Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Presentasjon av Kona

Startet av Trond.m, mandag 26. februar 2018, klokken 19:23

« forrige - neste »

rmon


jodd

Sitat fra: hma på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:22
Ikke så mye nytt der...
Savnet informasjon om bagasjeromsplass og ombordlader (effekt).

Lugagge including charging cable storage (l VDA)   332
Luggage without charging cable storage (l VDA)   373

On board charger
Max. capacity (kW)   7,2 (1-phase)
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

haggen

La merke til at oppgitt kapasitet på batteriet er 64 kwH, Kan dette være netto? Hyundai har jo ikke oppgitt brutto på  ioniq og rekkevidde kan tyde på mere en 60 netto?
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

lirekassa

Godt å få bekreftet 100kw lading, da blir nok det standarden framover. Den kommer også med rails, så dette tror jeg kan bli bra for mange!

Stikkkontakt

#19
Hvordan får de et forbruk på 15,2 kwh/100 km og en kapasitet på 64 kwh til å bli 470 km rekkevidde? For øvrig høres 15,2 ut som et edruelig "sommerforbruk" på en ikke veldig aerodynamisk bil.

lirekassa

Sitat fra: haggen på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:28
La merke til at oppgitt kapasitet på batteriet er 64 kwH, Kan dette være netto? Hyundai har jo ikke oppgitt brutto på  ioniq og rekkevidde kan tyde på mere en 60 netto?

Ja, de presenterte som 64kwh og 39,2kwh, så kan hende du er inne på noe. Eller at de simpelthen ikke vet ennå ettersom "64kwh" ikke kommer før senere  ::)

Limodriver

Forhandleren jeg har vært i kontakt med har opplyst at Hyundai har kommunisert at begge batterivariantene vil bli tilgjengelig fra salgsstart slik at det ikke blir noen forsinkelse på det store batteriet.

rmon

Har sett litt på interiør bildene, den får to etasjers center console.

zbk

Men ikke noen antydninger til det (nesten) unevnelige hengerfestet. Da ryker i alle fall min 2xxx-køplass og det blir venting på Niro-spec senere i år.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tugit

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:30
Sitat fra: haggen på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:28
La merke til at oppgitt kapasitet på batteriet er 64 kwH, Kan dette være netto? Hyundai har jo ikke oppgitt brutto på  ioniq og rekkevidde kan tyde på mere en 60 netto?

Ja, de presenterte som 64kwh og 39,2kwh, så kan hende du er inne på noe. Eller at de simpelthen ikke vet ennå ettersom "64kwh" ikke kommer før senere  ::)

Sakset fra Hyundais infomail:

Vi oppgir bruttokapasiteten, men i utgangspunktet er dette forholdsvis uvesentlig. Uavhengig av batteriets kapasitet vil forskjellige elbilers forbruk ikke være lineært, og det er effektiviteten som er det vesentlige når det kommer til forbruket av batteriet. I KONA arbeides det med en rekke faktorer for å få rekkevidden så lang som overhodet mulig gjennom å gjøre bilen stadig mer effektiv frem til det endelige produktet er klart.

Det forventes at vi vil kunne levere både den store og den lille batteripakken på KONA electric fra start. Produksjonsoppstart for KONA electric er satt til april 2018.

Jakal

Hyundai Norge har jo sagt at begge versjonene kommer samtidig, så det forventer jeg er tilfelle. Men jeg registrerer at bagasjerommet er noenlunde det samme som fossil. Benplass foran og bak er 1.054 mm / 850 mm, men har ikke sett de samme data for fossil. Antar vi ikke kan forvente særlig bedre baksete-plass, i så fall litt skuffende.
Ellers må jeg innrømme at jeg ikke likte fronten særlig godt... Takrails er supert.
Innvendig interiør er jo mer spennende enn fossil, men fortsatt hardplast ... Hadde videre forventet litt raskere akselerasjon, og lenger rekkevidde på minste batteri-versjon. Mulighet hengerfeste er ikke nevnt, regner med at det er "lost case".
Likte ikke fargene i presentasjonsvideoen, men her er det jo mange valgmuligheter.
Nå er spent på tilleggspakkene og prising på den norske utgaven.

EspenM3

Sitat fra: Jakal på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:40
Hyundai Norge har jo sagt at begge versjonene kommer samtidig, så det forventer jeg er tilfelle. Men jeg registrerer at bagasjerommet er noenlunde det samme som fossil. Benplass foran og bak er 1.054 mm / 850 mm, men har ikke sett de samme data for fossil. Antar vi ikke kan forvente særlig bedre baksete-plass, i så fall litt skuffende.
Ellers må jeg innrømme at jeg ikke likte fronten særlig godt... Takrails er supert.
Innvendig interiør er jo mer spennende enn fossil, men fortsatt hardplast ... Hadde videre forventet litt raskere akselerasjon, og lenger rekkevidde på minste batteri-versjon. Mulighet hengerfeste er ikke nevnt, regner med at det er "lost case".
Likte ikke fargene i presentasjonsvideoen, men her er det jo mange valgmuligheter.
Nå er spent på tilleggspakkene og prising på den norske utgaven.

Du vet du er på delforumet for Hyundai Kona nå? Hvilken bil i denne klassen har IKKE innslag av hardplast i interiøret?

Og farge er jo smak og behag, man må ikke velge turkis  ;D

Jakal

#27
Espen, ikke uenig. Men sammenligner vi med eks Leaf (og det bør vi vel gjøre?) synes jeg interiøret på Leaf´en virker litt mer innbydende. Men igjen, smak og behag. Jeg er videre nysgjerrig på innvendige fargevarianter, skinn / stofftrekk / ev kombinasjon av disse.  ;D. Ser for meg at endelig fargevalg faller på plass først med direkte selgerkontakt på Hundai...

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 27. februar 2018, klokken 09:59
Da ligger det en "ny" video ute.
Må si jeg likte fronten mye bedren en fryktet (UGH Ioniq, den liker jeg ikke).
Denne fronten var en bedre "hybrid" mellom stumpnese og grill.

2 utgaver
64kWh,     470km, 204hk, 395nm,  0 - 100 7.2sek,  15.2kWh/100km, 7.2kW lader, 332/372 liter bagasjerom.
39kWh,     300km, 135hk, 395nm,  0 - 100 9.3sek,  14.8kWh/100km, 7.2kW lader, 332/372 liter bagasjerom.
Adaptive Cruise Control med "stop'n'go"
7" digital instrumentpanel over rattet + HUD
LED-lykter.
Tak-rails klar for skiboks, sykkelstativ m.m.
64kWh hurtiglading fra 0-80% på 1 time. (Er ikke det litt langsomt?)
Ladeport i front.
Valg mellom 21 forskjellige farger på karosseri. (YES! Hater norske kjedelige grå og sorte biler).

Alt i alt.....jeg liker det jeg ser. Nå er det spørsmål om pris, og om de leverer 64kWh fra første stund.....

Ser bra ut dette ja, om de nå bare kan fikse app og varme i rattet også så skal vi seriøst vurdere å erstatte Leafen med en slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tuono

I likhet med Ioniq vil også Kona ha varme i rattet. Se bildet i #22

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA