Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

Øystein Hansen

Hei. Jeg har kjøpt elbil, og mens jeg venter på levering vil jeg sette opp ladestasjon.

Jeg har tengt å sette opp 2 Zappi ladere, en ved innkjørselen (der jeg parkerer om dagen og om sommeren), og en i garasjon (der jeg parkerer om natta og om vinteren). Tenkte å få elektrikkeren til å føre en ny kabel (32A) fra sikringskapet ut til innkjørsellen (9 meter kabel), og så videre til garasjen (10-15 meter kabel til).

Mitt spørsmål er da, kan Zappi ladere dynamisk tildele maks last for denne kursen? Jeg vet det er en dynamisk last tildeling for hele huset, men denne tenkte jeg å bruke som den var ment (bruk av en HARVI på 3-fase).

Har planer om senere og utvide med solcellepanel.

elektrolux

Ja, du kan koble begge Zappi på samme kurs, og stille inn maks total strømtrekk for bygget, og prioritet på Zappi. Samme prioritet så fordeler de tilgjengelig strøm likt seg i mellom.

Harvi er lurt ved mer enn 1 Zappi
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Knotten123

Da er endelig både eGolf og Zappi i hus, en spennende og morsom tid. Men jeg har et lite spørsmål som jeg håper noen kan klargjøre for meg: Er det ikke slik at dette skal kunne lade med 7,2kw når jeg har lagt opp en 32a kurs?

Så vidt jeg forstår på displayet lader det nå kun 3,6kw. Jeg har selvsagt sjekket at "Supply current" står på 32a og at bilens ladehastighet står på max.

elektrolux

Du må sjekke om du har 2017+ FL golf og at den støtter 32A enfase lading. Noen FL biler jeg testet i fjor lade slik din bil tilsynelatende gjør.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Knotten123

Bilen er en uke gammel så jeg tar vel egentlig for gitt at dette er en HELT NY bil. Kan det være noen innstillinger som er feil?

Elmo

#140
Sitat fra: Knotten123 på tirsdag 14. august 2018, klokken 23:08
Bilen er en uke gammel så jeg tar vel egentlig for gitt at dette er en HELT NY bil. Kan det være noen innstillinger som er feil?
Er ikke dobbel-lader (32A/7,2kW) opsjon/tilvalg på eGolf da ?? 
Altså at hvis du ikke spesielt bestiller det så får du bare enkel-lader (16A/3,6kW).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Knotten123

Å...? Da har jeg i så fall misforstått kraftig :o Jeg kan ikke helt forstå det, men jeg får høre med elektrikeren først og evt. Med møller etterpå....

Ingen som har noen tips her eventuelt? Er det åpenbart at det er bilen det er noe feil med?

Ingeniøren

#142
De fleste klarer seg helt greit med 10 amper, det vet i alle fall vi som har hatt elbil 3år +

Men så er det selvfølglig litt avhengig av ditt kjøre mønster.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Knotten123

Ingeniøren, i dette tilfellet handler det vel mer om at jeg skal få hva jeg betaler for og det å ha muligheten den dagen jeg trenger.

Diskusjonen om de fleste trenger 10, 16 eller 32 ampere er god den, men ikke veldig akuell i dette tilfellet.


Stig85

Bare for å ha spurt, som Zappi-eier selv, du har satt den til "Fast" og ikke "Eco" eller "Eco+"? Jeg kjører en 2018 Leaf, og den lader da på 6,8kW.
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Knotten123

Ja, den er satt på "fast", så dette er heller ikke problemet desverre.

Hadde håpet at det var en enkel feil hvor noen bare sa "Bare trykk på den knappen og den knappen så fungerer det..." :D

Elmo

Jeg klarer ikke finne ut fra Møller-bil sine websider eller eGolf konfiguratoren deres om 32A lader er standard eller tilvalg. Klarer heller ikke å finne det ut fra instuksjonsboka til en helt ny eGolf. Eieren av den visste heller ikke om har har "fått" 16A eller 32A lader.

Så Knotten123, jeg foreslår at du spør Møller, eller den du kjøpte bilen av, hva som gjelder.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nordlands

Så vidt jeg kan finne ble 7.2 kW lader standard når 35.8 kWh batteri kom på e-Golf. Det står ikke noe om ombordlader på klistremerke i ladeluke? Fant forøvrig en tråd på et annet forum om en som fikset lading låst på 3.6 kW ved å sette lavere sperre på "maximum charging current" (for kladd-kabel) og så sette det til maks igjen i app.

Knotten123, jeg regner ikke med du har aktivert laststyring på Zappi, siden ladestrøm ikke endrer seg noe?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

elektrolux

@Knotten:  Fint om du har mulighet for å sjekke om bilen din lader med mer enn 3,6 kW fra 1 fase andre steder. En løsning er å sende deg en lasket kabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Knotten123

Takk for engasjementet alle sammen.
Jeg leste Nordlands tips og tenkte først at dette høres for dumt ut.
Gikk så ut og testet, og jammen gikk ikke ladingen opp til 6,7Kwh om ikke annet :D Egentlig ganske merkelig, men nå har jeg hvertfall fått fart på den :-)

Electrolux, jeg vet "min" elektrikker har vært i kontakt med dere om dette problemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA