Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

5,5 år, ny EU-kontroll og kanskje en service?

Startet av Electrix, torsdag 22. februar 2018, klokken 13:48

« forrige - neste »

Electrix

Må ha bilen på EU-kontroll igjen og lurte på å ta en service, 3,5 år siden sist nå. Har bare byttet pollenfilter selv og sett over at ting ser greit ut. Forstår det slik at det da er på tide med skift av kjølevæske og bremsevæske, men fikk en pris fra Nissan på 6000,- for service + EU-kontroll. Høres litt drøyt ut, men er det noen her som har greie på hva som skal/bør taes nå?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Man kan kikke over service-guiden, etter hva som er anbefalt:
https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/NissanLEAF/2012/2012-NissanLEAF-service-maintenance-guide.pdf
Det er USA-versjoner som det er lett å finne på nettet. Du kan prøve å finne en europaversjon, hvis du har interesse av det.


Limodriver

Min erfaring er at servicene er bytte av pollenfilter, smøring av låser (og store områder rundt låsene), sjekk av vindusviskere, lufttrykk, lyspærer og fylle overpriset spylervæske. Skifte av væsker når det er beskrevet.

En som arbeidet på Cederwall Larsen & Pat (nå Autostern) uttalte en gang at det mest tidkrevende på en service var å sjekke lufttrykket i reservehjulet.

Kjøp en slik bremselufter:
https://bilxtra.no/verktoy/spesialverktoy/bremseverktoy/bremselufteverktoy
Da kan du enkelt bytte bremsevæske selv/alene ved hjulskift.

Jeg har ikke hatt service på noen bil etter BMW skulle ha kr 8000 for en enkel service. Jeg spurte hva de skulle gjøre, og det ble beskrevet oljeskift og generelt ettersyn (mao tyrekicking). De beregnet seg kr 4500 for oljeskifet og resten var for ettersyn som bestod av å sjekke bilen under, lyspærer, smøre låser o.l. Jeg skiftet olje og filter med ca kr 500 i olje/filter.

Sele

4500 kr for oljeskift?? Sånt kan jeg ikke ta seriøst,beklager.

Limodriver

Fremfor å komme med den type utsagn bør du ta kontakt med et BMW merkeverksted og høre hvor mye de beregner for et olje og filterskift på en F10/F11 med 3l dieselmotor. Muligens er det rimeligere dersom det ikke er en del av service. Du er kanskje ukjent med at ettermarkedet er en vesentlig inntektskilde for merkeforhandlere/verksteder. Uavhengige verksteder priser seg selvfølgelig strategisk i forhold til dette.

Da kan du fremføre din saklige påstand om at du beklager og ikke kan ta det seriøst overfor merkeverkstedet. Det vil kanskje være på tide for deg å ta en ringerunde og høre hva timeprisen på en del merkeverksteder er. Den reelle timeprisen vil for noen arbeider være langt høyere, men slike påstander er vel ikke seriøse?

Sele

Jeg trenger ikke å ta kontakt med noen som helst. Du slenger frem en påstand som jeg ikke uten videre kjøper. Jeg har ingen bevis byrde.

Limodriver


Electrix

Jeg betaler 2200,- for skifte av olje og oljefilter på mondeoen vår en gang i året. Utover dette bytter jeg pollenfilter på både mondeoen og Leafen selv til et par hundrelapper hver.

Jeg har ikke hatt Leaf på Service på 3,5 år nå og lurte derfor på om det var noen viktige punkt som burde gjøres.

Forstår det da slik at jeg muligens bør bytte bremsevæske på begge bilene, og kanskje kjølevæske...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sele

Hvis du fikk en pris fra Nissan så kan vel de opplyse deg om hva de ønsker og gjøre med bilen din på denne servicen. Er vel ikke urimelig at de opplyser om det?

Limodriver

Høres ut som en god plan. I tillegg er det lurt å se over ledd, bremseklosser, foringer ol ved hjulskift sik at du ser om bremseklosser må skiftes snart, en mansjett som har sprukket osv. Dette kommer selvfølgelig i tillegg til å være oppmerksom på ulyder,og andre endringer som krever undersøkelse. Mondeoen bør nok tilgodeses med et nytt luftfilter med jevne mellomrom.

Electrix

Ja Mondeoen har fått nytt luftfilter til motoren også, men det bytter jeg ikke hvert år for den  går bare ca 4000 km i året.

Servoreim har jeg også byttet selv. Og kostet på 14 000 hos verksted for dynamo, dynamoreim, strammehjul og veivhjul(?) samt oljeskift så nå håper jeg den er fornøyd...

Jeg fikk noe svar fra Nissan, men følte at de som vanlig er litt vage i sine beskrivelser...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Jeg endte opp med å ta en service sammen med EU-kontroll, delvis pga mye å gjøre og delvis pga snø og kulde...

Null hull på EU-kontrollen. Service gikk også greit, men kommentar på at bremseklosser nærmer seg slutten, ikke så galt etter 5,5 år og 73 000 km, men følte det var litt mye å betale 3 000 for bytte av klosser. Tar heller en sjekk til våren når jeg bytter klosser.

Totalt kom det på 5100 for både EU og hovedservice, men fremdeles en del billigere enn dieselbilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sylwester

Så det ble 900 rimeligere enn forespeilet? Var det fordi du gjorde noe selv før du leverte bilen?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Tror den rimeligste måten å komme unna dette er å ta EU kontrollen først, Så bytte pollenfilter og smøre dørlåser selv og be verkstedet ta eventuelle resterende punkter som "service"  :D

Grunnen til dette er at EU kontrollen sine punkter og "service" punktene på en elbil overlapper hverandre i betydelig grad.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: sylwester på fredag 09. mars 2018, klokken 10:06
Så det ble 900 rimeligere enn forespeilet? Var det fordi du gjorde noe selv før du leverte bilen?
Nei, gjorde ikke noe selv men spurte en gang til og spurte spesifikt om punktene. Da fikk jeg denne fastprisen. Mulig jeg hadde fått samme pris uansett og at det første overslaget ikke tok med rabattene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA