Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fredag 23. februar 2018, klokken 16:00

« forrige - neste »

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

rmon

Bjørn Nyland testet nye Leaf i sommer temp (Tenerife), 245 km. Han testet også IONIQ på vinterstid, 201 km (Snitt hastighet 79 km i timen)

Bjoris

At Ionic ville gå mye rimeligere var ventet, men det er selvsagt en skuffelse at ikke Nissan har klart å få Leafens forbruk på nivå med eGolf...

Vel, da gjenstår det bare å se om det kan lures litt mer ut av Leafen ved effektiv kjøring enn de andre, men det spørs nok når flere har testkjørt og resultatet ser ut til å være det samme. Vi har jo sett på andre på youtube og Tesla Bjørn at forbruket ikke var imponerende.

Litt synd de ikke tok med seg en Leaf30 og sammenlignet med, jeg sitte med følelsen av at jeg skulle klart vesentlig lavere forbruk med våre (nå solgte) Leaf30, det som gjenstår er å se om jeg også klarer det med Leaf40...

Uten sammenligning forøvrig så finner en her til slutt i den altfor lange artikkelen:) forbruket mitt med ny Leaf30 over fjellet tur/retur vest-øst-vest og 1468 km i mars 2016.

Forbruket ligger på 1.6 kwh/mil over fjellet og ca 1.8 kwh/mil på motorveien på østlandet. Jeg er nok rimelig ok på å kjøre økonomisk, men jeg kjører ikke sakte, ligger gjerne over fartsgrensa, men tilpasser kjøringen så det blir minst mulig regnerering og mest mulig kjøring på "null" eller "seiling" som noen kaller det.

https://elbil.no/1-468-kilometer-med-nye-nissan-leaf/

Kan nesten ikke vente til jeg får Leafen selv og får testet om jeg kan få vesentlig bedre tall ut av den enn denne testen. Bilen skal uansett hentes i Notodden så allerede på vei hjem vil jeg få indikasjon på om den ligger på nivå med gml Leafen eller er bedre/verre... Tipper den blir ganske lik for å være ærlig, men time will show:)

Joltus

Er jo nesten som man skulle tro de ikke har gjort helt riktig med varmeapparatet. At de har kjørt uten varmepumpen eller noe sært noe...

Men spiller heldigvis liten rolle for min del da ionic var alternativ bortsett fra leveringstid når eg skulle ha bil. Har nok rekkevidde slik det er, med god margin.

Bjoris

#4
Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 21:27
Er jo nesten som man skulle tro de ikke har gjort helt riktig med varmeapparatet. At de har kjørt uten varmepumpen eller noe sært noe...

Men spiller heldigvis liten rolle for min del da ionic var alternativ bortsett fra leveringstid når eg skulle ha bil. Har nok rekkevidde slik det er, med god margin.

Den burde lagt på nivå med eGolf, men det kan være at bilen er helt ny. Jeg har iallefall erfart selv med Teslaene at de brukte mer i starten før ting har gått seg helt til. Kan ikke huske at Leaf30en endret forbruket når den var ny, men tror ikke jeg fokuserte så mye på det heller.

Det blir bare spekulasjoner, men jeg hørte av en som kjørte over fjellet at e-pedalen ikke var effektiv og at bremsene tok tidlig over for regenereringen og når det skjer så forsvinner regen helt, kan være noe her, da de skriver at denne ble brukt flittig. Samtidig er det jo mye kjøring oppover her så skulle jo være strekk der det var knapt bruk av e-pedalen, men det ser ut som den bruker jevnt mer enn de andre...

Tiden vil vise, bekymrer meg ikke, men litt skuffende er det jo om det nå viser seg at den bruker mer enn alle andre...


Joltus

Nei bekymring gidder eg ikke. Som sagt var ionic rekkevidde det eg ville ha. Men håpte jo selvsagt at Leaf hadde en smule mer.

Er uansett mer bil enn ionic i mine øyne.

Dog, en 60kW ionic kan bli iconic.... :p

hma

Tror bruk av e-Pedal for Leaf 40kWh ikke øker rekkevidden, sammenlignet med bruk av tradisjonell regen.
Litt skuffet over forbruket (og ladetid) til nye Leaf, men samtidig er det omtrent som jeg hadde forventet ved lansering (ca 200Wh/km vinter og ca 140Wh/km sommer).

Gleder meg dog stort til å få nye Leaf (om ca 4uker). Syns den ser veldig bra ut og har det lille ekstra jeg er ute etter, som god bagasjeplass og lovlig taklast, sammenlignet med konkurrentene.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Carl Anton Stenling

Det er nesten slik at man kan mistenke at redesignet av motorstyringen ikke har vært helt vellykket. Alt annet likt så kan en økning av motoreffekten i den nye modellen potensielt føre til reduksjon i effektiviteten. Det kreves derfor stødig design av kraftelektronikken for både å oppnå høy toppeffekt og god effektivitet ved lavere pådrag.
Tesla har greid dette bra, men det er ikke gitt at alle produsentene er like flinke når det kommer til kraftelektronikk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Bjoris

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 00:25
Det er nesten slik at man kan mistenke at redesignet av motorstyringen ikke har vært helt vellykket. Alt annet likt så kan en økning av motoreffekten i den nye modellen potensielt føre til reduksjon i effektiviteten. Det kreves derfor stødig design av kraftelektronikken for både å oppnå høy toppeffekt og god effektivitet ved lavere pådrag.
Tesla har greid dette bra, men det er ikke gitt at alle produsentene er like flinke når det kommer til kraftelektronikk.

Jeg har tenkt samme tanke, men smått utrolig om Nissan skulle misse på dette, det må være relativt lett å revers engineere dette i Ionic feks

Carl Anton Stenling

Tror vel kanskje Nissan kunne lært et og annet fra Ioniq. Selv om noe av forskjellen kan forklares av luftmotstanden så tror jeg det må være andre momenter som slår inn for å gi det lave forbruket til Ioniq.

Er vel ikke så mye annet enn motorstyring og motorkarakteristikk som kan være forklaringen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Bjoris

Det er nok mange ting, men Ioniq har et polymer batteri, dette er slik jeg forstår det ett mer påkostet batteri som har mindre intern motstand, det kan derfor lades tøffere og jeg forstår det slik at dette «holder» bedre på strømmen.

Men dette er dyrere og jeg tror nok kjernen ligger på kost og ikke kompetanse, har en mistanke om at Nissan har funnet ut at det er rimeligere med noen ekstra kWh enn state of the art løsninger og den selger jo bedre med stort batteri også. Markedsmessig ville det nok vært vesentlig vanskeligere å selge en like dyr 28 kWh der en hevdet at bilen nå hadde lengre rekkevidde enn å selge en med 10 kWh mer.

Men så lenge prisene er så bra på Leaf så kan jeg tilgi dem ett stykke på vei, men, ikke helt for hvis en ser på forskjellen i oppgitt rekkevidde på Ioniq og Leaf så blir en lurt og det skulle de holdt seg for gode til


Carl Anton Stenling

Dersom batteriet skulle være forklaringen på forskjellen i forbruk så måtte Leaf sitt batteri ha høyere indre motstand på et eller annet vis. Dette ville i så fall ført til en del oppvarming av batteriet. Man ville jo i så fall observere vesentlig lengre rekkevidde ved lavere hastighet.

En annen mulighet er forskjell i kupeoppvarmingen. Imidlertid tviler jeg på at dette kan gi såpass stort utslag når Leaf har temmelig effektiv varmepumpe.

For gammel-Leafen har jeg observert at den er temmelig følsom for lavt lufttrykk i vinterdekkene uten at dette kan forklare hele forskjellen. Fabrikken oppgir såpass lavt lufttrykk at det ikke er hensiktsmessig for nordiske piggfrie vinterdekk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Joltus

Men er det ikke noe greier med oppvarmingen i disse bilene med bruk av varmepumpe eller ikke som ikke er helt logisk?

Føler eg har sett en tråd her inne der det ikke akkurat er felles konsensus av når varmekolbe brukes og når pumpen brukes... Men det kan være en eldre modell.

Vil jo være rimelig noldus av Nissan å lage en oppvarming som ikke bruker det mest effektive som standard..

EV-FTW

Jeg synes det er enormt skuffende.
Nå kjører min far Ioniq, og ja den er litt trangere bak, og har litt mindre plass i bagasjerommet, men må si bilen er langt penere enn både ny og gammel Leaf. Og prisen er bra. Og ikke minst, den har en helt annen opplevd kvalitet inni, for der skuffer nye Leaf også.

Nei, synes faktisk Nissan bommer litt her altså, men det er min mening. Og den er ikke representativ for salgstallene
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Carl Anton Stenling

Er vel ikke umulig at Nissan gjør reverse engineering på Ioniq for tiden :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA