Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lanseringskalender (inkl pris & tekniske data for alle elbiler) mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 25. februar 2018, klokken 13:30

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#120
Lanseringskalenderen er oppdatert med de siste nyhetene.

Har også oppdatert et utdrag fra lanseringskalenderen for elbiler som kan leveres med hengerfeste i 2020 og hvilke som forventes å kunne bli levert i 2021 etter mer konkrete opplysninger om hengervekt (og taklast) for en del modeller. Oppdatert 5.okt med e-Niro for modellår 2021 (MY21) som skal kunne leveres allerede på tampen av 2020 + ny oppdatering 17.oktober..

Komplett oversikt finner man alltid via første post her på Lanseringskalenderen for elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Lanseringskalenderen er oppdatert med de siste nyhetene.

Komplett oversikt finner man alltid via første post her på Lanseringskalenderen for elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

bmw2002

Veldig bra at noen tar seg tid til å lage en slik oversikt!

Når det gjelder BMW iX/iNext SUV så får vel denne 120kWh batteri som største alternativ.

Er det bekreftet ladehastighet på denne?  Hadde forventet raskere lading med 120kWh batteri enn det som er oppgitt?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: bmw2002 på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:00
Veldig bra at noen tar seg tid til å lage en slik oversikt!

Når det gjelder BMW iX/iNext SUV så får vel denne 120kWh batteri som største alternativ.

Er det bekreftet ladehastighet på denne?  Hadde forventet raskere lading med 120kWh batteri enn det som er oppgitt?

Det er ikke utenkelig at iX/iNext får en bruttopakke på 120kWh siden de snakker om et rekkeviddemål på ca 600km ihht WLTP. Når det gjelder ladehastighet har det kommet lite konkret fra BMW, men "spionbilder" fra Nextmove seere viser bilder på oppnådd 177kWh ladehastighet på en i4 prototype, noe som burde bety at de også lukter på 200kWh for iX/iNext - i alle fall toppmodellen.
BMW er flinke til å holde kortene tett til brystet, men smådrypp kommer det alltid litt etter litt.

Ser at jeg ikke hadde markert ladehastighet på i4/iX med rød skrift for å vise at dette var ubekreftet informasjon så langt, korrigert dette nå.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er ikke bare et større utvalg av personbiler som kommer i elbil form i 2021, også utvalget av elvarebiler begynner å endelig å bli større.

Det er særlig PSA gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og samarbeidspartner Toyota), men tildels også Renault med sine samarbeidspartnere (Mercedes Benz og muligens alliansepartner Nissan) vil vise igjen.

Maxus vil vise flere muskler med e-Deliver 9 som overtar etter den aldrende EV80 etter sin gode start med e-Deliver 3 som er kompakt i bredde og høyde, men tar det igjen i lengde og godt utnyttet lastevolum. (Den trenger absolutt ikke drahjelp av overivrig importør som fokuserer mer på en av WLTP del-syklusene enn WLTP syklus for typegodkjenning som SKAL brukes. I neste omgang gir det heller misfornøyde kunder og negativt omdømme for elbiler/elvarebiler generelt når rekkevidden blir betydelig dårligere enn hva markedsfører publiserte)

Først og fremst er det de minste og mellomstore som virker som reelle alternativer til ICE varebiler både mhp pris og rekkevidde – her får de god drahjelp av storvolumsatsing fra personbiler som gir bedre tilgjengelighet og priser på drivlinjer og batteri. Blant de store varebilene dessverre ser ut til å være en trend å fortsatt holde seg til lavvolumsproduksjoner med høy pris og relativ små batterier/rekkevidde og fokus på «the last mile»

ToWalkOrDrive

Wow! Det der er fantastiske oversikter! Hadde det vært for mye å ta med taklast på elvarebilene? Mener det var en og annen som ikke kunne ha taklast.
Tesla Model Y                         2021-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:41
Wow! Det der er fantastiske oversikter! Hadde det vært for mye å ta med taklast på elvarebilene? Mener det var en og annen som ikke kunne ha taklast.

Generelt kan de minste ha taklast; for de større er det mangel på tilgjengelig informasjon som gjør det vanskelig.
Jeg skal komme oppdatering som taklast for de som har informasjon tilgjengelig.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:41
Wow! Det der er fantastiske oversikter! Hadde det vært for mye å ta med taklast på elvarebilene? Mener det var en og annen som ikke kunne ha taklast.

Da er oversikten over elvarebiler 2021 oppdatert med taklast.

Komplett oversikt finner man alltid via første post her på Lanseringskalenderen for elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

Trabant e-tron 601



Finnøy (Arne Johan Larsen)

#130
Ut i fra lanseringskalenderen er det mulig å finne elbiler som har eller kommer med mulighet for 7 seter eller mer.

Har vedlagt et oppdatert, spesifikt utdrag for elbiler som kan leveres med 7s eller mer i 2021.


Komplett oversikt finner man alltid via første post her på "Lanseringskalenderen for elbiler" (inkl tekniske data for eldre elbiler) :
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

(redigert: oppdatert med Model X info som kom seint 27.januar)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#131
Lanseringskalenderen er som vanlig oppdatert med de siste nyhetene.

Denne gangen to utdrag fra lanseringskalenderen (lagt ved som bilder) for elbiler som kan leveres med hengerfeste i 2021 og i starten av 2022. Det første utdraget er for elbiler med tohjulsdrift og det andre for elbiler med firhjulsdrift.

I tillegg presenteres praktisk realistisk rekkevidde i tillegg til typegodkjent WLTP, men dette vil snart gi en større oppdatering i rekkeviddeoversikten som ligger i egen post.

Komplett oversikt finner man alltid via første post her på Lanseringskalenderen for elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

oddhap

Takk for oppdatert oversikt. Er det mulig å sortere på pris istedenfor merke?
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: oddhap på torsdag 08. april 2021, klokken 16:01
Takk for oppdatert oversikt. Er det mulig å sortere på pris istedenfor merke?

Er desverre vanskelig å få faktiske priser og ikke bare gjettinger før faktisk salgsstart. Det betyr at startprisen stort sett er OK inntil 3.kvartal (Q3) i år, men stort sett bare gjettinger etter dette.

Kan lage et øyeblikksbildesortering på pris som bare er fram til og med 2021 (med gjettinger for Q4) hvis det kan være av interesse?

oddhap

Det hadde vært interessant for meg iallefall, men du trenger ikke gjøre det om det er mye jobb :)
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA