Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

Prof. Proton

Hei Bjoris, er problemet løst? Var i ferd med å bestille, men ønsker å bruke timerfunksjonen ...

Bjoris

Sitat fra: Prof. Proton på torsdag 03. mai 2018, klokken 06:54
Hei Bjoris, er problemet løst? Var i ferd med å bestille, men ønsker å bruke timerfunksjonen ...

Jepp, det funket med en rask endring i avansert meny så beklager å ha skapt usikkerhet. Super ladestasjon som er veldig fremtidsrettet. Hadde nettopp elektrikker her for noe annet og han ble skikkelig imponert og trodde den kostet 15.000;)

Ferry

Sitat fra: Bjoris på torsdag 03. mai 2018, klokken 19:13
Super ladestasjon som er veldig fremtidsrettet. Hadde nettopp elektrikker her for noe annet og han ble skikkelig imponert og trodde ønsket den kostet 15.000;)

Fixed it for 'ya!

emurof

Når jeg leser om denne virker det som det kan være ladestasjonen jeg leter etter...

Jeg ønsker å kunne lese av hvor mye jeg har ladet hver måned (gjerne via app). Zappi ser ut til å gi muligheten til å gå inn i menyene og f.eks. bla seg tilbake til mars for å se hvor mye lading det var den måneden?

Finnes det noen gode løsninger for å "låse" den så ingen får plugget seg inn uten lov?

Kan den endre ladehastighet etter f.eks. klokkeslett/tid på døgnet?

Og så lurer jeg litt på montering og pris... Jeg har en egen 16A-kurs som ligger ganske langt fra sikringsskapet (carport med litt avstand til boligen). Det er det i dag en vanlig strømplugg (schuko?). Er det slik at man må trekke ny kabel til sikringsskapet for å montere Zappi, eller vil man kunne bruke det som er der fra før?

Hva vil det kunne koste å montere den?

Og til slutt: Jeg leser at Zappi er enfase. Er det slik at dette holder til hjemmelading? Er trefase litt i overkant for vanlig "nattlading"?

Counterpointer

Sitat fra: emurof på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:59
Er trefase litt i overkant for vanlig "nattlading"?
Du kan aldri få for mye overkill ......

elektrolux

#65
Sitat fra: emurof på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:59
Når jeg leser om denne virker det som det kan være ladestasjonen jeg leter etter...

Jeg ønsker å kunne lese av hvor mye jeg har ladet hver måned (gjerne via app). Zappi ser ut til å gi muligheten til å gå inn i menyene og f.eks. bla seg tilbake til mars for å se hvor mye lading det var den måneden?

Finnes det noen gode løsninger for å "låse" den så ingen får plugget seg inn uten lov?

Kan den endre ladehastighet etter f.eks. klokkeslett/tid på døgnet?

Og så lurer jeg litt på montering og pris... Jeg har en egen 16A-kurs som ligger ganske langt fra sikringsskapet (carport med litt avstand til boligen). Det er det i dag en vanlig strømplugg (schuko?). Er det slik at man må trekke ny kabel til sikringsskapet for å montere Zappi, eller vil man kunne bruke det som er der fra før?

Hva vil det kunne koste å montere den?

Og til slutt: Jeg leser at Zappi er enfase. Er det slik at dette holder til hjemmelading? Er trefase litt i overkant for vanlig "nattlading"?

Mange spørsmål, og svaret på det første er at dette ganske sikkert er ladestasjonen du ønsker.

- Zappi gir mulighet til å se ladehistorikk siste dag/uke 30 dager, og når appen kommer også bassert på uker og kalendemåneder.

- Du kan låse Zappi med kode slik at kun de som kjenner koden kan lade.

- Den kan settes opp til smartboost som gir ønsket ladekapasitet til ønsket tidspunkt, og e-sense inngang gir mulighet for lading når tariffen er lav. I Eco+ modus lader den kun på innstilte tidspunkt.

- Nye regler eller tolkining av NEK forskriftene gir mulighet til å bruke eksisterende kurs til frittliggende garasje både til lyspunkt, div stikk og lading. Da er det en fordel å ha en dynamisk styrt ladestasjon som f.eks Zappi.

- Montering koster rundt 7000 kr, og gjerne rimeligere på timebasis.

- Zappi er foreløpig enfase 7,4 kW. Dette gir 500 km lading/kjøring / døgn. Kjører du mer enn det anbefales Ampera aller Tesla.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emurof

Takk for svarene. Det er veldig sannsynlig at det blir en Tesla Model S 75D som skal lades her (og jeg må vel da ha med type 2-kabel - er den med 8m kabel på lager?). Men jeg vil neppe kjøre 500 km i døgnet. Opp mot 200 km enkelte dager kan nok likevel forekomme.

Hvis den kan lade opptil 500 km i døgnet, betyr det at den lader opp 150-250 km i løpet av en ettermiddag/natt (8-12 timer)?

Eller, 7,4 kW vil si at en 75D er fulladet på opp mot 10 timer hvis den er nede på minimum batteri når man plugger den i?

Jeg er helt ny på dette, så jeg har ikke fullstendig oversikt over hvordan man regner på dette. Mulig jeg bommer en del. Men hvis 7,4 kW gir fullading på 10 timer så bør jo det være godt nok i overskuelig fremtid.

elektrolux

8m T2 er enn så lenge på lager.

Du regner riktig når du kommer fram til at det tar 10t å lade inn 75 kWt med en 7,4 kW ladestasjon. Legg likevel til en time for tap i lader, og noe senere lading på slutten, men trekk fra for at bilen sannsynligvis aldri blir totalt utladet.

Husk også at med dynamisk lading kan du lade med maks effekt uten å måtte ta høyde for at sikringen kan gå, siden ladestasjonen selv passer på dette.

Monterte akkurat en Zappi i en bolig med 3x30A hovedsikring. Hadde vært omtrent umulig å lade bil der uten dynamisk ladestasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eysteins

Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A, 230V/IT, normalt masse ledig kapasitet) ned til underfordelingsskap i garasjen i etasjen under hvor det er 16 faste plasser. Hvis f.eks 9 biler lader samtidig og det er kapasitet på inntaket, vil de da få ca 13A hver? Vi må antakeligvis optimalisere fordeling av fasene statisk mellom p-plassene basert på utnyttelsesgrad.
Antar vi må ha 3 Harvier, selv om de måler 3 faser, da de bare kan snakke med 6 zappier trådløst? I så fall, vil de forstyrre/blokkere hverandre?

Ikke alle ønsker å betale for ladestasjon i dag, og antakeligvis vil fortsatt noen få ikke ha om 10 år heller, men vi må finne en løsning som gir alle samme mulighet i fremtiden. Regner med at kommunikasjonen mellom Zappiene er proprietær og ikke kompatibel med andre, så dersom Zappi blir utilgjengelig om noen år, og man ønsker å legge til eller erstatte en stasjon så må alle byttes ut? Kanskje lurt å kjøpe inn for alle 16 pluss noen i reserve? Er det lett å bytte mellom Type 1/2 kabel når enheten først er montert?

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?

jkirkebo

Sitat fra: eysteins på fredag 04. mai 2018, klokken 10:06
Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A, 230V/IT, normalt masse ledig kapasitet) ned til underfordelingsskap i garasjen i etasjen under hvor det er 16 faste plasser. Hvis f.eks 9 biler lader samtidig og det er kapasitet på inntaket, vil de da få ca 13A hver? Vi må antakeligvis optimalisere fordeling av fasene statisk mellom p-plassene basert på utnyttelsesgrad.
Antar vi må ha 3 Harvier, selv om de måler 3 faser, da de bare kan snakke med 6 zappier trådløst? I så fall, vil de forstyrre/blokkere hverandre?

Ikke alle ønsker å betale for ladestasjon i dag, og antakeligvis vil fortsatt noen få ikke ha om 10 år heller, men vi må finne en løsning som gir alle samme mulighet i fremtiden. Regner med at kommunikasjonen mellom Zappiene er proprietær og ikke kompatibel med andre, så dersom Zappi blir utilgjengelig om noen år, og man ønsker å legge til eller erstatte en stasjon så må alle byttes ut? Kanskje lurt å kjøpe inn for alle 16 pluss noen i reserve? Er det lett å bytte mellom Type 1/2 kabel når enheten først er montert?

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?

For meg høres det ut som det er Zaptec dere burde se på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 00:32
Takk for svarene. Det er veldig sannsynlig at det blir en Tesla Model S 75D som skal lades her (og jeg må vel da ha med type 2-kabel - er den med 8m kabel på lager?). Men jeg vil neppe kjøre 500 km i døgnet. Opp mot 200 km enkelte dager kan nok likevel forekomme.

Hvis den kan lade opptil 500 km i døgnet, betyr det at den lader opp 150-250 km i løpet av en ettermiddag/natt (8-12 timer)?

Eller, 7,4 kW vil si at en 75D er fulladet på opp mot 10 timer hvis den er nede på minimum batteri når man plugger den i?

Jeg er helt ny på dette, så jeg har ikke fullstendig oversikt over hvordan man regner på dette. Mulig jeg bommer en del. Men hvis 7,4 kW gir fullading på 10 timer så bør jo det være godt nok i overskuelig fremtid.
Du er sikkert klar over det, men du får altså ikke 7,4kW med den eksisterende 16A-kursen som du spurte om du kunne bruke. For det må du legge ny kabling fra skap og ut til carporten din, og lade på 32A 1-fas. 16A gir maks 3,6kW, og om du skal ha til annet forbruk også så blir den enda lavere. Det kan også hende at du må søke for å få lov til å installere større 1-fas last enn 16/20A etter hvilken nettleverandør du har.

Feks https://www.hafslund.no/omhafslund/pressekontakter/3101

"Hvis man ønsker kraftig lading, er rådet å gå for 3-fase lading. Dersom man monterer 1-faselading på 20-32 ampere, slik noen leverandører anbefaler, kan man skape såkalt skjevspenninger i nettet."

TB

Sitat fra: eysteins på fredag 04. mai 2018, klokken 10:06
Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A,
(..)

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?
Zaptec vil være meir praktisk for deres bruk. Her er er det enkelt å koble til senere, og all logikk i Zaptec boksen + skyen. Lastbalanseringen er dynamisk, slipper å tenke på å fordele faser ved installasjon.

Har eit Zaptec anlegg her eg bor. Om du er på Østlandet er det mulig å sjå om det er ønske om det.

Sjå andre tråder for tema - eksempelvis:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39406.msg677857#msg677857
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37703.0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 11:00Du er sikkert klar over det, men du får altså ikke 7,4kW med den eksisterende 16A-kursen som du spurte om du kunne bruke. For det må du legge ny kabling fra skap og ut til carporten din, og lade på 32A 1-fas. 16A gir maks 3,6kW, og om du skal ha til annet forbruk også så blir den enda lavere.

Nei, det var jeg ikke klar over. Som nevnt er jeg helt ny på dette, så foreløpig bare prøver og gjetter jeg meg frem.

Det vil si at man i løpet av en kveld/natt får ladet kanskje 30-40kWh, hvis3,6 kW er maks på 16A-kurs?

elektrolux

Stemmer at en ikke kan lade med 7,4 kW fra en 3,6 kW kurs, men med dynamisk styrt ladestasjon får du i alle fall utnyttet ledig kapasitet optimalt.

Med det sagt lukter vi på en Powerbank løsning der en KAN lade med inntil 7,4 kW fra en 16A kurs, men det betinger et stort batteri som lagrer energien fra 3,6 kW kursen og gir inntil 3,6 kW støtte via en inverter. Koster masse penger, og det vil omtrent alltid være rimeligere å bytte til sterkere kurs der det er mulig.

I gitte situasjoner der det ikke er strøm i det hele tatt, f.eks P plass i et avsidesliggende hyttefelt vil et par solpaneler og en liten batteribank kunne gi X antall biler via X antall Zappi lademulighet selv uten strømtilkobling. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: eysteins på fredag 04. mai 2018, klokken 10:06
Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A, 230V/IT, normalt masse ledig kapasitet) ned til underfordelingsskap i garasjen i etasjen under hvor det er 16 faste plasser. Hvis f.eks 9 biler lader samtidig og det er kapasitet på inntaket, vil de da få ca 13A hver? Vi må antakeligvis optimalisere fordeling av fasene statisk mellom p-plassene basert på utnyttelsesgrad.
Antar vi må ha 3 Harvier, selv om de måler 3 faser, da de bare kan snakke med 6 zappier trådløst? I så fall, vil de forstyrre/blokkere hverandre?

Ikke alle ønsker å betale for ladestasjon i dag, og antakeligvis vil fortsatt noen få ikke ha om 10 år heller, men vi må finne en løsning som gir alle samme mulighet i fremtiden. Regner med at kommunikasjonen mellom Zappiene er proprietær og ikke kompatibel med andre, så dersom Zappi blir utilgjengelig om noen år, og man ønsker å legge til eller erstatte en stasjon så må alle byttes ut? Kanskje lurt å kjøpe inn for alle 16 pluss noen i reserve? Er det lett å bytte mellom Type 1/2 kabel når enheten først er montert?

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?

Først og fremst enig i at Zapchargeren er beste valget her om en ser bort fra kosten på den.

Med det sagt er det mange med deg som tenker slik du beskriver. Det er nemlig teknisk mulig å lage til "3 sett" med Zappi på hver sin fase, der inntil 6 Zappi fordeler strømmen seg i mellom. Altså inntil 18 P plasser kan på en slik måte lastfordele en 3 fase kurs. Zappi er ikke i utgangspunktet bygget for dette, men det er altså teknisk mulig. I et slikt scenarie trenger du totalt 3 CT sensorer tilkoblet 1 for hvert sett med Zappi. Harvi er kun en trådløs forbindelse mellom CT sensor og Zappi.

Zappi vil nok som Tesla, og Zaptec og andre banebrytende produkter bestå. Det er verre med mindre progressive firma som ikke følger med i timen ( eks Nokia, Kodak Ford ) som enten må ta seg selv i nakken eller miste markedsandeler.

Det er innebygget CT måler, så all målt strøm er reelt forbruk, ikke estimert.

Zappi sier kabelbytte er enkelt, noe det også er, men en skal vite hva en holder på med, og i Norge er det uansett en trikkerjobb om ladestasjonen er koblet i mode 3, altså fast tilkoblet strømnettet. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA