Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dag3 som leaf2018 eier. Nybegynnerspørsmål

Startet av Hodmaster, fredag 02. mars 2018, klokken 19:03

« forrige - neste »

Hodmaster

Da er jeg på dag tre siden jeg mottok Leaf LE. Første elbil, første gang jeg kjører Leaf.
Nå har vi hatt forholdsvis kalde dager her i innlandet, men det er noe jeg syns er rart.
fra motorveien til mitt hus er det ca 5km. Forholdsvis mye motbakke. Når jeg svingte av veien i dag viste bilen 40% for å så stupe til 22% ila 2km, for å så gradvis øke opp igjen til 28% -15 grader når jeg parkerte. Er dette på grunn av spenningsfall når man gir på i motbakke? antispinn slo også noe ut på disse to kilometerene.

I dag testet jeg hurtiglader for første gang, og det sto ikke til forventningene. på 10min ladet jeg 1,6kwh på hurtigladeren 50kwh. Displayet i bilen viste 6 og 7kw under lading. Er det en slags innstilling jeg må endre på for å bruke hurtiglader? gikk fra 59% til 61%. Bilen hadde da stått rolig i 5timer, så slik sett var batteriet kaldt.

I appen er det en funksjon for å starte lading nå, hva kan den brukes til? bilen lader vel når ladeporten er i bruk? er denne funksjonen kun hvis man har satt på timer og ønsker å overstyre?
Ihht appen og forbruksloggen kjørte jeg i går 68km å bruke 16kwh. Jeg får ikke dette til å stemme når bilen var 95% ved start om morgenen og 28% når jeg parkerte på kvelden. Er denne noe tess?
Temperaturen i går var -25 grader om morgenen om det har noen påvirkning ???
Mvh
Ny elbileier.



Rio

Mesteparten av det du beskriver her skyldes temperaturen.

Hurtiglading er noe man bør gjøre med varmt batteri - dvs. at man starter hjemmefra med fullt batteri, kjører batteriet "tomt" (og derved varmes det), og så vil du lade langt raskere. Å "hurtig"
lade med et batteri som har -15 grader (eller -25) er nyttesløst. Enklere å bare lade vanlig, for det går like langsomt inntil batteriet er varmt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For øvrig, gratulerer med ny bil. Det er litt "brutalt" å lære elbilen å kjenne i de temperaturene, men jeg lover deg det blir veldig mye bedre, og neste vinter er du erfaren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Fargeblind

Som Rio sier er kulden vi har akkurat nå et ganske stort problem når det kommer til elbil, så du er godt tjent med å få varmet opp bilen før du lader. Jeg plukket min 2018-modell opp idag, men har hatt 2015-modell noen år fra før. Såvidt jeg har skjønt er "lad nå"-knappen bare en overstyring av timer. Det skal også sies at bilen din vil ha et noe høyere forbruk i starten fordi det tar en smule tid å vende seg til kjørestilen i en elbil.
Nissan Leaf Acenta 2015

Trekkoppbil

Vanligvis går det greit å lade batteri i kulda, bare man passer på at ikke batteriet er kaldt.  Ofte klarer man å kjøre batteriet varmt, før det er behov å hurtiglade, men hvis bilen har stått ute i -20C over natta, er jeg usikker på om det går.

Sitat fra: Battery_university link=http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures
Li ion can be fast charged from 5°C to 45°C (41 to 113°F). Below 5°C, the charge current should be reduced, and no charging is permitted at freezing temperatures because of the reduced diffusion rates on the anode. During charge, the internal cell resistance causes a slight temperature rise that compensates for some of the cold. The internal resistance of all batteries rises when cold, prolonging charge times noticeably.

Many battery users are unaware that consumer-grade lithium-ion batteries cannot be charged below 0°C (32°F). Although the pack appears to be charging normally, plating of metallic lithium can occur on the anode during a sub-freezing charge. This is permanent and cannot be removed with cycling. Batteries with lithium plating are more vulnerable to failure if exposed to vibration or other stressful conditions. Advanced chargers (Cadex) prevent charging Li-ion below freezing.

Advancements are being made to charge Li-ion below freezing temperatures. Charging is indeed possible with most lithium-ion cells but only at very low currents. According to research papers, the allowable charge rate at –30°C (–22°F) is 0.02C. At this low current, the charge time would stretch to over 50 hours, a time that is deemed impractical. There are, however, specialty Li-ions that can charge down to –10°C (14°F) at a reduced rate.

Beckern

Tror du har rett i dine antagelser ang hurtig fall i batteri% og spenning, dog skal det ikke være sånn. Åpenbart en bug de må fikse.

daggad

Er det ingen varmelementer rundt batteriet ?
Hadde det vært noe slikt så kunne laderen ha sørget for strøm for å varme pakken og så startet lading når en viss temperatur var oppnådd.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Trond.m

Sitat fra: daggad på fredag 02. mars 2018, klokken 23:46
Er det ingen varmelementer rundt batteriet ?
Hadde det vært noe slikt så kunne laderen ha sørget for strøm for å varme pakken og så startet lading når en viss temperatur var oppnådd.
Det å bruke strøm for å kunne lade raskere er vel ikke en funksjon jeg har sett på noen elbil. Ser vel ikke helt poenget heller så lenge vi snakker om hjemmelading. Ladingen vil i seg selv gi varme i batteriet, så å varme først vil ikke spare hverken tid eller strøm. Generelt bør du i kaldt vær starte ladingen umiddelbart etter kjøreturen. Noen bmw eiere ser jeg har etterlyst mulighet for å slå på batterivarme litt før man kommer til en hurtiglader for å få raskere lading. Det kunne føre til rimeligere hurtiglading (høyere ladefart), og man kan oppnå dette ved å ha en litt mer aktiv kjørestil og bruk av varmeapparatet før ladestoppen. Da vil motstanden i batteriet fungere som batterivarmer. Leaf har ikke aktiv batterivarme heller, men bare en frostsikring av batteriet for å hindre skade ved ekstremt lav temperatur.

Bjoris

Tror nok batteri styringen i batteriet sliter litt, kanskje blir det bedre når du har kjørt litt og den får mer informasjon å jobbe med, men det skal ikke være slik så om det fortsetter ville jeg reklamert på bilen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA