Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 12:05
Det vil si at man i løpet av en kveld/natt får ladet kanskje 30-40kWh, hvis3,6 kW er maks på 16A-kurs?
Ja, "noe sånt", avhengig av antall timer du står. Men du må ta høyde for annet forbruk også på denne kursen, enten ved dynamisk tildeling (som Zappi kan) eller med å splitte kursen med underfordeling i garasjen (en veggboks med et par sikringer). Og om kursen er lagt opp med 2,5mm2 kabling kan du risikere at elektriker ikke vil levere 16A på den nå ved ombygging, mulig du må ned til 15A på totalen, men alt dette er elektrikerjobb.

Selv om rask lading er kjekt (kjøper selv ikke ladeboks som ikke kan lade 3-fas), så kommer man overraskende lagt med 10A lading, og spesielt med 75kWh batteripakke eller større, da mange ofte kan "ta igjen litt" i helger og lignende.

jkirkebo

Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 12:05
Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 11:00Du er sikkert klar over det, men du får altså ikke 7,4kW med den eksisterende 16A-kursen som du spurte om du kunne bruke. For det må du legge ny kabling fra skap og ut til carporten din, og lade på 32A 1-fas. 16A gir maks 3,6kW, og om du skal ha til annet forbruk også så blir den enda lavere.

Nei, det var jeg ikke klar over. Som nevnt er jeg helt ny på dette, så foreløpig bare prøver og gjetter jeg meg frem.

Det vil si at man i løpet av en kveld/natt får ladet kanskje 30-40kWh, hvis3,6 kW er maks på 16A-kurs?

Ja. Effekten finner du ved å gange spenning med strøm. Spenningen er jo 230V, så effekten på en 16A kurs blir 230V ganger 16A = 3680W. Eller 3,7KW. Det kan variere litt da spenningen kan være alt fra 207V til 253V og fortsatt være innenfor kravene (230V pluss/minus 10%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eysteins

Sitat fra: TB på fredag 04. mai 2018, klokken 11:14
Sitat fra: eysteins på fredag 04. mai 2018, klokken 10:06
Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A,
(..)

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?
Zaptec vil være meir praktisk for deres bruk. Her er er det enkelt å koble til senere, og all logikk i Zaptec boksen + skyen. Lastbalanseringen er dynamisk, slipper å tenke på å fordele faser ved installasjon.

Har eit Zaptec anlegg her eg bor. Om du er på Østlandet er det mulig å sjå om det er ønske om det.

Sjå andre tråder for tema - eksempelvis:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39406.msg677857#msg677857
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37703.0
Takk for svar. Har vært inne på zaptec pro, men det fremstår som mer ideelt for større anlegg (les:kostbart å fordele på 16). Denne skyløsningen forutsetter fast abonnement? Hvis anlegget er i Oslo kunne det vært interessant å se på løsningen.

elektrolux

Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 13:56
Selv om rask lading er kjekt (kjøper selv ikke ladeboks som ikke kan lade 3-fas), så kommer man overraskende lagt med 10A lading,

Enig, men synd at de aller fleste ikke har 400V som skal til for 3 fase lading, og at kun noen få biler støtter dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. mai 2018, klokken 12:42
Stemmer at en ikke kan lade med 7,4 kW fra en 3,6 kW kurs, men med dynamisk styrt ladestasjon får du i alle fall utnyttet ledig kapasitet optimalt.

Med det sagt lukter vi på en Powerbank løsning der en KAN lade med inntil 7,4 kW fra en 16A kurs, men det betinger et stort batteri som lagrer energien fra 3,6 kW kursen og gir inntil 3,6 kW støtte via en inverter. Koster masse penger, og det vil omtrent alltid være rimeligere å bytte til sterkere kurs der det er mulig.

I gitte situasjoner der det ikke er strøm i det hele tatt, f.eks P plass i et avsidesliggende hyttefelt vil et par solpaneler og en liten batteribank kunne gi X antall biler via X antall Zappi lademulighet selv uten strømtilkobling. ;)

"Et par paneler og en liten batteribank"? Det var vel litt å ta i. Jeg lader elbilen en del på hytta, der har jeg 20 paneler på tilsammen 5,7kWp. Batteribanken er laget av 112 Leaf-moduler, 56kWh brutto og 36kWh netto. Det holder greit til en del lading 8-9 måneder i året. Noe mindre paneler går sikkert, men jeg hadde ikke forventet mye ladestrøm til overs med mindre enn de 12 stk. 265W som ligger på taket ihvertfall.

"Et par paneler" vil kanskje gi omkring 2,5kWh på en ganske solrik dag, nok til å lade en hel time på 10A ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

He he.

Her må jeg bøye meg for ekspertisen. Har ikke regnet på dette, men ser unektelig ut som et par paneler blir i minstelaget ja. :)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emurof

Men altså, er 3,7kW helt standard på hjemmeladere? Det er vanlig der ute? Og folk klarer seg stort sett med det regner jeg med? Man skal vel kjøre ganske langt hver dag og ikke kunne hurtiglade på hurtigladestasjoner fra tid til annen ved behov for at det skal bli for lite, ser jeg for meg.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 20:58
Men altså, er 3,7kW helt standard på hjemmeladere? Det er vanlig der ute? Og folk klarer seg stort sett med det regner jeg med? Man skal vel kjøre ganske langt hver dag og ikke kunne hurtiglade på hurtigladestasjoner fra tid til annen ved behov for at det skal bli for lite, ser jeg for meg.
Jeg kjører over 20 tusen i året, lader maks på 2,3 kW av og til på 1,5 kW
Har hatt behov for hurtiglading kun en gang siste året.

Tipper 3,7 kW går fint.

TB

Sitat fra: eysteins på fredag 04. mai 2018, klokken 14:24
Sitat fra: TB på fredag 04. mai 2018, klokken 11:14
Sitat fra: eysteins på fredag 04. mai 2018, klokken 10:06
Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A,
(..)

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?
Zaptec vil være meir praktisk for deres bruk. Her er er det enkelt å koble til senere, og all logikk i Zaptec boksen + skyen. Lastbalanseringen er dynamisk, slipper å tenke på å fordele faser ved installasjon.

Har eit Zaptec anlegg her eg bor. Om du er på Østlandet er det mulig å sjå om det er ønske om det.

Sjå andre tråder for tema - eksempelvis:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39406.msg677857#msg677857
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37703.0
Takk for svar. Har vært inne på zaptec pro, men det fremstår som mer ideelt for større anlegg (les:kostbart å fordele på 16). Denne skyløsningen forutsetter fast abonnement? Hvis anlegget er i Oslo kunne det vært interessant å se på løsningen.
Holder til rett nord for Oslo, Lørenskog. Har sendt PM.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 00:32
Det er veldig sannsynlig at det blir en Tesla Model S 75D som skal lades her (og jeg må vel da ha med type 2-kabel - er den med 8m kabel på lager?).
Off topic, men type2 kabel følger vel med nye Tesla'er nå ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

emurof

Ja, men denne ladestasjonen kommer visst med fastmontert kabel, og da må det være type 2 for å lade Tesla. Jeg leste noe om at ladestasjonen var utsolgt med 8m type 2-kabel tidligere.

emurof

Sitat fra: emurof på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:59Og så lurer jeg litt på montering og pris... Jeg har en egen 16A-kurs som ligger ganske langt fra sikringsskapet (carport med litt avstand til boligen). Det er det i dag en vanlig strømplugg (schuko?). Er det slik at man må trekke ny kabel til sikringsskapet for å montere Zappi, eller vil man kunne bruke det som er der fra før?

Bare for å følge dette opp litt, 16A-kursen det er snakk om er veldig ny. Betyr det at det kan være mulighet for trefase (eller raskere lading enn 3,7kW) uten å trekke ny kabel?

For i hvilke tilfeller er det 400V? Er det bare hvis kursen skal brukes til noe spesielt? Det er ikke slik at nye 16A-kurser automatisk får 400V?

(Beklager hvis jeg roter med begrepene her, men jeg er som nevnt helt fersk på dette.)

Counterpointer

I Norge har vi to typer nett for el 230V og 400V. Det er ikke den enkelte kurs som avgjør dette men hvilket nett du er tilkoblet.

230V er mest vanlig og gir maks 32A 7,4 KW, men det er det mange strømselskaper som ikke tillater da det skjevbelaster nettet.

elektrolux

Sitat fra: emurof på lørdag 05. mai 2018, klokken 23:42
Sitat fra: emurof på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:59Og så lurer jeg litt på montering og pris... Jeg har en egen 16A-kurs som ligger ganske langt fra sikringsskapet (carport med litt avstand til boligen). Det er det i dag en vanlig strømplugg (schuko?). Er det slik at man må trekke ny kabel til sikringsskapet for å montere Zappi, eller vil man kunne bruke det som er der fra før?

Bare for å følge dette opp litt, 16A-kursen det er snakk om er veldig ny. Betyr det at det kan være mulighet for trefase (eller raskere lading enn 3,7kW) uten å trekke ny kabel?

For i hvilke tilfeller er det 400V? Er det bare hvis kursen skal brukes til noe spesielt? Det er ikke slik at nye 16A-kurser automatisk får 400V?

(Beklager hvis jeg roter med begrepene her, men jeg er som nevnt helt fersk på dette.)

Støtter knut.aulie her, men vil legge til at det er uten betydning forøvrig om du har 230V IT nett eller 400V TN nett når 16A kursen din ender i et schuko stikk. (bortsett fra om bilen du skal lade er en Renault Zoe)

Dersom det er lagt en egen kurs ut til garasjen kan du erstatte Schuko stikket du har der med en ladestasjon. Kursen eller ladestasjonen skal da ha et jordfeilvern type B

Teslaen din vil da få ca 20 km ekstra rekkevidde for hver time du lader den.

Du trenger altså ikke trekke ny kurs med mindre du ønsker det grunnet raskere lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bjoris

#89
Zappien er satt til enten å lade raskt eller sakte, det er ikke noe midt i mellom. Jeg syns de med fordel kunne lagt til en modus der du selv kunne justere ladefart, MEN

Det er veldig fort gjort å endre «Fast» modus til å lade med den Amp du vil. Jeg har bare en kurs til min garasje på 32 A som også skal dekke lys og evt annet på stikk-kontakter. Jeg har derfor satt ned fra 32 A til 26 A og da lader «Fast» med 5,5 Kw.

Trenger jeg maks lading, tar det bare noen sekunder å endre til 32 igjen og jeg har nå også satt den ned til 16 A feks for å få passelig lading på bilen til neste tur, det er mye raskere enn å endre på timeren i bilen:)

Veldig greit at det er så lett å justere laderfart selv om flere modus ville vært enda bedre.

Har ikke montert Harvi enda, men den vil bare redusere når det er overbelastning. Viktig, men det er jo ikke alltid en vil pøse på med strøm

Får ellers ikke boost til å fungere, jeg trykker boost så kommer det cancel boost med engang, dette er jo en bra funksjon som jeg må finne ut hvorfor ikke fungerer...

Men kanskje Elektrolux har svaret?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA