Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NV 200 vs Kangoo

Startet av Tai, mandag 26. februar 2018, klokken 07:51

« forrige - neste »

Tai

Bedriften er i prosessen med å kjøpe den første elektriske varebilen. Min gamle Citroen Jumpy fra 2006 er overmoden for utskifting og jeg vil gjerne bytte den i en NV 200.

Problemet er at sjefen har bedt meg om å få pristilbud fra både Nissan og Renault. Og da må jeg kunne forsvare at NV 200 er 50-70 000,- dyrere enn Kangoo.....

Ja, det er mer utstyr på NV 200 og den har kraftigere motor. Jeg kunne nok solgt inn disse argumentene hvis prisforskjellen var 20-30 000,-. Men det er jo vesentlig større forskjell og det er ikke så viktig for sjefen at jeg har en godt utstyrt bil. Så da trenger jeg noen gode argumenter for å velge Nissan.

Er det noen som vet om noe slike argumenter? :)

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Jejl

#1
Du får vel lønn i forhold til hvor lønnsom bedriften er?
Og da er vel Kangoo et smartere valg.
Jeg har kjørt Kangoo på jobb nå i litt over 3 år, og bortsett fra en programvareoppdatering har bilen fungert knirkefritt.
Og til mitt bruk er rekkevidden vinterstid bortimot det doble, grunnet dieselvarmeren.

kaiat

e-NV200 har mulighet for hurtiglading, det har ikke Kangoo. Dessuten tror jeg det er lenger batterigaranti på e-NV200 også.

tomrh

e-NV200 har 4,2 m3 lasterom mot Kangoo sine 3 m3
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Tai

Jeg får ikke noe mer i lønn om bedriften kjøper en billigere bil. Og jeg synes strengt tatt det er litt feil med diesel armer på en elbil....

Kangoo maxi har et lasterom på 4m3. Litt mindre men det er ikke mye. Hurtiglading er et poeng, selv om sjefen ikke ser den helt. Garantien synes jeg er et bra argument, nissan har 70% etter 8 år/160000 km mot kangoo sin 66% etter 5 år/100000 km.

Noen som vet noe om byggekvalitet på bilene? Viktig for meg å poengtere at jeg ikke er ute etter å slenge dritt om kangoo! Men jeg har personlig mer troen på NV200 som firmabil og siden jeg skal lade bilen hjemme utenfor arbeidstid synes jeg at min mening bør telle.

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Electrix

Dersom Kangoo hadde hatt samme innebygde 22kW AC-lader som søsteren Zoe så ville den vært genial som firmabil. På bedrifter og byggeplasser er det ofte lett å ordne 11kW eller 22kW uttak som gir hurtig lading i pauser.

Men siden den bare har vanlig saktelader, og ingen mulighet for hurtiglading får den et mye smalere bruksområde. e-nv200 vil hele tiden ha sikkerheten ved at om du ikke får ladet slik du planla så kan du alltids ta en hurtiglading. Selv om det ikke er ønskelig med for mange 15 min pauser så er det mye bedre enn en 3 timers uønsket pause.

Min far brukte en periode en e-nv200 i jobb og kjørte flere dager over 300km uten å egentlig tape tid. Hurtigladet underveis mellom kundebesøk og brukte tiden til å fakturere og lese mail på laptopen. Tidligere satt han gjerne i bilen hos kunden og noterte og fakturerte, nå gjorde han det ved hurtigladeren...

Han hadde en 5 seter siden det ikke var store prisforskjellen, man får jo ikke avgiftspåslaget for de ekstra setene, og den ekstra seteraden kan foldes ned inntil forsetene. Da var den også veldig grei som privatbil (han eide den selv og skrev km).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA