Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Preowned 80000km garanti/4år

Startet av Kramzz, fredag 23. februar 2018, klokken 20:14

« forrige - neste »

Kramzz

Mistenker et deffekt hjullager venstre side fremme. Kan jeg forvente at dette dekkes av garanti etter 25000km og med PH turbin 20" felger?  Dekkene er 245,40,20. Ingen skjev slitasje i det hele, kjørt på 3.1-3.2 bar.
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Tuxedo

#1
Ja, det vil jeg tro (at det dekkes).  Litt tidlig for at et hjullager skal ryke, og Tesla pleier ikke krangle på reparasjoner i garantiperioden.

Boomerang

Men sikkert ikke dumt å få på noen originalhjul før en møter opp..

Øyvind.h

Byttet akkurat diverse deler i understell med uoriginale hjul.
Tror ikke de bryr seg om det så lenge hjulene har rett spekk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Boomerang

Kommer nok litt an på hvor du leverer bilen og hvem du treffer på.
Da jeg møtte opp for å få utbedret klunking fra stabstag så ble jeg konfrontert med at de hadde gravd fram bilder fra min facebook der bilen sto på uoriginale Polarfelger.. Det var en riktig så hyggelig samtale..

Muffinman

Oi, det var kreativt. Var felgene 19-tom også kanskje?

Øyvind.h

Sitat fra: Boomerang på lørdag 24. februar 2018, klokken 02:21
Kommer nok litt an på hvor du leverer bilen og hvem du treffer på.
Da jeg møtte opp for å få utbedret klunking fra stabstag så ble jeg konfrontert med at de hadde gravd fram bilder fra min facebook der bilen sto på uoriginale Polarfelger.. Det var en riktig så hyggelig samtale..

Slikt rapporterer du direkte til leder for service. Slik skal det naturligvis ikke være. Vedkommende bør få skriftlig advarsel.

Har kjørt uoriginalt siden starten av 2016. Aldri noe spørsmål overhodet fra service.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

E_S

Hadde jeg blitt konfrontert med hva jeg en gang hadde lagt ut eller postet på Facebook når jeg leverer bilen for reparasjon hadde det mildt sagt blitt månelyst, tror jeg. Utskjelte bilsjapper som Møller, Bertel O. Steen eller Bilia fremstår jo som ytterste Spitzenklasse innen kundebehandling i forhold..
:)

Tuxedo

Det var spesielt, ja.  Nesten som man kan lure på om det har vært en forhistorie her siden Tesla gikk så langt som å sikre seg beviser fra Facebook-profilen.

Hodetelefoner

Tesla leser på Facebook gruppene. Ofte folk legger ut rare ting der.. 
Som ødelagte hjullager etc pga breie felger. Senkestag.. Og folk oppfordrer til å bytte tilbake til org felger før man leverer inn bilen. Noen vil kalle det svindel.. At Tesla spør er bare bra.
Dere hadde sikkert reagert om dere drev et firma, og folk gjorde det samme.

elekTrond

Sitat fra: eKramer på fredag 23. februar 2018, klokken 20:14
Mistenker et deffekt hjullager venstre side fremme. Kan jeg forvente at dette dekkes av garanti etter 25000km og med PH turbin 20" felger?  Dekkene er 245,40,20. Ingen skjev slitasje i det hele, kjørt på 3.1-3.2 bar.
245/40R20 er hvor mye større og tyngre enn org. dim? Hva er innpress (ET) org. og på PH?

Hva med selve hjullagrene? Er det ikke Mercedes Benz / storbil-dimensjoner på disse?
'13 Mjau

Kramzz

ET husker jeg ikke og vekt forskjellen har jeg ikke snøøring på ☺ Lastindeksen er 99 på dekka. Ingen ubalanse i dekka heller.
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

elekTrond

ET har noe med radiell belastning på akseltapp og lager. F.eks. dassrullfelger med like mye negativt innpress som fabrikken har satt med positivt fortegn. Tenk (fotsenger/såler for) over/normal/under-pronasjon og hva (mangel på) det gjør med ankel/kne/hofte-leddene dine.
'13 Mjau

E_S

Derimot har bredde på dekk og felg ingen betydning. Sporvidden, og dermed belastning på hjullager etc. endres kun ved endring av innpress på felg. Så lenge felgen har for eksempel ET40 spiller det ingen rolle for belastningen om den er 7" eller 11" bred - sporvidden er uendret.

Ellers er jeg særdeles skeptisk til at Tesla leser Facebook-gruppene og bruker dette mot kunde ved en senere anledning. Det er ikke akkurat noe som oppfattes positivt. For øvrig påvirker en endring av innpress på felg for eksempel fra ET40 til ET35 belastningen så lite at det ikke vil utgjøre noen forskjell på hjullagerets levetid. Når folk begynner med BMW-felger med ET15, alternativt 20 mm spacer og lignende blir det selvfølgelig en helt annen sak.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA