Varmepumpe effektivitet

Startet av Simen1, tir 27. feb 2018, kl. 23:26

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Simen1 på tor 01. mar 2018, kl. 12:41
Sitat fra: Muffinman på ons 28. feb 2018, kl. 09:55Range mode gjør ikke noe med lysene her ihvertfall. Deaktiverer batterivarmeren, og halverer effekten i klimaanlegget. Det er riktig at target for batteriet økes fra 32 til 42 grader, men det gjøres ved passiv oppvarming og det vil bare ikke skje i streng kulde. I går kveld kjørte jeg 22 mil i temperaturer fra 8-15 minus, og på slutten av turen var tempen steget til bare så vidt over 20 grader, og hadde ligget stabilt der en stund.

Det er også upresis beskrivelse av momentfordelingen i det du siterer. Uten range mode, i temperaturer over +1 og hastighet under 90 så er bilen bakhjulsdrevet ved jevn kjøring. Akselerasjon eller hjulspinn kobler inn foran også. Ved hastighet over 90 flyttes momenbias foran, ellers likt under 90. Ved temperatur +1 eller lavere er momentet likt fordelt foran og bak uavhengig av hastighet (range mode av). Med range mode på trekker det i hovedsak foran uavhengig av temperatur og hastighet, naturligvis med unntak av akselerasjon og hjulspinn.
Konklusjonen er at range mode gjør det mulig  spare på å ikke forvarme batteriet, og en god del på forbruket ved temperaturer under +1 grad. Da slipper man unna med tap i 1 driveunit istedet for to (litt forenklet).
Ok, hvis det ikke gjør noe med lysene så er den biten ok.

Halvering av effekt i klimaanlegget høres tilsynelatende greit ut, men jeg tar heller full effekt i X minutter enn halv effekt i 2X minutter. Energimessig blir det vel det samme om det ikke er andre faktorer jeg glemmer her. Jeg reduserer heller manuelt temperatur-target for kupeen. Nå om vinteren er jeg naturlig nok bedre kledd i bilen enn om sommeren så jeg nøyer meg med 16 grader i kupeen, mot 22 om sommeren.

Siden jeg har bakhjulsdrift (P85) så faller vel hele momentfordelingsspørsmålet bort?

Høres ut som jeg ikke har noe praktisk nytte av range mode. Eller er det noe jeg overser nå?
Jo lenger det eksisterer en temperaturforskjell mellom kupeen og omgivelsene, jo større energitap får man til omgivelsene.  Så rask og effektiv oppvarming er slik sett det mest effektive. På den andre siden får man vel større tap i batteriet ved høyere effektuttak. Sikkert ikke merkbart hverken ene eller andre veien, men gøy å nerde litt :)

Momentfordeling faller bort med rwd, ja. Men å bruke batterivarmer til småturer er egentlig bare bortkastet energi. Slik sett er det nyttig å bruke range mode forutsatt at man ikke bor på toppen av en fjelltopp og taper på å ikke ha tilgjengelig regen. Batteridegraderingen går jo også saktere ved lave temperaturer.

geear

Sitat fra: Simen1 på tor 01. mar 2018, kl. 16:06
Det er snakk om under 1 kg kjølemedie i hele kjølesystemet. Væska har lavere varmekapasitet enn vann. Det er gassfasen som frakter energien fra kald side til varm side. Gassfasen utgjør mindre enn 1 vektprosent av kjølemediet. Du kan gjerne se på det som en vannkoker med 6 kW og 0,01 liter vann... Det blir veldig fort varmt nok. Det er trykket som må bygge seg opp slik at væska får gjennomstrømning og det tar typisk rundt et minutt.
Men for tredje gang, det er da ikke kjølemediet fra AC/VP som går inn i kupéen, det er vann og glykol??

Lynet

For siste gang: det går ikke glykol inn i varmeapparetet.
Varmen oppstår ved at det går strøm gjennom et varmeelent og varmer opp lufta direkte, det er derfor varmen kommer umiddelbart.
Det er ved kjøling at AC sender sin væske inn i fordamperen og kjøler ned luften ved at væsken går over til gass ved et lavere trykk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Jeg har bare sett på e-Golfen at det er via kjølevæske på den (samme kjølevæskekretsen henter også varme fra motoren i motsetning til på Tesla), men forstår det da slik at det må ligge dobbelt sett med varmevekslere etter kupévifta inne i bilen? En for glykolvæska og en for VP?

Cowboystrekk

Beste kompromiss for småkjøring i kulda: Varm opp bilen enten ved å avslutte lading rett før start og la range mode stå ON hele tiden, alternativt ha range mode OFF når du forvarmer bilen så du får litt regen for så å slå det på ON når du begynner å kjøre. Forbruket med range mode ON og ikke varma batteri er ganske høyt, men lavere enn range mode OFF på småturer. Mitt kompromiss hvor jeg kjører endel opp og ned i høyden fører til at jeg går sånn ca i 0 i totalt forbruk inkl forvarming med forvarming uten RM og kjøring med RM kontra kjøring og forvarming med RM ON hele tiden. Komforten med å ha litt regen og ikke effektbegrensning er verdt det kontra RM på hele tiden selv om jeg total sett ikke sparer noe kontra å ha på RM hele tiden :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OlaM

Jeg blir helt forvirret av alle disse modus-kombinasjonene. Det har vel mest utslag på det umiddelbare tallet på skjermen og ikke så store utslag på årlig strømforbruk eller på faktisk rekkevidde hvis du skal kjøre langt og bilen får bli varm?
'21 3LR

Cowboystrekk

Enklest mulig, lurt å alltid forvarme via app:
Korte turer: Range mode ON
Lange turer: Range mode OFF

Mer avansert, bedre rekkevidde enn de 2 over, forvarm via app:
Lad bilen før du skal kjøre, range mode ON hele tiden: Bedre rekkevidde enn de 2 ovennevnte
Bilen har stått parkert ei stund i kulda: Range mode OFF, slå på ON når du kjører

For de fleste er det nok å tenke på de 2 øverste :) For de som må planlegge litt mtp lading\rekkevidde etc er de 2 nederste smarte.

Cowboystrekk

Forhåpentligvis gjør faststoffbatterier sin inntreden i.l.a få år. Da vil man trolig slippe å tenke på batteritemp da de funker bra både i varmt og kaldt vær. Flere typer av dem skal ha god effekt i kulda og kunne regenerere bra. Å la bilen stå med høy lading i varmt vær skal heller ikke ha så mye å si for levetida slik det har nå med flytende elektrolytt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA