Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med girhendel og valg av gir

Startet av beyma, mandag 26. februar 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

beyma

Heisann!

Har 2010 think med lithium som jeg har et problem med. Når jeg prøver å sette den i gir enten N, D eller E så går stopper den av og ti helt opp og blinker på N og vil ikke gjøre noe. Startet med noen dager siden med å ikke ville gå i En, bare D.

Elbilmek tror det er noen switcher som er gåen. Er dette noe jeg kan fikse selv?

mohpet

Jeg hadde for noen år siden et problem med at min ikke gikk i R, og måtte veksle frem og tilbake for å få den dit. Det var en justering på bryterne/switchene som burde ha vært gjort, men dette løste seg selv den gangen. Ifjor fikk jeg nøyaktig samme problemet som deg, utfordringen er større siden den står og blinker og du må switche mange ganger helt til bilen faktisk kjører. Duå få skiftet switchene slik Elbilmek beskriver, kan sikkert gjøres selv men du må uansett ha delen og det er ingen kjempestor jobb for dem så anbefaler å få det gjort der. Min har virket helt fint etter at de skiftet på min bil.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Warlock

Hadde samme problem på damas bil, og fant en repair bulletin på at plastikken burde chimses ut en millimeter eller så. Altså var det bare å legge to stoppskiver bak skrufestene til plastikkbraketten som holder switchene. har fungert smertefritt i de 2-3årene siden jeg gjorde dette. Tok bare et kvarter til en halvtime å fikse selv. Skal se om jeg finner igjen bulletinen.
(Problemet er at ikke alle switchene blir trykt inn helt rett og det kan oppstå en feil eller en "umulig" kombinasjon av dem. Da får bilen litt panikk)

mohpet

Ja, det er det som er problemet når det begynner å blinke. Det er ikke bare det at den ikke går i rett gir, men switchene går i feil/ikke-definerte kombinasjoner så bilen skjønner ingenting.
Jeg fikk fikset dette hos Elbilmek sist sommer, da var det 1,5 time pluss 500 i deler pluss mva.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

beyma

Okei :)

Elbilmek skal ha 4000 for reparasjonen og det er jo litt dyrt, hvis det er så enkelt som å sette inn enn liten skive på switchene.

beyma

Sitat fra: Warlock på tirsdag 27. februar 2018, klokken 20:06
Hadde samme problem på damas bil, og fant en repair bulletin på at plastikken burde chimses ut en millimeter eller så. Altså var det bare å legge to stoppskiver bak skrufestene til plastikkbraketten som holder switchene. har fungert smertefritt i de 2-3årene siden jeg gjorde dette. Tok bare et kvarter til en halvtime å fikse selv. Skal se om jeg finner igjen bulletinen.
(Problemet er at ikke alle switchene blir trykt inn helt rett og det kan oppstå en feil eller en "umulig" kombinasjon av dem. Da får bilen litt panikk)
Er det denne du snakker om?
http://thinkcitypdx.com/blog/?p=722

mohpet

Sitat fra: beyma på onsdag 28. februar 2018, klokken 13:25
Okei :)

Elbilmek skal ha 4000 for reparasjonen og det er jo litt dyrt, hvis det er så enkelt som å sette inn enn liten skive på switchene.
Sikkert noe feilsøk også inne i den prisen. Det er vel ikke helt rett frem heller å skifte switchene, husk at du uansett må ha delene som skal skiftes.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Warlock


Warlock

Er rimelig lett å komme til, løsne skruene til midtkonsollen, løfte opp rammen rundt giret og ta av sidepanelet mot førersetet, og man har grei tilgang til det vi ser på bildene. mulig jeg kan finne en demonteringsbeskrivelse for dette...

beyma

Er det kun den ene brakketten som skal løftes?

Warlock

#10
Ja. To skiver er alt du trenger (om ikke bryterene er skadet/slitt da)

arv

Jeg hadde samme feil på min 2011. Jeg satte bilen i garasjen lot den tørke med varme i bilen. Brukte CRC på bryteren. Har nå fungert i to år.
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

beyma

Da skal jeg prøve både crc og skiver :)

Men hvilke skruer må ut?

Må jeg av med dekslet på dashbordet for å komme til skruene som tar av midtkonsollen?


beyma

Da ser det ut som frontpanelet må av ja for å komme til skruer til midtkonsollen ja.

Skal prøve å få gjort dette på lørdag. Skal holde dere oppdatert :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA