Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster egentlig strømmen?

Startet av sølv-pilen, mandag 26. februar 2018, klokken 08:04

« forrige - neste »

sølv-pilen

Her viser kommunen at det koster 27 kroner dagen. Er vel en 10 ladeplasser som alltid er fulle på dagtid. Jeg har alltid tenkt prisen vil være rundt en krone kWh, altså 24 kr for Leafen min fra helt tom til helt full. (strømpris+nettleie). Jeg tviler for at alle disse bilene kun lader 27kWh på en dag. Hvordan kan dette forklares?

http://www.sunnhordland.no/nyhende/gratislading-til-27-kroner-dagen-1.2266707

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

DagfinnN

Vanskelig å se hvilken kontakt det brukes.
Er det vanlig stikk-kontakt som gir max 13 ampere kan det blir 28 kwh på 10 timer.
Er det type 2 og 16 amp kan det bli ca 35 kwh på 10 timer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

krl

Kan det ligge en kostnad for selve anlegget innregnet i dette? I så fall er det vel ikke en helt håpløs pris...?

Elbil fundamentalist

Sjeldent det kommer biler å lader fra tomt til fullt. Altså litt klattlading og resten er parkering tilkoblet med fulle batterier.
Billigere tiltak for å få renere byluft skal man lete lenge etter...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

sølv-pilen

Er absolutt ikke noe negativt med dette. Dette er en gladnyhet som mange burde lære av.

Stolpene er type 2 og iallefall 16A. Det er kosten på 27 kr dagen jeg ikke forstår. Dersom det er en 16A så gir hver stolpe 3.6 Kwh på en time, altså 3,60 kroner i timen (vist man antar kWh + nettleie = 1 kr)ti stolper gir da 36 kr pr time * timer, skulle tilisi 288 kr for en arbeidsdag forutsatt at bilene lader hele tiden. Kan det være at regnestykket til kommunen føres på samme måte som kalkulasjonen stortinget har brukt for sin utbygging? eller er 27 kr ett realistisk tall?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

NilsG

Er vel ikke helt usannsynlig at det har målere på ladepunktene? Og at tallet de gir er beregnet strømkostnad ut ifra dette. Selv om de evt har "glemt" å ta med nettleie eller lignende så er det i praksis en latterlig liten kostnad og det vil koste mere å kreve betalt enn hva de vil få inn? Skulle vel og gjelde selv om denne prisen evt er gjennomsnitt per punkt?
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA