å ha kjørt 68km.

Nå er det bare å glede seg til å starte på hjemturen, bånntæla bil som mangler ca 5-10kwh for å rekke helt hjem....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Pettrich

Kanskje du har samme problem som meg?, varmepumpa sluttet og virke pga lekkasje av kjølemedium.

gasgaraget

Exakt min erfarenhet med. Jag åkte över Haukeli igår. Mycket bra värme till -10, ok till -15, kallare än det ingen värme. Det var -23 som kallast. Kom in i en längre tunnel och varmare (ca-5), värmen kom tillbaka snabbt för att sedan försvinna igen när man kom ut.
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

HCO

Vi har hatt -20 et par morgener, og begge Zoe'ne (2016 og 2018) er varme og gode. Men det går selvsagt mye strøm til oppvarming. R240-en gikk fra 100% (jeg sjekket at den var 100) til 96% når jeg hadde på forvarming. Kabelen var koplet til, som den må være ved programmert forvarming.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hsa77

Ved forvarming bruker nok bilen et varmeelement i tillegg til varmepumpa, derfor er den varm om morgenen. Har aldri opplevd at den ikke har ladet til 100% før, så det har kanskje vært spesielt kaldt i natt? Uansett rart at bilen ikke skrur på tilleggsvarme under kjøring når varmepumpa slutter å virke. Tror ikke det er noe galt med varmepumpa, luft/luft varmepumpa i heiemen lagde ikke rare lunken i dag tidlig den heller...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

erinaes

Forventningen er vel at varmepumpa har en viss, men avtakenede, effekt ned mot -17 til -18 gr. Det stemmer godt med husets luft-til-vann pumpe som gradvis fyller på med direktevirkende el når vi nærmer oss denne tempen. Men, hsa77, burde ikke Zoe'n din ha fyllt på med direktevirkende el når varmepumpa mistet sin virkning? Jeg trodde det var slik klimaanlegget var men å skulle funke.

hsa77

Sitat fra: erinaes på torsdag 01. mars 2018, klokken 08:24
Forventningen er vel at varmepumpa har en viss, men avtakenede, effekt ned mot -17 til -18 gr. Det stemmer godt med husets luft-til-vann pumpe som gradvis fyller på med direktevirkende el når vi nærmer oss denne tempen. Men, hsa77, burde ikke Zoe'n din ha fyllt på med direktevirkende el når varmepumpa mistet sin virkning? Jeg trodde det var slik klimaanlegget var men å skulle funke.
Det burde den ha gjort, men et forbruk på 0,5kwh til varme på en snau times kjøring tilsier at min bil ikke bruker annen elvarme enn varmesetene....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

Dere som fryser: Hva slags innstilling bruker dere på varmeapparatet? (Temp, viftehastighet, auto?)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 01. mars 2018, klokken 08:28
Dere som fryser: Hva slags innstilling bruker dere på varmeapparatet? (Temp, viftehastighet, auto?)
Har prøvd det meste. Kommet frem til at det beste er å sette temperatur på 23 grader, vifte på 3-4, og luft ned og opp. Dette fungerer greit ned til -15, men når det er kaldere enn det virker det rett og slett som om varmepumpa stopper helt. Kjører ikke i "eco".
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Etter å ha sett igjennom ladehistorikken har jeg blitt litt klokere på hva som skjedde i og med at den kun ladet til 65%. Bilen startet lading kl 1920, med soc 49% og stoppet kl 1935 med soc50%. Hvorfor den stoppet å lade aner jeg ikke, det har aldri skjedd før. Bilen startet uansett å lade kl 0154, omlag 2 timer før jeg hadde programmert forvarming, da har den sikkert våknet for å starte forvarming og funnet ut at den like gjerne kunne lade litt? Pleier alltid å sjekke at bilen lader før jeg legger meg, bortsett fra i går selvfølgelig...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Dro fra jobb med 23% soc, -14 grader. Står nå på GK Minnesund, soc 15%, batteritemp -3 - lader med 11kw. Blir nok en lang tur hjem...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

Gjør følgende test: velg visning av instant consumption (husker ikke eksakt hva den heter). Sett vifte og varme på maks mens bilen står stille. Ved noen kuldegrader skal bilen trekke 5kw. Hvis den trekker mindre er noe feil!

Har kjørt Zoe ned til minus 21 og opplever at varmen er mer enn tilstrekkelig. MEN: Auto funker dårlig og hjulet med antall grader er ikke presist.

Jeg starter med alt på maks, AC off og justerer ned etterhvert som svetten pipler.  23 grader og vifte på 1-3 avhengig av antall personer i bilen gir stabil varme.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hsa77

Ladet til 25% på Minnesund, da var batteri hele 0 grader og ladefart 8kw. Har nå kjørt til Tangen, batteriet er nå hele 5 grader, soc 10% og ladefart svimlende 15kw. Kaldt batteri er moro!!!

En annen raritet med ZOE er jo at varmen ikke virker når man lader. Workaround på dette problemet er jo som de fleste sikkert vet å programmere forvarming 30min frem i tid og så låse bilen, vips så starter varmen. MEN når soc er under 25% forvarmer ikke bilen! Det er sikkert fornuftig å prioritere all strøm til lading med så lav soc, men når batteriet er bånntæla og knapt tar til seg lading er det idiotisk!

Jaja, det er varmt her inne på Burger King, kaffen koster kun en tier - det er sikkert noen som har det værre enn meg! 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

#13
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:12
Gjør følgende test: velg visning av instant consumption (husker ikke eksakt hva den heter). Sett vifte og varme på maks mens bilen står stille. Ved noen kuldegrader skal bilen trekke 5kw. Hvis den trekker mindre er noe feil!

Har kjørt Zoe ned til minus 21 og opplever at varmen er mer enn tilstrekkelig. MEN: Auto funker dårlig og hjulet med antall grader er ikke presist.

Jeg starter med alt på maks, AC off og justerer ned etterhvert som svetten pipler.  23 grader og vifte på 1-3 avhengig av antall personer i bilen gir stabil varme.
Skal prøve det tipset! Varmepumpa går greit nå og gir litt lunk, men nå er det jo bare -12. Jeg pleier som sagt også å stile inn varmen slik du gjør og opplever kald bil når det er kaldere enn -15...

Edit:
Min bil trekker kun 1kw ved stillstand og -14. Har ringt verksted...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

minibiti

Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:15
Ladet til 25% på Minnesund, da var batteri hele 0 grader og ladefart 8kw. Har nå kjørt til Tangen, batteriet er nå hele 5 grader, soc 10% og ladefart svimlende 15kw. Kaldt batteri er moro!!!

When you charge with 15 kW, does it help to warm up the battery during the charge?
Or will you still have a 5C battery temperature when you reach say 50% SoC?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA