Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eksploderte celler i think

Startet av PLUTO, onsdag 10. oktober 2007, klokken 21:46

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har nå skaffet meg en Think for første gang og den har noen eksploderte celler. Har noen tips om hvordan jeg finner ut hvor mange som er blitt ødelagt. Har ikke demontert pakka enda, men regner med at det er noen som er tydelig sprengt og at noen andre er gått istykker samtidig. tidligere eier har kjørt noe videre etter eksplosjon. Lurer også på hvor det er billigst å kjøpe nye/brukte celler.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Hei Pluto, var det deg som kjøpte den Thinken i Kristiansand akkurat? Tar kontakt via Epost.

Har akkurat pratet med en ny Think eier i Kristiansand som var innom Ford i det siste til batteriservice. Han ble fortalt at det ikke var mulig å gjennomføre vannfyllingen pga spenningsforstyrelser i pakken sannsynligvis pga havari. Bilen kan kjøres men jeg har tilbudt vannfylling hjemme hos meg snarest i tilfelle farlig lav elektrolitt nivå. Skal se om jeg få tilstrekkelig overlading og kjølevannstemperatur til å fylle  med vann. Han fikk en pris overslag av 5500Kr til å levere enkelte blokker pluss 5000Kr til å senke batteripakken, pluss dårlig bakaksel og bærekuler foran. Bilen var rimelig nok (70000Kr for en 2000 model med 90000 Km på klokken) men en kjempe regning venter han hos Ford.
Blir kjempe moro om vi kan få bilen til å overlever litt til.

Det er nesten umulig å få tak i batterier utenom Ford og brukte blokker kommer mest fra havarert biler- Renault Clio electrique har samme type.

Du er nød til å ta ned batteripakke til å vurdere omfang av skade men jeg tror at det er vanlig at en hel rekke med 5 eller 7 blokker vil ikke tilføye spenning men ikke alle de er nødvendigvis ødelagt. Ikke kjør bil om det er mulig å gjøre det. Blokkene må inspiseres for hul og svimerker og kan gjerne byttes ut med gode brukte blokker.

Om ikke du er helt skremt enda kan du få mer råd her eller Thinkers forum.
Lykke til-Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#2
Du kan få en full sjekk av blokkene, inkludert enkel rekondisjonering og med rapport som inneholder lade og utlade kurver og kapasitetsdata hos både meg og Boogie. Vi holder til i h.h.v. Stavanger og Skien?.

Vi er, ettersom jeg vet, de eneste i lande som har utstyret, og gidder å  gjøre en fullverdig blokkbassert test.

For en slik jobb regner jeg 100 kr blokka. Har kapasitet til å teste 3 blokker i døgnet, så du kan selv regne timelønna jeg beregner. ( Det meste går selvfølgelig automatisk, men der er en del arbeid innvolvert uansett.)

Er også i stand til å friske opp enkelte blokker, men de fleste blokkene som er dårlige har dårlige prognoser for å bli bedre. For en slik jobb regner jeg 100 kr ekstra / blokk.

Måtte gjøre en slik jobb på en 1996 batteripakke nylig, og fikk faktisk 2 av 3 blokker opp fra 90 Ahr timers kapasitet til 95 Ahr slik at de hadde lik kapasitet som resten av blokkene. Desverre kunne ikke den ene av disse 2 brukes uansett grunnet stygg ladekurve, og dermed dårlig forutsettning for å holde særlig lenge. Så i praksis ble det suksess med 1 av 3 blokker.

Du kan ta kontakt med en av oss dersom du trenger hjelp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg har ikke flyttet enda, og holder til i Tønsberg fremdeles.
Men ellers så stemmer det greit.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

Nei, jeg har ikke blitt skremt av dette. Synes liksom dette er gøy å finne ut av. Jeg bor i Kristiansand og tror ikke det er den bilen du, Ken henviser til. Denne fikk en taksert reparasjon på 120 000 kr hos Ford. Det var da snakk om bytte til en ny batteripakke, ellers skal bilen være i grei stand.

til elektrolux eller Boogie. skal jeg i tilfelle sende batteripakka til dere? og hva med brukte blokker til de som er ødelagt?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#5
Til Pluto

Du må nok sende blokkene enten øst eller vest ja. Blokker som åpenbart er skadet trenges ikke sendes, samme gjelder blokker som måler mer enn 1/2 Volt mindre enn de med høyest spenning. Det er en fordel for oss om blokkene er rene, men mest av alt i den ladetilstanden de er i når de kommer ut av bilen.

Når det gjelder erstatningsblokker er desverre situasjonen mørk. Think blokkene er som nevnt anderledes enn PSA sine, og også mye vanskeligere å få tak i.

Der er en tysker som mener han snart får inn Think blokker. Han selger testede blokker, men etter å ha snakket med han fikk jeg inntrykk av at testmetodene hans ikke var like vel utviklet som den metoden vi benytter oss av. Det betyr igjen at du risikerer å betale dyrt for halvgode blokker. Se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=111.0
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Hei Pluto, jeg skal fylle en Think bil med vann den kommende Lørdag og lurer på om du ønske å skue litt og prate elbil litt. Ring med på 46813580 eller 38086914 -Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Min bror har kjøpt en Clio og vi ender muligens opp med en til. vi lurer derfor på om det ville være lurt å kjøpe seg slikt testutstyr selv. Det ville da også bli muligheter på sørlandet å få testet blokker. Er dere villige til å si hva man trenger og hvor man får det fra, gjerne også utstyr til recondisjonering.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Skjønner hvis det blir en vel bevart hemmelighet, men jeg har i mellomtiden snakket med blandt annet Mantena i Oslo. Det er de som sjekker og rekondisjoner blokkene fra Automotive Service (FORD). De har et utstyr som kostet 160.000 pluss kjølere når de kjøpte det. jeg jobber nå videre med saken i forhold til produsent, men ser at det kan ta litt tid. Har noen noen tips er det fint. skal ellers til å skru ut batteriene i min Think i ettermiddag for å se på skadene
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

#9
Jeg har desverre ikke så gode erfaringer med bruk av Mantene. De har testutstyr som er gammelt og kjøres manuelt. Rutinene/prosedyrene deres fungerer antagelig greit på NSB sine egne NiCd pakker, men de ødelegger desverre mange av våre batterier siden de går utover anbefalte rutiner for våre batterier.

Da jeg snakket med dem første gang ville de ikke oppgi hvordan de kjørte sine rutiner, men etter at de hadde ødelagt rundt 35 blokker for meg kom oppskriften, og den var mildt sagt sjokkerende.

Grunnen til at jeg brukte dem var fordi jeg skulle ut på reise og hadde dårlig tid.
Vel, jeg gjør det ikke en gang til. Da får heller bilene stå til jeg rekker å ta det selv.

De rutinene Elektrolux og jeg mm har utviklet vet vi at fungerer, og de ødelegger ingen batterier. Men noen blokker kan svikte allikevel. Da fordi de rett og slett ikke orker mer.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

#10
Jeg skjønte av han jeg snakket med der på Mantene at de gjorde nok så mye manuelt. Det du sier Boogie er jo slettes ikke bra for den eneste officielle måte å få tak i batterier til en Think er å kjøpe en brukt komplett batteri (av mange blokker) av Automotive service og den er da sjekket og rekondisjonert av Mantene. Jeg skjønner av det du sier at det ikke er noe å anbefale. Et 95ah batteri skulle de ha 37500 kr for og mitt gamle i inbytte. Enkelt blokker var ikke å få kjøpt brukt. nye kostet 6200 kr st!!!!
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

#11
Jeg har nå tatt ut batteriet. kun tre blokker er sprekt. to ser fine ut, men har kun 3,5 V, det andre litt over 5V. Alle øvrige blokker måler fra 6,27 til 6,31 V.

Til Elektrolux eller Boogie: Kan det gå ann å rekondisjonere dem? jeg vil da trenge deres hjelp.

Uansett lurer jeg på om det er noen som har noen blokker som de kan tenke seg å selge? eller er det flere som vil bestille nye fra tyskland?

plastikken er av en slik type at det hadde gått fint å sveise dem slik at de ble tette igjen. Vil de være ødelagt allikevel?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Siden blokkene har vært gjennom samme bruk, vil de på 3,5V sannsynligvis være umulige å kunne bruke til noe fornuftig.

Du kan lade dem med opp med hva som helst i 5-10 min, og se om de kommer opp i over 6V hvilespenning. I så fall kan de være værd en full test. Det du sannsynligvis vil oppdage er at de ikke vil over 6V grunnet en eller flere kortsluttete celler.

De andre kan se bra ut bassert på spenningen du leser, og en opplade og utladetest vil avsløre hvilke som er bra, og har god kapasitet. (desverre kan flere av dem være i dårligere stand enn det spenningen tilsier, bare for å ha advart deg)

Som sagt, dersom du vil sende dem til en av oss, så lever de i den ladetilstand de nå er i, og husk å snarest forsegle vannfyllestussene. Vannballonger fra f.eks Europris er godt egnet til forsegling. Selvfølgelig setter vi pris på at blokkene er rene, noe de uansett må være før tilbakemontering for å unngå isolasjonsfeil.

Når det gjelder recondisjonering, er dette en del av testmetoden vår, og følgelig blir de recondisjonert ved en test. Å reparere dårlige blokker har desverre vist seg lite vellykket.

Dersom du velger Mantene, kan vi "hjelpe" til med å defekte Think blokker. Ingen vits å gi fra seg gode blokker. Dersom du f.eks hadde satt sammen en full pakke defekte blokker, og sendt Mantena, kan jo tilbudet deres være økonomisk interesant.


Husk også max 12Nm moment på polmutterene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: PLUTO på fredag 12. oktober 2007, klokken 19:30
Til Elektrolux eller Boogie: Kan det gå ann å rekondisjonere dem? jeg vil da trenge deres hjelp.

Uansett lurer jeg på om det er noen som har noen blokker som de kan tenke seg å selge? eller er det flere som vil bestille nye fra tyskland?

Det er klart vi kan hjelpe. Du får selv vurdere hvem du vil sende dem til. Jeg har relativt mye å gjøre for tiden siden det står 6 biler utenfor hos meg nå. Tre av dem trenger rekondisjonering av batteriene.

Men du behøver ikke fortvile over tilgang på batterier. Jeg vet at det jobbes med et tilbud på batterisiden for Think eiere. Tilbudet burde allerede vært på plass, men har nok tatt litt mer tid enn beregnet.
Det er da snakk om helt nye batterier, og til en mye hyggeligere pris enn det du nevnte.

Da kommer nok tilbudet fra Mantena dårlig ut siden disse batteriene er slitte/gamle og vil kunne svikte allerede etter ett års bruk.

Jeg skal høre med dem hvordan det ligger an.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

takk fortilbud. jeg sender til elektrolux.

de batteriene du skriver om er det de fra Tyskland som elektrolux henviste til over? pris der nå er litt under 2700, eller er det noe annet?

jeg har sendt mail til tyskland for å høre med dem.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA